Event & Kurser

Masterclass i webbstrategi – arbeta strategiskt med webben

Delta på distans eller i Stockholm
Erfarna och omtyckta kursledare
99,3% nöjda deltagare hittills på våra kurser

För dig som vill skapa en långsiktig strategi för webbplatsen

Tidigare handlade en digital strategi om att ha en webbplats. Numera är webbplatsen affärskritisk för många företag. Har du inte satt upp en plan för vilken roll webbplatsen ska fylla och för vem, samt hur du ska jobba strategiskt med den både kort- och långsiktigt, når du sällan dess fulla potential. En webbstrategi hjälper dig med webbplatsens långsiktiga arbete och ger rätt förutsättningar för att kunna jobba planerat och hållbart, och för att ni ska nå era mål.

Det här är viktigt för alla webbplatser, men kanske särskilt avgörande om ni är på väg att upphandla och lansera en helt ny.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar som exempelvis webbansvarig, projektledare, kommunikatör eller produktägare – och som vill få precis den kunskap du behöver för att kunna skapa och implementera en modern webbstrategi.

Aktuella kursdatum

Distans
6 december
7 februari
18 april
Pris: 6 950 kr (Distans) | 7 950 kr (Stockholm)
Pris från 2023: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)

Distanskursen äger rum i Google Meet

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Nytt kurstillfälle i Stockholm presenteras inom kort

Omfattning: Heldag, 09.00-17.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Hur en modern webbstrategi ser ut och vad den måste innehålla
  • Informationsinsamling – internt och externt – som ligger till grund för webbstrategin
  • Lägga upp arbete med struktur och innehåll på webbplatsen
  • Planera samt utvärdera val av teknik och design
  • Hur du följer upp webbstrategin och arbetet med dess ingående delar


Kursledare: Annelie Näs

Annelie Näs driver bolaget Aimfor och har jobbat med digital utveckling; både av sajter, system och strategier i många år – och har hunnit med att lansera 15 sajter.

Aimfor hjälper människor att växa, i alla dess bemärkelser. Som personer, i deras roller och i livet i stort. Bolag byggs av människor, så om vi kan få människorna att växa, bygger vi bolagen. Det gäller anställda, kunder, och oss.

Kursledare: Martin Sturelind

Martin Sturelind är digital konsult på Aimfor och har jobbat med olika typer av webbplatser under hela sin yrkesverksamma karriär. Han har bred kunskap när det kommer till att leda webbprojekt, att skapa användarvänliga webbplatser och att hantera webbplatser med mycket data.

Kursledare: Anna Unnerud Björsland

Anna är tech- och e-commerce konsult på Aimfor. Hon har arbetat i flera olika positioner inom e-commerce och är van att handleda och föra utvecklingsarbete framåt.

Kursprogrammet

09:00-09:20 – Introduktion

  • Presentation av kursledare och kursens innehåll

 

09:20-09:45 – Fördelar med en modern webbstrategi

  • Vad är en webbstrategi och vilka fördelar finns det med att ta fram en

 

09:45-10:15 – Var du ska börja – och vad som ska finnas med i strategin

  • Synka med företagets övergripande mål
  • Syfte och mål med just webbplatsen
  • Vilka delar som ska ingå
  • Budget

 

10:15-10:30 – Förmiddagspaus

 

10:30-11:00 – Intern insamling av information

  • Slipa på ditt kaffemaskinssvar – webbplatsens vad, hur och varför
  • Träffa ‘rätt’ personer
  • Så ser du till att alla får lämna feedback och känner sig involverade
  • Lär dig skilja på typ av intressenter

 

11:00-11:40 – Förstå målgruppen – samla extern feedback

  • Sökordsanalys av nuvarande webbplats
  • Data i analysverktyg
  • Intervjuer med målgruppen – vilka verktyg kan jag använda?
  • Omvärldsbevakning

 

11:40-12:00 – Struktur och innehåll

  • Forma strukturen baserat på målet – så här gör du
  • Tips för bra struktur

 

12:00-13:00 – Lunchpaus

 

13:00-13:30 – Skapa nytt eller återanvänd innehåll för maximalt resultat

  • Skapa en plan för att börja med content i god tid
  • Innehållskartläggning – vilket innehåll har ni i dag och vilket saknas?

 

13:30-14:00 – Teknik och design

  • Har vi rätt teknik/verktyg på plats och används dem som tänkt?
  • Behövs ny funktionalitet/design?
  • Bygga på, bygga nytt eller bygga ihop?

 

14:00-14:15 – Eftermiddagspaus

 

14:15-14:45 – Anlita byrå eller göra det själv

  • Fördelning mellan in-house och byrå – så ska du tänka
  • Så väljer du ‘rätt’ byrå
  • Vilken information du ska ge till byrån och vilken information du ska få av dem
  • Undvik dessa fallgropar
  • Utvärdera byrån smart

 

14:45-15:15 – Business case – för att motivera beslut

  • Lär dig motivera varför webbstrategin ser ut på ett visst sätt
  • Lär dig motivera kostnader för teknik och design

 

15:15-15:45 – Följ upp webbstrategin

  • Förbered organisationen på vad som kommer att hända
  • Sätt upp tydliga rutiner för att följa upp webbstrategin
  • Webbens årshjul

 

15:45-15:50 – Checklista och mall

 

15:50-16:00 – Frågor och avslutning

  • Mycket bra kurs med bra lärare från branschen
    Niklas Lövfors, Affärsutvecklare, Centro kakel och klinker

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledarna före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarnas hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledarna upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt webbplatsarbete. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

  • Väldigt bra innehåll och genomförd kurs
    Marcus Johansson, Digital marketing coordinator, CTS NE

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka »