Event & Kurser

Annonsera på Facebook och Instagram

Effektiv och optimerad annonsering
"Superbra introkurs till ämnet"
Omtyckt och erfaren kursledare

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt.

På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig – och som vill få en heltäckande bild av hur du får maximal ROI på din annonsering på Facebook och Instagram.

Kursen kan genomföras som en fristående kurs, men ingår även i kursprogrammet Certifierad social media manager.

Aktuella kursdatum

Distans
5 december
30 april
Stockholm
4 mars
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum via Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
  • Sätta rätt mål för din annonsering och skapa säljande annonser
  • Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
  • Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
  • Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat

Kursledare: Maria Fernholm

Maria är senior konsult inom SoMe & resource manager på Pineberry sedan 2014, och är en återkommande gäst i Sökpodden. Hon är utbildad kostekonom och jobbade innan dess på ett kost- och hälsoföretag i Sydney. Utanför arbetstid hittar ni Maria på ett par skidor i Vemdalen eller i löpspåret.

Kursledare: Ricci Chan-Udom

Ricci är Pineberrys Head of Social och är en erfaren specialist på sociala medier som Facebook, Instagram, TikTok m.fl. Hon är en återkommande gäst i Sökpodden och har arbetat på Pineberry sedan 2020 efter att ha studerat marknadsföring på Lunds Universitet. Hon är även grundare till det framgångsrika företaget Feline Lashes.

Kursprogrammet

Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.

Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.

09:00-09:50 – Kontostruktur

  • Vad är Facebook Business Manager?
  • Vad är en kampanj, Ad-Set och annons?
  • Välj rätt strategi och kampanjmålsättning
  • Så strukturerar du dina kampanjer, Ad-sets och annonser

Övning: Skapa en lättare kontostruktur

 

10:00-11:00 – Detaljerade målgrupper och kopplingar

  • Vad vet Facebook om oss användare?
  • Målgruppens byggstenar
  • Vad är detaljerade målgrupper?
  • Inkludera, begränsa, uteslut detaljerade målgrupper
  • Vad är kopplingar?
  • Kombinera kopplingar och detaljerade målgrupper

Övning: Skapa en detaljerad målgrupp

 

11:10-12:10 – Anpassade målgrupper & lookalike

  • Vad är en anpassad målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att nå/utesluta tidigare besökare och kunder
  • Skapa en maillista på tidigare kunder/prospekt
  • Facebook pixel
  • Vad är en lookalike-målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att skapa lookalike-målgrupper

Övning: Skapa en anpassad målgrupp och en lookalike-målgrupp

 

12:15-13:15 – Lunch

 

13:15-14:45 – Skapa högpresterande annonser

  • Annonsformat – vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – så ska du tänka
  • Best practice – lär dig från vinnande exempel
  • Varför ska man UTM-tagga en annons?

Övning: Skapa annonser för Facebook/Instagram och ett enklare A/B-test

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:00-16:00 – Mätning, analys och optimering

  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Skapa automatiska regler
  • Facebook vs Google Analytics

Övning: Skapa en anpassad vy i Ads Manager

 

16:00 – Avslutning och frågor

  • Superbra introkurs till ämnet. Stort tack!
    – Minna, Junior SEO Specialist
  • Kursen var utmärkt. Djup och bra genomgång kombinerat med detaljerad dokumentation att fortsätta med hemma
    – Tommy, pressansvarig

Vanliga frågor

Nej, du behöver inga förkunskaper. Det är en fördel, men inget krav, att ha ett konto i Facebook Ads som du kan jobba med under dagen för att få ut maximal nytta av kursen.

Ja, den passar utmärkt även för dig i offentlig sektor. Vi har haft hundratals nöjda deltagare från offentlig sektor tidigare.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka