Event & Kurser

Ledarskap och samarbete i hybrida team

Få insikterna som underlättar
100% nöjda deltagare
Mycket omtyckt kursledare

Hur du bygger en smidigare, starkare och mer effektiv hybrid arbetskultur

Det är lätt att förlora varandra ur sikte och att tappa fart i arbetet när kontoret inte är en daglig mötesplats. Ett flexibelt arbetssätt skapar möjligheter till både ökad effektivitet och välmående. Hybrida arbetsgrupper är här för att stanna, så hur tar vi vara på de nya möjligheterna?

Under den här kursen går vi igenom hur arbetet kan fungera och flyta i en vardag där vi inte träffas, oavsett om ni jobbar hemifrån eller om teamet är uppdelade på olika kontor.

Du lär dig bygga en kultur som stöttar trygga relationer i teamet och ett effektivt arbete. Vi tittar närmare på hur ledarens roll förändras och hur självledarskapet i teamet kan se ut. Du får konkreta verktyg för att hantera de vanligaste utmaningarna i hybrida team, såsom beslutsfattande, kommunikation, konflikter, samt hur vi får ner mängden möten och gör befintliga möten interaktiva och engagerande.

Välkommen till en engagerande och interaktiv heldagskurs. Under dagen arbetar vi tillsammans och reflekterar kring hur du och ditt team till fullo kan utnyttja de möjligheter som en hybrid vardag innebär.

Kursen är perfekt för dig som är projektledare, chef eller team-leader, där några eller alla jobbar på distans, som vill bygga en smidigare, starkare och mer effektiv arbetskultur. Under dagen får du uppgifter, tips och metoder att testa, som du sedan kan tillämpa direkt efter kursen.

Lämna intresseanmälan

Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 16 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa och leda en effektiv arbetsprocess för ett team som arbetar från olika platser
  • Du får verktyg för att aktivt bygga och utveckla en effektiv hybridkultur
  • Metoder för hur vi bemöter de vanligaste utmaningarna när vi arbetar på distans
  • Verktyg och metoder för ett inkluderande och effektivt hybridledarskap
  • Metoder för att facilitera möten och arbetsprocesser som skapar meningsfullhet, engagemang och relevans
  • Förstå våra sociala behov och hur vi skapar närhet trots avstånd

Kursledare: Johanna Olsson

Johanna Olsson är en av grundarna till konsultbyrån The Hows och författare till boken Närhet trots avstånd – att leda och samarbeta på distans. Hon har arbetat globalt med facilitering, lärandedesign, ledarskap, teamutveckling och kreativa processer i över 15 år.

Johanna är utbildad Kaospilot, certifierad i Distributed management och har djup erfarenhet av att utforma och leverera meningsfulla läroupplevelser online för hybrida och digitala team. Hon brukar beskrivas som engagerad, tydlig, mänsklig och med en förmåga att skapa trygghet och mod för deltagarna till att utmana sig och testa nytt.

Boken "Närhet trots avstånd" ingår

När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Oavsett om man arbetar på ett kontor på andra sidan jorden, arbetar hemifrån eller frilansar utan fast kontorsplats, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen.

Närhet trots avstånd är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fastanställda, frilansare, projektanställda och studenter.

Som läsare leds du genom en mängd konkreta vardagssituationer som möten, rutiner, strategier och team-formationer. I verktygslådan finns teorier, reflektioner, modeller, övningar, tips, råd, intervjuer, egen erfarenhet och kunskap från organisationer världen över.

Kursprogrammet

Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.

Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.

Att arbeta på avstånd – var ligger utmaningen?

  • Fysiskt, operationellt och relationellt avstånd
  • Ledarens nya utmaningar

 

Förmiddagspaus

 

Relationellt avstånd – hur bygger vi en kultur och  psykologisk trygghet utan att ses?

  • En stenåldershjärna i en digital vardag
  • Skapa närhet och psykologisk trygghet på avstånd i vardagen
  • Bygga team och hantera konflikter utan att ses

 

Lunchpaus

 

Det operationella arbetet – att få vardagen att rulla

  • En kultur byggd på autonomi
  • De vanligaste blockeringarna i vårt hybrida arbete
  • Hybridledarskap och självledarskap

Eftermiddagspaus

 

Att facilitera möten och workshops

  • Att skapa inkludering och interaktivitet
  • Hybrid och digital workshopdesign
  • Digital facilitering

 

Summering och avslut

 

Vanliga frågor

Nej, du behöver inga förkunskaper. Det är en fördel, men inget krav, att ha ett konto i Facebook Ads som du kan jobba med under dagen för att få ut maximal nytta av kursen.

Ja, den passar utmärkt även för dig i offentlig sektor. Vi har haft hundratals nöjda deltagare från offentlig sektor tidigare.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka