Digitalisering, automatisering och globalisering. Vi tänker att utvecklingen kommer att fortsätta gå snabbt och vi gör vårt bästa för att följa trenderna. Men hur ofta hinner vi stanna upp och fundera kring vart vi är på väg? Futuristen Angela Oguntala uppmanar oss att skynda långsamt och börja reflektera över vilken framtid vi vill ha.
Maskininlärning, AI och IoT. Företag utvecklar nya lösningar i rasande takt för att möta de senaste trenderna på marknaden och snabba trender är ofta i fokus på Webbdagarna. Men i år inleds Webbdagarna Stockholm 19-20 mars av Angela Oguntala från design- och framtidsbyrån Greyspace med en uppmaning om att tänka nytt kring framtiden.
– När man föreställer sig framtiden tänker man att den kommer att vara snabbrörlig. Det är något vi har lärt oss från artiklar, filmer och böcker. Jag är snarare intresserad av att stanna upp och reflektera över varför vi agerar som vi gör. Att ge sig själv tid att tänka långsiktigt är nyckeln till en hållbar framtid, menar Angela Oguntala.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
Som framtidskonsult har Angela lett flera globala innovationsprojekt och agerat rådgivare till globala organisationer inom allt från utbildning och vård till förmögenhetsförvaltning, kultur och tech. Hennes kundbas sträcker sig från startups till Fortune 500-företagen. Angela kommer ursprungligen från östkusten i USA, men har idag sin bas i Köpenhamn, en stad hon uppskattar för dess experimentella karaktär. Hon är en uppskattad talare som stått på scener runtom hela världen.
– Jag vill lyfta de perspektiv som kommer av att röra sig långsammare framåt och inte bara jaga kortsiktiga resultat. Det är viktigt att fundera kring hur man jobbar idag och vad man skulle kunna göra annorlunda. Vi behöver inse att vi alla har en aktiv roll att spela när det kommer till att forma hur framtiden ska se ut.
Viktigt för företag att omvärdera sin bild av framtiden
Angela Oguntala specialiserar sig på att hjälpa organisationer att planera och fatta beslut för framtiden. Det kan handla om ett 10-årigt perspektiv men även om sådant som kommer att påverka bara två till tre veckor framåt. Utgångspunkten handlar om att reflektera mer över hur man jobbar inom sin organisation idag och varför man väljer att utveckla en viss typ av tjänster och produkter.
– ’Future thinking’ kan översättas till långsiktigt tänkande. Fler företag är mottagliga för att experimentera idag eftersom de förstår att de måste agera mer hållbart. Kunderna kräver det.
På senare år har Angela Oguntala sett hur företag prioriterar labbande och experimenterande allt högre. Hon menar att vi befinner oss i en tid där vi, både som individer och organisationer, behöver omvärdera allt runt omkring oss, hur vi lever och hur vi jobbar.
– Jag får ofta i uppdrag att hjälpa företag att undersöka hur olika tekniker och trender kan komma att påverka deras verksamhet. Jag brukar börja stort för att sedan bryta ned det i mindre delar och låta företaget reflektera de olika framtidsspaningarna. Vi tittar först på de mer uppenbara trenderna, men sedan vänder vi på perspektivet och reflekterar över om de trenderna inte alls skulle påverka – hur skulle man agera då? Att utmana trender är lika viktigt som att förstå dem.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
’Re-imagine the future’ är en term som Angela Oguntala använder för att uppmana oss att reflektera över varför vi har vissa föreställningar om hur framtiden kommer att se ut.
– När du föreställer dig framtiden utgår du ofta från tidigare erfarenheter. Din fantasi är ofta något du plockat upp från någon annan. Kärnan i mitt arbete är att hjälpa människor att hitta tillbaka till sina egna idéer. När man som företag bygger en kultur där reflektion står i centrum öppnas dörren för nya tankar och mer långsiktigt planerande. Då handlar det inte längre bara om hur snabbt man kan få ut en ny tjänst eller produkt, utan också om varför man gör det. Det är viktigt att ens affärsmål överensstämmer med ens värderingar och hållbarhetsmål.
Angela Oguntala jobbar med att hjälpa organisationer att fatta hållbara affärsbeslut – där man planerar mer utifrån vilken roll ens organisation spelar i ett större sammanhang. Hon menar att många företag idag har så bråttom att hinna med att möta de senaste trenderna att de glömmer bort att tänka långsiktigt. Kortsiktiga resultat och snabba lanseringar går före tid för experimentering och reflektion.
Trender att förstå – och utmana
Trender handlar inte bara om vad som kommer att hända, utan även om varför något kommer hända och vilken effekt det kan få, menar Angela Oguntala. Istället för att acceptera automatiseringen rakt av kanske man bör börja fundera kring varför vi vill automatisera allt och vilka konsekvenser det får.
– Automatisering är en intressant trend, eftersom många har blivit bekväma med att tänka att datorer är smartare än oss. Ibland är det till hjälp, men ibland kan det också vara en begränsning. Det är viktigt att komma ihåg att man bör vara försiktig med hur man lämnar över sitt omdöme till en dator. Ibland kan det vara bättre att fatta beslut för sig själv.
Angela Oguntala intresserar sig för hur vi kan kombinera olika trender och tekniker för att skapa bättre, mer hållbara lösningar för framtiden. Men även kring hur vi kan få en större förståelse för helheten genom att kombinera perspektiv från olika människor.
– Vi påverkas alla av vår historia och våra erfarenheter när vi tänker framåt. Vissa platser har en stark affärskultur med en tydlig bild av vad det innebär att lyckas i affärer. När man jobbar med andra tillväxtmarknader, där kulturarvet kanske är starkare än affärsarvet, finns inte samma syn på hur teknik kommer att påverka allt i världen framåt. Vår kultur och bakgrund påverkar hur vi tänker kring morgondagen. Därför är det viktigt att samla flera perspektiv när vi jobbar för att forma framtiden.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
På Webbdagarna Stockholm 2019 kommer Angela Oguntala att uppmana publiken att utmana trender, men även att se möjligheterna med dem och hur vi kan verka tillsammans för en mer hållbar framtid.
– Vi behöver ifrågasätta trender och invanda strukturer runtomkring oss, inte bara förhålla oss till hur det ser ut idag. Vi måste vara öppna för att tänka nytt för att ta oss an utmaningar i dagens samhälle.
Läs också: Här är kvinnorna som inleder Webbdagarna Stockholm 19 – 20 mars
Skribent: Emelie Fågelstedt är frilansskribent, strateg inom marknadsföring och kommunikation och grundare av Svenska nomader, en plattform för digitala nomader som jobbar över hela världen. På Webbdagarna Stockholm 19 – 20 mars hittar du henne dels vid redaktionsbordet där hon bevakar sociala medier och plockar upp besökarnas frågor, dels som moderator i ett av våra kunskapsspår.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.