Event & Kurser

Så kravställer och projektleder du en ny webbplats

Delta tryggt och enkelt på distans
Erfarna och omtyckta kursledare
99,3% nöjda deltagare hittills på våra kurser

För dig som ska projektleda arbetet med en ny webbplats

Att projektleda arbetet med en ny webbplats är ofta utmanande och ställer krav på att du kan hantera önskemål från många olika intressenter inom organisationen. Att välja rätt byrå för jobbet är dessutom en djungel. På den här kursen får du en konkret och användbar överblick av hur du lyckas med ditt webbplatsprojekt – och dessutom konkreta tips på hur du skapar en brief, samlar in information från organisationen samt hur du får en stressfri och lyckad lansering.

Kursen är perfekt för dig som arbetar som webbansvarig, projektledare, kommunikatör eller marknadsförare – och som på bara en dag vill få kunskapen du behöver för att framgångsrikt kunna projektleda arbetet med en ny webbplats. Ända från start till mål.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Vilken data och information du behöver innan du startar ett webbplatsprojekt
  • Hur du skapar en proffsig brief
  • Att välja rätt byrå – och se till att budgeten håller
  • Hur du får alla i organisationen att bidra och känna sig delaktiga i projektet
  • Hur du får till en lyckad lansering

Kursprogrammet

09:00-09:30

Introduktion

  • Kort presentation av kursens struktur och innehåll
09:30-10:00

Grunderna – där allt börjar

  • Syfte och vision med den nya webbplatsen
  • Målgrupper och personas
  • User Journeys
10:00-10:30

Samla feedback från organisationen

  • Träffa ‘rätt’ personer
  • Så ser du till att alla får lämna feedback och bli involverade
  • Skapa interna och externa personas
10:30-10:45

Förmiddagspaus

10:45-11:30

Sätt ihop en projektgrupp

  • Varför behövs en projektgrupp?
  • Vilka ska vara med?
  • Din roll som projektledare
  • Projektgruppens ansvar
11:30-12:15

Samla extern feedback

  • Sökordsanalys av nuvarande webbplats
  • Data i Google Analytics
  • Intervjuer med målgruppen – vilka verktyg kan jag använda?
  • Skissa på webbstruktur
12:15-13:15

Lunchpaus

13:15-14:30

Brief: Webbprojektets viktigaste dokument

  • Vad en brief är – och varför du bör ha en
  • Detta ska din brief innehålla
  • Så skapar du en bra kravställning baserat på personas
14:30-15:00

Vem ska bygga webbplatsen?

  • Så väljer du ‘rätt’ byrå
  • Vilken information du ska ge till byrån och vilken information du ska få av dem
  • Undvik dessa fallgropar
  • Utvärdera byrån
15:00-15:15

Eftermiddagspaus

15:15-15:45

Insamling av content

  • Skapa en plan för att börja med content i god tid
  • Vilket innehåll har ni i dag och vilket saknas?
15:45-16:00

Styrgruppen – projektets beslutsgrupp

  • Vad är en styrgrupp och varför behövs den i mitt webbprojekt?
  • Dessa personer ska vara med i styrgruppen
  • Vad är din roll?
16:00-16:45

Få igenom kostnadsbild

  • Varför kostar en webbplats?
  • Hur motivera kostnaden för ny webbplats internt?
16:45-17:30

Byrån har valts och arbetet har påbörjats – vad gör jag nu?

  • Förbered organisationen på vad som kommer att hända
  • Fortsätt samla in feedback/input från organisationen
  • Informera och leverera
17:30-17:45

Lansering av webbplatsen

  • Saker att tänka på för en lyckad lansering
17:45-18:00

Summering av dagen

Kursledare: Annelie Näs & Martin Sturelind

Annelie driver bolaget Naes & Friends som hjälper bolag skapa minnesvärda digitala kundupplevelser genom insikter från data. Hon har har jobbat med digital utveckling; både av sajter, system och strategier i många år – och har hunnit med att lansera hela 15 sajter.

Martin är digital konsult på Naes & Friends. Han har under hela sin yrkesverksamma karriär arbetat som webbansvarig, senast på telekomföretaget IP-Only. Martin har bred kunskap när det kommer till att leda webbprojekt och att skapa användarvänliga webbplatser.

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledarna före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Kurstillfället kan komma att omvandlas till en distanskurs, om omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kommer då att bli informerad i god tid om förändringen. Vill du av någon anledning inte delta på distans, kan du utan kostnad välja att omboka eller avboka din plats.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarnas hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledarna upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt webbplatsarbete. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka »