Nicklas Hermansson är grundare av omvärldstjänsten NomoFomo (No More Fear of Missing Out), som ger dig en väl kurerad mix av världens mest fascinerande nyheter. Han är mediepionjären som bidrog till att Aftonbladet och Mittmedia förvandlades till digitala förebilder världen över – innan han blev kreativ chef på en av världens mest prisbelönta Brand Studios. Oavsett plats, tid och roll har Nicklas mål alltid varit detsamma: Att göra världen mer begriplig. På Webbdagarna delar han med sig av sin veckovisa spaning genom 2500 nyheter och forskningsrapporter nedkokat till vilka trender och fenomen som formar mänskligheten och framtiden just nu.
Hur skulle du definiera var vi står nu – 2022?
I ”lära sig att gå”-stadiet. Människans relation till ny teknik 2022 får mig nämligen att tänka på bebisar som precis har lärt sig att gå. De ramlar ofta, gör ologiska saker och älskar det förbjudna. Precis som vuxna i den digitala världen alltså. Vilket är helt naturligt eftersom vi gör allt för första gången. Som bebisarna. Och vi är frustrerade. För vi ser ju vad den nya tekniken kan utvecklas till, på gott och ont. Men det går sååååå långsamt och vi är rastlösa, eftersom vi är en bebis som precis har lärt sig att gå.
Vad är det allra viktigaste för företag som vill lyckas de kommande åren?
Att anställa och bygga företaget kring empatiska människor, orka sätta framtidsscenarier, våga samarbeta och se sig själva som ett mediehus framför allt annat.
Vad är nyckeln i ett framgångsrikt samarbete och ett starkt team?
Jag är ett stort fan av Elon Musks ”No A-hole Policy”, även om Elon Musk själv är ett stort A-hole på många sätt. Enkelt sagt: det spelar ingen roll hur bra du är om du inte respekterar andra människor.
Vilken är den värsta fällan att kliva i gällande sitt yrkesliv?
Mötesekorrhjulet.
Ge oss ditt bästa råd?
Lyft tungt och meditera. Om det funkar för Jerry Seinfeld funkar det för dig.
Vad är din go to för inspiration?
De bästa idéerna får jag när jag tränar, så när jag är på gymmet står jag mest och fipplar med mobilen. Det måste se otroligt oinspirerande ut för de andra. Men inspirationen som leder till idéerna måste ha en ursprungskälla och i mitt fall är svaret enkelt: min rss-feed som framför allt består av innehåll från redan kurerade sajter och nyhetsbrev.
“Läs mer om Webbdagarna 3-4 maj, 2022 »
Vilken är din favorit podcast/tv-serie?
Jag har nog inte missat ett enda avsnitt av podden ”Pivot” de senaste åren och skulle själv vilja göra en svensk version.
Vilken första mening kommer att inleda din föreläsning?
Oklart. Mina föreläsningar bygger på att jag är en omvärldsbevakare som konsumerar 2500 nyheter och studier varje vecka för att kunna ge dig de absoluta guldkornen där ute. Alltså trender och innovationer som formar framtiden. Därför kan vad som helst hända fram till Game Day. Vill jag tro! Men förmodligen gör jag som alltid: säger att jag kommer från Timrå som var Sveriges tredje fattigaste kommun när jag växte upp. Jag älskar nämligen att kokettera med min arbetarbakgrund. Det ligger i sakens natur.
Vad kommer att överraska oss mest med din programpunkt på Webbdagarna?
Att den tog slut så snabbt.
“Läs mer om Webbdagarna 3-4 maj, 2022 »
Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.