Madelene Törnblom grundade vid tjugo års ålder Maya Delorez med noll erfarenhet av e-handel, marknadsföring eller inköp. Idag omsätter bolaget över 100 miljoner kronor, har 25 anställda och kunder i över 80 länder. Priserna regnar över denna superentreprenör och vi är nyfikna på hur hon gjort. Själv menar Madelene att hemligheten bakom ett framgångsrikt varumärke är en stark community, lojala kunder och att skapa mer än “bara” en produkt. Hon har redan byggt ett av landets snabbast växande e-handelsföretag – nu är målet att bli världsledande.
Du har på kort tid byggt upp en imponerande verksamhet. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att allt gick så fort?
Fördelar: Eftersom vi inte tagit in externt kapital har den snabba tillväxten bidragit mycket till att få upp ett bra och stabilt kassaflöde. Kunna fylla upp till bra lagernivåer och rekrytera personal som behövs för att fortsatt tillväxt.
Nackdelar: Att bygga och sätta organisationen samtidigt som vi springer har varit en utmaning.
Vilken har varit den starkaste orsaken till succé – produkten eller din inställning?
Jag skulle säga att Maya Delorez snabba tillväxt hade nog inte vart densamma utan en stark produkt och min övertygande inställning om att det här ska bli något stort. Att jag alltid trott på idén så hårt är för att jag kan målgruppen så bra och vet att det här är en efterfrågad produkt.
Hade du gjort något annorlunda idag?
De misstag vi gjort på vägen har varit viktiga lärdomar som vi tagit med oss. Jag har ingen tidigare erfarenhet av bolagsbygge så jag har fått lära av att göra.
Vad har lärt dig mest (i din karriär eller livet i stort)?
Även om det är en klyscha så måste man våga för att vinna. Det finns en kraft i att tro på sig själv och sin produkt, vilket jag skulle säga Maya Delorez är ett svar på. Sen vill jag även lyfta kraften av ett starkt team, att bygga bolag är inte en one man show utan ett teamwork.
Ge oss ditt allra bästa råd?
Tro på dig själv och lita på din magkänsla.
Vad är din go to för inspiration?
Ben Francis, Gymsharks grundare inspirerar mig mycket!
Behöver en stark community och transparens hänga ihop?
Jag kan inte svara för hur det ser ut för andra företag, men för oss har det absolut hängt samman.
Det är svårt att bygga en relation om man inte hittar något att knyta an till. Genom att riva barriären mellan kunden och oss som företag har vi kommit närmare våra kunder och utvecklat en relation som skapar ett starkt Community.
Dina fem bästa tips för att som varumärke skapa trovärdighet:
“Läs mer om Webbdagarna 18-19 april, 2023 »
Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.