Event & Kurser

Sociala medier – fördjupningskurs

Delta tryggt och säkert på distans
100% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare

Nu även som distanskurs! För dig som vill bli expert på sociala medier

Välkommen till en fördjupande kurs som ger dig avancerade kunskaper om hur du planerar och optimerar ditt arbete i sociala medier. Som deltagare lär du dig att komma närmare din målgrupp och maximera insatserna utifrån dina kommunikations- eller affärsmål, bland annat genom att målgruppssegmentera utifrån beteenden, samarbeta med relevanta communities, innehållsplanera med smarta aktiveringsflöden – och genom att mäta allt in i minsta detalj.

Kursen har ett praktiskt upplägg och du arbetar mycket med din verksamhets egna sociala kanaler under dagen. Vid dagens slut har du fått tillräcklig kunskap för att tillhöra toppskiktet bland sociala medier-ansvariga i Sverige. 

I korthet: Kursen är perfekt för dig som redan jobbar med sociala medier och har ett frekvent uppdaterat flöde – som du vill ta till nästa nivå.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad social media manager.

Den här kursen erbjuds nu även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Att diagnostisera dina sociala medier för att kunna prioritera insatser
  • Hur du arbetar med nätverk och communities samt målgruppssegmenterar dina sociala medier utifrån beteenden
  • Att ta fram en mätplan och kommunicera om sociala medier pedagogiskt i din organisation
  • Skapa rutiner som ökar effektiviteten i ditt arbete
  • Hitta bättre sätt för hur du hanterar funktioner och format i sociala medier

Kursprogrammet

 

09:00-10:30 – Ta dina sociala medier till nästa nivå

  • Den perfekta sociala medier-närvaron – hur ser den ut och vad innebär den?
  • Leda–supporta–följa upp – hitta syftet med dina sociala medier i ett kommunikationsklimat under förändring 
  • Diagnostisera dina sociala medier – ta reda på hur det egentligen går för dem

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-12:00 – Målgruppsegmentering, mätning och uppföljning

  • Målgruppsegmentering i sociala medier – relationer, beteenden och sociala aspekter
  • Nätverk och communities – lär dig identifiera och arbeta konkret med dem
  • KPI:er, mätpunkter och att kommunicera resultat till hela organisationen
  • Workshop: Ta fram en målplan för arbetet med sociala medier

 

12:00-13:00 – Lunch 

 

13:00-14:30 – Aktivering i sociala kanaler

  • Boostande aktiviteter i sociala kanaler – vanliga format som kan hjälpa dig skapa engagemang och konvertering
  • Innehållsplanera – skapa aktiveringsflöden som hjälper dig i din planering
  • Annonsering av redaktionellt innehåll i sociala kanaler – ta fram annonsplan för att förstärka organisk aktivitet

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-16:00 – Få ut maximalt av ditt innehåll

  • Hitta ditt narrativ för sociala kanaler – skapa ett kreativt koncept som gör att du aldrig får slut på innehåll
  • Djupdykning i format – dessa bör du skapa innehåll för
  • Så blir du kreativ när du arbetar med funktioner i sociala kanaler

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.

  • Superbra och fördjupande kurs för den som vill börja jobba mer systematiskt med sociala medier
    – Maria Ottoson, Content Strategist på Raring Design AB

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete i sociala medier. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

  • En inspirerande dag med många nya användbara tips
    – Elena Gomez, Marknadskoordinator, Mercur

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

 

Relaterade kurser

 

Se alla våra kurser »

Se datum och boka