Behöver du influencer marketing 2020? Enkelt svar: Ja. Givetvis om du arbetar B2C, men även om du arbetar B2B. Och det är en mer mogen influencer marketing vi ser under 2020.
Dagens största dilemma är att fånga kundens uppmärksamhet. Det har varit det under lång tid, det kommer att vara så under lång tid och det kommer bara bli svårare. Vi blir mer och mer selektiva i vilken typ av grupper eller subkulturer som är viktiga för oss.
Det gäller att hitta de mindre sammanhangen för dina kunder. Vilka grupper ingår de i på Facebook? Vilka hashtaggar involverar de sig i på Tik Tok?
Du måste också involvera influencers relevanta för dessa grupper och använda dem som de kreatörer de är. Företag lägger ofta stora summor på produktion av material, på kampanjidéer, på visual merchandising-strategier med mera. Influencers är bra på precis dessa saker. Varför använder vi inte influencers (mer) för att driva inhouse-funktioner?
Aron Levin, grundare på bolaget Relatable, tror på en mer mogen influencer marketing.
– 2020 kommer bli året då influencer marketing går från att vara en trotsig utmanande tonåring (som kommit undan med att bete sig lite hur som helst) till att bli myndig och flytta hemifrån! När man blir vuxen är det dags att ta mer ansvar och även hållas till svars för sitt agerande, säger han.
Marknaden mognar och kanalen kommer att tas på större allvar än tidigare, menar Aron Levin.
– Större budgetar gör att marknadsförare, brands och byråer kommer att ställa högre krav på hela leveransen. Det intressanta är att SEO, content marketing, social media, till och med tv, print och radio gick igenom precis samma ”rite of passage” när de mognade. När influencer marketing får en plats vid bordet och budgetarna blir större blir det viktigare att kunna medieplanera, mäta och förstå hur influencer marketing passar ihop med de andra marknadsföringskanalerna. De som har kommit lite längre kommer att placera influencer marketing och framtidens mediehus och innehållsskapare centralt i sin digitala marknadsföring.
Enligt Aron Levin kan du ha vilka KPI:er som helst för din influencer marketing.
– Det viktiga är att ha en tydlig koppling mellan målsättning och de resultat ett varumärke vill uppnå. Det är skillnad på att sätta mål för en kampanj, till exempel hur många följare du potentiellt kommer att nå och med vilken frekvens, och att utvärdera själva affärsvärdet. Om målet är att skapa ökad kännedom i en ny målgrupp behöver insatsen kunna mätas på om det blev en ökad kännedom i målgruppen som exponerats för kampanjen (med till exempel en brand lift-studie.) Hur många följare kampanjen når blir en mätbar målsättning för själva kampanjen, men affärsvärdet är ju inte att nå många personer, utan vad som händer med varumärket när de exponeras för budskapet, säger han.
B2B-bolag kan använda influencers för att skapa autentiskt och engagerande innehåll till sina egna kanaler. När influencer marketing används enbart för innehållsproduktion blir kpi:erna vad kostnaden per bild eller film blir och om det är bättre och/eller billigare än andra alternativ.
Aron Levin betonar vikten av att koppla influencer marketing till de övergripande mål företaget har med sin marknadsföring.
– Ha sedan tydliga målsättningar och kpi:er som hjälper dig att förstå om kanalen bidrar till den grad du har förväntat dig. Precis som med andra kanaler behöver du ha tålamod och acceptera att alla resultat inte syns över en natt, och att du kommer göra fel. Hitta utrymme för optimering och experimentera med mer eller mindre lyckade satsningar. Det är så bolagen som byggt hela sin affär på influencer marketing lyckats, samma sak kan nog sägas om de som byggde sina varumärken med tv, radio, print, Facebook, Google med mera.
1. Målgrupp. Är deras följare din målgrupp?
2. Engagemang. Det är skillnad på att ha många följare och en målgrupp som du verkligen påverkar. Har de en engagerad publik?
3. Affinitet. Har de influencers du jobbar med samma värderingar som dig? Har du samma värderingar som dem? Att ha rätt värderingar är 10x viktigare än att ha ett välkänt varumärke. Med samma värderingar blir budskapet autentiskt och varumärket kan med låg risk ge mycket frihet till dem de jobbar med.
På Webbdagarna Stockholm 17–18 mars 2020 hör du mer om influencer marketing. Dessutom blir det föreläsningar om allt från AI till ROI, voice och rörligt. Inspiration, andras erfarenheter, nätverkande och mingel blir det också. Vi ses på Webbdagarna Stockholm 2020, boka din plats här!
Skribent: Emma Ghebaru, client manager på Storykit.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.