Event & Kurser

Webbstrategi – maximera din viktigaste plattform

Ta din sajt till nästa nivå
Erfarna och omtyckta kursledare
99,3% nöjda deltagare hittills

Nå dina mål och gör rätt prioriteringar

Din webbplats är idag din viktigaste grundpelare. För många företag är den affärskritisk. Nästan all digital marknadsföring, alla aktiviteter och kampanjer, driver in trafik till en plattform där du vill att besökaren ska göra något. Med en plan för vilken roll den har, vem den är för, samt hur du ska jobba med den strategiskt för att uppnå dina mål, kan sajten nå sin fulla potential.

Fördelarna med en tydlig webbstrategi är många: du får hjälp att nå dina mål, du kan prioritera enklare, du undviker kostsamma misstag och du lägger grunden för ett bättre internt samarbete. Den här kursen är viktig för alla som har en sajt men kanske avgörande om du planerar att upphandla eller lansera en ny sajt.

Den här kursen är perfekt för dig som är marknadschef, kommunikationschef, projektledare, webbchef eller liknande roller, där du har ansvar för er webbplats. Den lämpar sig extra väl för dig som arbetar i en kommersiell verksamhet med tydliga affärsmål.

Här kan du läsa en intervju med kursledaren Martin.

Aktuella kursdatum

Distans
17 december
13 mars
4 juni
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Google Meet

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Fördelarna med en webbstrategi och vad den måste innehålla
  • Informationsinsamling – internt och externt – som ligger till grund för webbstrategin
  • Hur du kan arbeta med struktur och innehåll på din sajt
  • Planera samt utvärdera val av både teknik och design
  • Hur du följer upp webbstrategin och arbetet med dess ingående delar

Kursledare: Martin Sturelind

Martin Sturelind är digital konsult på Aimfor och har jobbat med olika typer av webbplatser under hela sin yrkesverksamma karriär.

Han har bred kunskap när det kommer till att leda webbprojekt, att skapa användarvänliga webbplatser och att hantera webbplatser med mycket data.

Kursprogrammet

Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.

Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.

Introduktion

  • Presentation av kursledare och kursens innehåll

 

Fördelar med en webbstrategi

  • Vad är en webbstrategi och vilka fördelar finns det med att ta fram en

 

Var du ska börja – och vad som ska finnas med i strategin

  • Synka med företagets övergripande mål
  • Syfte och mål med just webbplatsen
  • Vilka delar som ska ingå
  • Budget

 

Förmiddagspaus

 

Intern insamling av information

  • Slipa på ditt kaffemaskins-svar – webbplatsens vad, hur och varför
  • Träffa ‘rätt’ personer
  • Så ser du till att alla får lämna feedback och känner sig involverade
  • Lär dig skilja på typ av intressenter

 

Förstå målgruppen – samla extern feedback

  • Sökordsanalys av nuvarande webbplats
  • Data i analysverktyg
  • Intervjuer med målgruppen – vilka verktyg kan jag använda?
  • Omvärldsbevakning

 

Struktur och innehåll

  • Forma strukturen baserat på målet – så här gör du
  • Tips för bra struktur

 

Lunchpaus

 

Skapa nytt eller återanvänd innehåll för maximalt resultat

  • Skapa en plan för att börja med content i god tid
  • Innehållskartläggning – vilket innehåll har ni i dag och vilket saknas?

 

Teknik och design

  • Har vi rätt teknik/verktyg på plats och används de som tänkt?
  • Behövs ny funktionalitet/design?
  • Bygga på, bygga nytt eller bygga ihop?

 

Eftermiddagspaus

 

Business case – för att motivera beslut

  • Lär dig motivera varför webbstrategin ser ut på ett visst sätt
  • Lär dig motivera kostnader för teknik och design

 

Anlita byrå eller göra det själv

  • Fördelning mellan in-house och byrå – så ska du tänka
  • Så väljer du ‘rätt’ byrå
  • Vilken information du ska ge till byrån och vilken information du ska få av dem
  • Undvik dessa fallgropar
  • Utvärdera byrån smart

 

Följ upp webbstrategin

  • Förbered organisationen på vad som kommer att hända
  • Sätt upp tydliga rutiner för att följa upp webbstrategin
  • Webbens årshjul

 

Checklista och mall

 

Frågor och avslutning

  • Mycket bra kurs med bra lärare från branschen
    Niklas Lövfors, Affärsutvecklare, Centro kakel och klinker

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledarna före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarnas hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledarna upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt webbplatsarbete. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

  • Väldigt bra innehåll och genomförd kurs
    Marcus Johansson, Digital marketing coordinator, CTS NE
Se kursdatum och boka »