Den 1 juli slutar standardversionen av Universal Analytics samla in data. Men det är fortfarande många företag och organisationer som inte har migrerat till Google Analytics 4 eller bytt till annan plattform. Ted Solomon från Ctrl Digital som är kursledare på Webbdagarna Academy gästade nyligen podcasten “Digital Marknadsföring” för att berätta mer om hur du genomför en migrering.
“För vissa kommer det att vara lättare och för andra mer komplext och kanske kräva mer planering och eftertanke. Och för en del är det bara att börja om från början. Det kan vara bra att passa på att slänga ut det gamla och börja om på nytt” säger Ted Solomon om den kommande övergången. Här kommer fyra steg för dig som vill lyckas!
1 Planera kontostruktur efter organisationens behov
Vyerna vi har varit vana vid i Universal Analytics är borta och det gäller därför att tänka om kring kontostruktur. Det finns ingen struktur som passar för alla företag och organisationer utan det gäller att tänka till vilka krav man har på avgränsning av data och åtkomst.
2 Skapa egendomar och dataströmmar
När man har satt en kontostruktur är det dags att skapa upp de egendomar och dataströmmar som behövs. Här är det viktigt att ta en extra koll på de inställningar som finns, inte minst under Data settings som har stor påverkan på den insamlade datan. Och att fundera en extra gång innan man aktiverar Google Signals.
3 Implementera och validera spårning samt egna event
Här är viktigt tips att inte använda automatiska migreringsverktyg utan att se till att spårningen kommer på plats manuellt. Och att implementera egna event som är viktiga för organisationen.
Google Analytics 4 har en ny datamodell och sätt att hantera event så glöm den gamla hierarkin med category, action. Numera har event enbart ett namn och sedan kan de ha olika parametrar. Google har här en utmärkt dokumentation kring best practice för eventstruktur så kolla in den.
4 Konfigurera konverteringar och custom dimensions
Det sista steget men kanske det viktigaste är att se till att markera och konfigurera vilka konverteringar ni har och vilka custom dimensions som ni behöver. Konverteringar skiljer precis som event mycket från Universal Analytics och de definieras genom att markera enskilda event som en konvertering.
En stor förbättring i Google Analytics är också att konverteringar i den nya datamodellen mäts varje gång de genomförs, och inte bara en gång per session. För e-handlare så är det självklart viktigt att få på plats e-handelsspårningen som i Google Analytics 4 har ett nytt datalager-schema.
Under avsnittet berättar Ted mer om processen, största fördelarna med Google Analytics 4, varför marknadsförare ska bry sig om BigQuery och mycket mer. Podcasten heter Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund och du hittar avsnittet med Ted om Google Analytics 4 här. Och överallt där poddar finns.
Läs mer om kursen “Google Analytics 4” där Ted är kursledare.
Skribent: Martina Berg, Webbdagarna Academy
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.