Event & Kurser

Ledarskap och samarbete i en hybrid vardag

Delta på distans eller i Stockholm
100% nöjda deltagare hittills
Mycket omtyckt kursledare

Hur du bygger en smidigare, starkare och mer effektiv arbetskultur

Det är lätt att förlora varandra ur sikte när kontoret inte är en daglig mötesplats, men ett flexibelt arbetssätt skapar stora möjligheter till både ökad effektivitet och välmående. Hybrida arbetsgrupper är här för att stanna, så hur tar vi vara på de nya möjligheterna?

På den här kursen lär du dig att skapa produktiva och givande arbetsprocesser. Du får lära dig hur man bygger starka arbetsrelationer och trygghet utan att nödvändigtvis ses varje dag. Vi går igenom hur mötena blir inkluderande och givande, och hur vårt ledarskap behöver anpassas när vi inte längre ses varje dag. Oavsett om man jobbar hemifrån eller på ett kontor på andra sidan jorden, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken – utan själva kulturen.

Välkommen till en engagerande, interaktiv och lättillgänglig kurs i att leda och samverka i en hybrid arbetsvardag. Under dagen arbetar vi tillsammans och reflekterar kring hur du och ditt team till fullo kan utnyttja de möjligheter som en hybrid arbetsvardag innebär.

Kursen är perfekt för dig som samverkar i eller leder team där några eller alla jobbar på distans eller från olika kontor, som vill bygga en smidigare, starkare och mer effektiv arbetskultur. Under workshopens gång får du uppgifter, tips och metoder att testa, för att öka lärandet och möjliggöra direkt tillämpning av ny kunskap.

Lämna intresseanmälan

Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm).

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 16 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Det här lär du dig på kursen

  • Förståelse för hur vi stöttar en effektiv arbetsprocess för ett team som arbetar från olika platser
  • Verktyg för att aktivt bygga och utveckla en effektiv hybridkultur
  • Metoder för hur vi bemöter de vanligaste utmaningarna som uppstår i det dagliga arbetet, utan att ses
  • Verktyg och metoder för ett inkluderande och effektivt hybridledarskap
  • Metoder att facilitera möten och arbetsprocesser som skapar meningsfullhet, engagemang och relevans
  • Förstå våra sociala behov och hur vi skapar närhet trots avstånd

Kursledare: Johanna Olsson

Johanna Olsson är en av grundarna till konsultbyrån The Hows och författare till boken Närhet trots avstånd – att leda och samarbeta på distans. Hon har arbetat globalt med facilitering, lärandedesign, ledarskap, teamutveckling och kreativa processer i över 15 år.

Johanna är utbildad Kaospilot, certifierad i Distributed management och har djup erfarenhet av att utforma och leverera meningsfulla läroupplevelser online för hybrida och digitala team. Hon brukar beskrivas som engagerad, tydlig, mänsklig och med en förmåga att skapa trygghet och mod för deltagarna till att utmana sig och testa nytt. www.thehows.se

Boken "Närhet trots avstånd" ingår i kursavgiften

När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Oavsett om man är verksam på ett kontor på andra sidan jorden, arbetar hemifrån eller frilansar utan fast kontorsplats, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen.
Närhet trots avstånd är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fastanställda, frilansare, projektanställda och studenter. Johanna Olsson leder oss genom en mängd konkreta vardagssituationer som möten, rutiner, strategier och team-formationer. I verktygslådan finns teorier, reflektioner, modeller, övningar, tips, råd, intervjuer, egen gedigen erfarenhet samt kunskap från organisationer världen över.

Kursprogrammet

09.00-10.30 Att arbeta på avstånd – vart ligger utmaningen?

  • Fysiskt, operationellt och relationellt avstånd
  • Ledarens nya utmaningar

 

10.30-10.45 Förmiddagspaus

 

10.45-12.00 Relationellt avstånd – hur bygger vi en kultur och  psykologisk trygghet utan att ses?

  • En stenåldershjärna i en digital vardag
  • Skapa närhet och psykologisk trygghet på avstånd i vardagen
  • Bygga team och hantera konflikter utan att ses

 

12.00-13.00 Lunchpaus

 

13.00-14.30 Det operationella arbetet – att få vardagen att rulla

  • En kultur byggd på autonomi
  • De vanligaste blockeringarna i vårt hybrida arbete
  • Hybridledarskap och självledarskap

14.30-14.45 Eftermiddagspaus

 

14.45-16.00 Att facilitera möten och workshops

  • Att skapa inkludering och interaktivitet
  • Hybrid och digital workshopdesign
  • Digital facilitering

 

16.00 Summering och avslut

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Kursen passar både dig som precis börjat hålla workshops och dig som har gjort det i flera år. Anledningen till detta är att den teori och de förhållningssätt som behandlas är relevanta oavsett erfarenhet samt att kursmetodiken anpassar sig efter deltagarnas nivå och behov.

Nej! Kursen passar alla som i sin roll ibland behöver förbereda och leda workshops och möten. Metoderna och modellerna är relevanta för olika typer av workshops och möten, som exempelvis utvärderingar, strategi-möten, kreativa sessioner eller grupputveckling.

Ja! Vi går även igenom teori kring människans sociala behov och vad som får grupper att bli framgångsrika samt vilka värderingar, mind-set och beteenden som du som ledare behöver utforska för att facilitera människor till ökad framgång. Som ledare/chef kommer du att lära dig mer om faciliterande ledarskap.

Ja! Du får pdf med alla teorier och modeller samt längre text-dokumentation kopplat till varje del som behandlas på kursen. Du får också foton på alla blädderblock som produceras och gås igenom under kursdagen.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka