Event & Kurser
Möt Björn Bydén – som vet hur du ska agera när Googles uppdatering kräver en användarupplevelse av helt ny nivå

Möt Björn Bydén – som vet hur du ska agera när Googles uppdatering kräver en användarupplevelse av helt ny nivå

Björn Bydén är en av Sveriges främsta SEO-experter. Han vet hur du genom att jobba smart med din sökmotoroptimering kan nå stora skalfördelar, men att det också krävs att du har tiden, kunskapen och viljan. När Googles nya uppdatering medför att användarupplevelsen blir en rankingfaktor är det viktigare än någonsin att ha en snabb och användarvänlig sajt. Björn vet både hur du bör agera och vilka stora svenska sajter som ännu inte klarar kraven.

Hej Björn Bydén! Vad har lärt dig mest – i karriär eller livet i stort?

Oj, bra fråga! Coronaåret har lärt mig en hel del om vikten av disciplin. Trots att jag jobbar med det jag gillar allra mest är jag inte vass om jag inte drar en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Det har blivit svårare, men mycket viktigare, det här året när vi till största del suttit hemma och jobbat. 

Berätta om en wow-upplevelse i ditt jobb?

Vi lyckades öka mängden trafik till en sajt med 4000 procent på ett år – vilket var den målsättning vi satte upp med kunden när vi startade samarbetet. Det är alltid en skön känsla att nå ett mål, särskilt ett högt mål. 4000 procent är en väldigt stor ökning, men vi hade beräknat att den trafikmängden fanns att hämta baserat på sökbeteendet inom segmentet. Vi visste att om vi skulle få allt att snurra på bra SEO-mässigt skulle vi lyckas. Sedan kan det såklart dyka upp saker som gör att ett mål inte nås fullt ut eller att det tar lite längre tid än planerat. Handen på hjärtat hade det lika gärna kunnat bli 3000 eller 5000 procent (målsättningen var inget löfte till kund, bara ett rimligt mål vi satte att jobba emot). 

Dela ditt största (eller näst största ️) misstag med oss?

För några år sedan hade vi en stor, rolig kund vi nyligen börjat arbeta med som helt plötsligt sa upp samarbetet. Deras investerare hade en SEO-partner de alltid jobbade med och investerarna ville köra med dem. Till slut lyckades vi behålla kunden, men efter ytterligare två månader sa de upp igen – av samma anledning. Mitt misstag var alltså att jag fortsatte i samma banor som förut fast förväntade mig ett annat resultat. Jag borde bett att få ta dialogen med investerarna direkt efter vi räddat dem kvar som kund och inte utgått från att allt var frid och fröjd. Investerarna ville ju göra det bästa för sin investering såklart, det ville vi också.

Som ny part i ett SEO-samarbete behöver vi få alla intressenter att förstå att en satsning på SEO är långsiktig. Och det är viktigt att nå fram till de delar av organisationen som påverkar ens arbete och som vi själva påverkar på något sätt. Jag missade att nå fram till investerarna i det här fallet. Det var synd att det inte blev något mer med den kunden men samtidigt en bra läxa i hur viktigt stakeholder management är.

Vad kan Webbdagarnas publik förvänta sig att få med sig från din föreläsning?

Jag hoppas kunna bidra med en del nya perspektiv på användarupplevelse som många inte har tänkt på. Vi kommer att utgå mycket från Google och hur allting börjar där för många användare när de söker efter det de behöver och vill ha svar på. Vi kommer också prata om Googles kommande uppdatering Page experience update som tar användarupplevelse och SEO till helt nya nivåer och hur du bör resonera kring det. 

 

“Användarvänligt? Så påverkar Googles avgörande uppdatering din sajt” Björn Bydén talar den 21 april, 2021 »

“SEO – hyllad kurs i sökordsoptimering” Björn Bydén håller sin populära heldagskurs den 22 april, 2021  »

Skribent: Alexandra Appelqvist, IDG Sverige. Du når mig på alexandra.appelqvist@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.

Skrivet av: Alexandra Appelqvist