MENU

Fördjupningskurs i sociala medier

Välkommen till en fördjupande kurs som ger dig avancerade kunskaper om hur du planerar och optimerar ditt arbete i sociala medier. Som deltagare lär du dig att komma närmare din målgrupp och maximera insatserna utifrån dina kommunikations- eller affärsmål, bland annat genom att målgruppssegmentera utifrån beteenden, samarbeta med relevanta communities, innehållsplanera med smarta aktiveringsflöden – och genom att mäta allt in i minsta detalj.

Kursen har ett praktiskt upplägg och du arbetar mycket med din verksamhets egna sociala kanaler under dagen. Vid dagens slut har du fått tillräcklig kunskap för att tillhöra toppskiktet bland sociala medier-ansvariga i Sverige. 

 

För dig som vill bli expert på sociala medier

Kursen vänder sig till dig som redan jobbar med sociala medier och har ett frekvent uppdaterat flöde som du vill ta till nästa nivå. Är du intresserad av en mer grundläggande nivå rekommenderar vi vår mycket populära kurs “Lyckas med sociala medier”.

 

Nytt kurstillfälle presenteras inom kort! Lämna din mailadress så håller vi dig uppdaterad.

Det här lär du dig som deltagare

  • Att diagnostisera dina sociala medier för att kunna prioritera insatser
  • Hur du arbetar med nätverk och communities samt målgruppssegmenterar dina sociala medier utifrån beteenden
  • Att ta fram en mätplan och kommunicera om sociala medier pedagogiskt i din organisation
  • Skapa rutiner som ökar effektiviteten i ditt arbete
  • Hitta bättre sätt för hur du hanterar funktioner och format i sociala medier

 

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.

Här är dagens program

 

08:30-09:00 – Registrering med frukost

  • Registrering i receptionen på IDG:s kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.

 

09:00-10:30 – Ta dina sociala medier till nästa nivå

  • Den perfekta sociala medier-närvaron – hur ser den ut och vad innebär den?
  • Leda–supporta–följa upp – hitta syftet med dina sociala medier i ett kommunikationsklimat under förändring 
  • Diagnostisera dina sociala medier – ta reda på hur det egentligen går för dem

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-12:00 – Målgruppsegmentering, mätning och uppföljning

  • Målgruppsegmentering i sociala medier – relationer, beteenden och sociala aspekter
  • Nätverk och communities – lär dig identifiera och arbeta konkret med dem
  • KPI:er, mätpunkter och att kommunicera resultat till hela organisationen
  • Workshop: Ta fram en målplan för arbetet med sociala medier

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch, på den prisade restaurangen Usine)

 

13:00-14:30 – Aktivering i sociala kanaler

  • Boostande aktiviteter i sociala kanaler – vanliga format som kan hjälpa dig skapa engagemang och konvertering
  • Innehållsplanera – skapa aktiveringsflöden som hjälper dig i din planering
  • Annonsering av redaktionellt innehåll i sociala kanaler – ta fram annonsplan för att förstärka organisk aktivitet

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14:45-16:00 – Få ut maximalt av ditt innehåll

  • Hitta ditt narrativ för sociala kanaler – skapa ett kreativt koncept som gör att du aldrig får slut på innehåll
  • Djupdykning i format – dessa bör du skapa innehåll för
  • Så blir du kreativ när du arbetar med funktioner i sociala kanaler

Modern kurslokal, liten grupp – och utsökt mat

  • Våra kurser äger rum på IDG:s kontor på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm
  • Varje kurs har max 15 deltagare, vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor
  • Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften

 

Nytt kurstillfälle presenteras inom kort! Lämna din mailadress så håller vi dig uppdaterad.

 

Se alla våra kurser »