MENU
Våra event och kurser

Bättre online-kundupplevelse med interaktivt innehåll

Känner du igen känslan när du tittar på trafikdata i Google Analytics och sedan kontrollerar hur många av besökarna som faktiskt gjorde det du ville att de skulle göra? Inte särskilt lugnande, eller hur? Vi ska titta på hur du kan använda interaktivt webbplatsinnehåll för att förbättra kundupplevelsen (CX) online och få fler konverteringar.

Länken mellan kundupplevelse och konverteringar

En låg konverteringsgrad är ett tydligt tecken på en mindre än en fantastisk online-kundupplevelse (du kan också kalla denna UX, men låt oss hålla ett affärsperspektiv här). Den goda nyheten är att du inte är ensam. Konverteringsgraden för B2B-webbplatser ligger runt och under två procent. De andra goda nyheterna? Du kan bota dålig online-CX med interaktivt innehåll.

Konverteringar är en direkt belöning för att ge dina webbplatsanvändare en fantastisk kundupplevelse. Vi är alla kunder och vi använder webbsidor i våra interaktioner med företag varje dag. Därför är det faktiskt ganska enkelt att förstå vad som behövs för en bra online-CX. Vi är alla experter på detta – tänk bara på vad som skulle göra din upplevelse bättre eller sämre.

Det finns inget som är för lätt i CX

Först måste det vara enkelt och engagerande att interagera med ett företag på deras webbplats. Användare landar alltid på en webbplats av någon anledning, de försöker uppnå ett mål som till exempel att köpa, hitta information eller kontakta ditt team. Din webbplats måste göra det så enkelt och intuitivt som möjligt att uppnå det målet.

”Webbplatsbesökare letar alltid efter att uppnå ett mål. Ditt jobb är att göra det så enkelt som möjligt att uppnå det.”

Väl placerat interaktivt innehåll är det magiska pulvret som kan lösa utmaningen. Vanligtvis är vi webbplatsanvändare ett passivt gäng, så statiska textblock och en bild här och där räcker inte för att få oss engagerade. Att göra innehållet interaktivt – något vi kan leva upp och ha en dialog med – är ett lysande sätt att aktivera människor och hjälpa dem att nå sina mål. Det är kul för användarna och bra för ditt företag.

Få interaktivt innehåll att fungera för dig

Kraften i interaktivt innehåll är baserat på två grundläggande principer:

1. Innehållet kan anpassas för att ta itu med de specifika målen, problemen och frågorna från flera olika användarsegment.

2. Innehållet kan tas upp vid rätt tidpunkt och i rätt plats, exakt när den ger mest värde för besökaren.

Det låter fint, men hur fungerar det i verkliga livet? Som namnet antyder, interaktivt innehåll tillåter användare att vidta åtgärder och sedan anpassa sig till de åtgärderna. Interaktivitet baseras på konversationer mellan användaren och webbplatsen. Dessa konversationer måste utformas specifikt för att tillgodose dina webbplatsbesökares behov.

Det här är den del som kräver lite mer insats, men när du gör det ordentligt kan du bli förvånad över att bara några olika konversationer kan tjäna de allra flesta människor. Dessa sökvägar förs till användaren till exempel i form av konversationsbots, vilket är lika enkelt som att kopiera en kodrad till ditt innehållshanteringssystem (till exempel WordPress).

Hur förbättrar detta online-kundupplevelsen?

Tänk på en fysisk bokhandel ett ögonblick. Du går in och börjar bläddra i gångarna. En försäljare hälsar dig och frågar om du behöver hjälp. Du har alternativen att antingen säga ”Nej, tack” eller ”Ja, tack snälla, jag letar efter …” Om du väljer att uttrycka dina behov kan personen tillhandahålla tjänster som tar dig mot köpet. Interaktivt innehåll gör samma sak på en webbplats.

”Interaktivt innehåll är som att ha ditt team där, att hålla användarens hand från första kontakten hela vägen till konvertering.”

Det finns också psykologi bakom detta. Det är inbyggt i oss människor, att varje gång vi interagerar med en person eller ett innehåll, känner vi oss lite mer bekväma med att ta nästa steg. Interaktivt innehåll skapar förtroende och engagerar besökaren med varje klick, tryck eller meddelande som skickas. Därför tar varje interaktion med interaktivt innehåll besökaren ett steg närmare att uppnå målet.

Att använda interaktivt innehåll är verkligen som att ha ditt team där, att hålla användarens hand från första kontakten hela vägen till konvertering. Finns det något bättre sätt att förbättra online-kundupplevelsen?

Viktiga lärdomar

Skribent: Otto Antikainen. Inlägget är ett sponsrat gästinlägg från Leeadoo, ett företag som erbjuder lösningar för att konvertera besökare till leads, bland annat genom att använda bottar.

Boka din plats på Webbdagarna Stockholm 17–18 mars här »

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.