När Unionen beställde en företagsanpassad kurs av Webbdagarna Academy var det viktigt att få konkreta verktyg att kunna använda i den dagliga verksamheten. Det var också nödvändigt att ha en tydlig målbild av vad som skulle ske efter att utbildningen genomförts. Att som team få en gemensam förståelse för ett ämne gör att man utvecklas framåt tillsammans tycker Anna-Karin Stockhaus, huvudredaktör på Unionens medlem, marknad och kommunikationsavdelning.
Berätta, hur kom det sig att en företagsanpassad kurs passade Unionen bäst?
Det började med att jag själv var anmäld till kursen ”Konverteringsoptimering – processer och arbetssätt”, men den blev dessvärre inställd. Besvikelsen var stor, för egen del, men efter att ha svalt sorgen så pratade jag med min chef och frågade om jag istället kunde ta hjälp av Webbdagarna Academy att skräddarsy en företagsanpassad kurs för Unionen, så att fler kunde få nytta av kunskapen. Han tyckte det var en bra idé, så då tog jag kontakt med John Sundström och tillsammans kom vi fram till ett bra upplägg.
Hur många och vilka var ni som gick kursen?
Vi var tolv stycken. En samling av webbredaktörer, projektledare och marknadsförare.
Vad tror du är största skillnaden i en skräddarsydd utbildning mot att gå en kurs med deltagare från flera företag? Fördelar, nackdelar?
Den främsta fördelen var att vi kunde gå direkt på våra utmaningar och ställa väldigt Unionen-specifika frågor till kursledaren Marianne Stjernvall. Vi hade också möjlighet att förbereda Marianne på ett bra sätt innan kursen, så att hon fick god insikt i vår organisation och våra arbetssätt innan kursen började. Jag ser bara fördelar med detta upplägg. Såklart att det även är värdefullt att på det mer klassiska sättet få se och höra om utmaningar i andra organisationer/företag också, men vi hade väldigt god behållning av just det Unionen-anpassade upplägget.
Vad var era viktigaste önskemål, både på Webbdagarna Academy och kursledaren?
Att vi skulle få en gemensam förståelse för fördelarna med att ha en experimenterande/testande webbnärvaro samt förstås tips och verktyg på hur det skulle kunna implementeras i vår dagliga verksamhet..
Vad är det mest lärorika ni tar med er från kursen om konverteringsoptimering?
Att en känsla eller tro på vad som är rätt (eller bäst) inte ska få styra benhårt. Testa, testa och testa igen för att se om känslan var korrekt – innan du lägger det live.
Vad skulle du säga krävs av en organisation för att genomföra ett sånt här upplägg som ni gjorde?
Jag skulle säga att man tjänar på att sätta ihop ett användbart underlag till kursledaren och att ha en bra dialog med densamma innan kurstillfället. Samt att det är bra att ha en målbild och veta vad du vill ha ut av kursen. Är målet att alla ska vara konverteringsexperter efteråt eller handlar det mer om att ge en orienterande översikt?
Har du några bra tips till andra företag som vill satsa på sina medarbetares kompetens på ett smart och roligt sätt?
Unionen har precis som alla organisationer och företag fått ställa om och tänka nytt under den väldigt annorlunda tid som har varit (och fortsatt är). Vi har en stor sajt, den är välbesökt och alla som jobbar med sajten måste ha förvaltning, utveckling och förbättring för ögonen varje dag. Men just att uppnå en extremt mycket bättre konverterande sajt är inte något som bemästras direkt efter en kurs. Det är inte heller ett område som ska hanteras av alla. Men för att ge alla en förståelse för ämnet, och för att ha rätt förutsättningar för att kunna utveckla sajten framåt, så tror jag på att kompetensutveckla alla de roller som jobbar med webbplatsen – oavsett om det gäller en detaljorienterad webbredaktör som dagligen jobbar med sajten eller en webbansvarig som sitter på ett mer övergripande fokus. Gemensam förståelse för ett ämne gör att man utvecklas som team.
Anna-Karin Stockhaus, Unionens medlem, marknad och kommunikationsavdelning
Skribent: Alexandra Appelqvist, IDG Sverige. Du når mig på alexandra.appelqvist@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.