MENU

Guide: Lär dig SEO (sökmotoroptimering)

Du har tidigare kunnat läsa guider på Webbdagarna-bloggen som videoguiden där du lär dig göra proffsiga intervjuer med din mobil och en guide till content marketing. Och nu är det dags för en ny guide där du lär dig hur SEO fungerar och hur du gör för att lyckas med din SEO-optimering.

Guiden bygger på nya ljudboken ”SEO för alla” där du som lyssnare får lära dig grunderna i sökmotoroptimering.

Vad är SEO?

Innan vi startar med guiden och går in på vad du bör göra med din sajt för att synas så bra som möjligt på Google, så är det på sin plats att förtydliga vad SEO står för.

SEO är en förkortning av search engine optimization – eller sökmotoroptimering – och med sökmotor menas idag Google. Tidigare fanns även lokala webbsöktjänsten Evreka och internationella söktjänster som AltaVista och Yahoo, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för mer än 90 % av sökningarna är det Google du ska optimera din sida för.

Om man ska förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser. Det kan vara text och bild, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen och hur ofta och var ditt varumärke syns på andra platser på nätet.

Sedan strukturerar sökmotorn upp denna information och presenterar ett så relevant resultat som möjligt i form av en träfflista med ”organiska” träffar och annonser runt omkring. Det är dessa organiska träffar som du är ute efter när du jobbar med SEO, dvs. du vill synas så högt som möjligt bland dessa med en så klickvänlig text som möjligt – du vill helt enkelt både ha synlighet och trafik från Google.         

Guide till SEO – detta bör du göra på din egen webbplats

Det viktigaste du kan göra med din webbutik är att satsa på unikt innehåll av hög kvalitet som engagerar och attraherar besökarna och ett grundtips när det gäller att ta fram bra innehåll är att ligga nära Google när du skriver dina texter, men att ligga ännu närmare dina besökare och kunder – för det är ju de som ska köpa dina produkter och dina tjänster eller ta del av ditt innehåll på annat sätt.

Google har med åren dessutom blivit bättre och bättre på att förstå och skilja mellan text som är skriven bara för sökmotorer och text som faktiskt är skriven för användarna och för att de ska få en bra upplevelse på din sajt.

Och det är bara goda nyheter: Google och andra sökmotorer blir alltmer lika vanliga användare, vilket innebär att det enda du behöver göra är att skriva riktigt bra texter som informerar och engagerar dina kunder.

SEO och innehåll

När det gäller innehåll på webben så brukar man skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext – som är skriven för en enskild produkt som presenteras på din sida – normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan handla om egentligen vad som helst som är relevant för din verksamhet och som också kan få sväva ut och ta mer utrymme.

Jobbar man med e-handel, så brukar man säga att produktsidorna är de sidor som på något sätt skapas automatiskt när du lägger in nya produkter medan innehållssidor är sidor som du får skapa helt själv.

Ett annat vanligt förekommande uttryck är brödtext. Bröd och text. Det betyder egentligen all den text på en webbsida som inte är rubriker, bildtexter och sånt: helt enkelt allt den matiga texten – brödet – på sidan.

Ett vanligt fel som kan straffa sig är att sidor på din sajt helt saknar brödtext – till exempel produktsidor där det endast står en rad eller två av typen ”Röda vantar av 100 % ull i flera storlekar”, men ingenting mer, ingen inspiration kring vad man kan använda produkten till och ingen anledning till varför just 100 % ull är ett bra material för vantar.

För både Google och dina användare så blir sidan då väldig grund, det saknas helt enkelt ett djup som både förklarar och säljer in produkten till besökarna.

Men hur mycket innehåll måste man ta fram på en sida för att kunna ranka bra på Google? Svaret är att det beror på marknad, det vill säga vilket land vi pratar om och ju mindre marknad desto mer kommer du undan med.

Men en bra tumregel när det gäller text är 150–300 ord för en produktsida och 500–1.500 ord för en innehållssida. På produktsidan bör du ha minst en bild gärna fler, men på innehållssidan bör du ha minst två eller tre bilder.

Tänk också på att undvika så kallat ”duplicerat innehåll”, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen på din webbsida (eller på andra webbsidor på nätet). Google och andra sökmotorer gillar inte alls när samma innehåll finns på mer än ett ställe – de kommer försöka avgöra vilken sida som är den rätta och som ska ranka i träfflistan.

SEO och skriva en bra titel

Vad ska vi kalla varje enskild sida, det vill säga vilken titel ska vi ge varje sida? Att skriva en bra titel anses vara något av det viktigaste du kan göra för att lyckas med SEO.

Varför är det så? Det finns egentligen två enkla svar på den frågan: för det första – om varje sida på sin sajt har en kort och kärnfull titel så förstår användarna och Google vad de kan förvänta sig på sidan om de går dit. Till exempel genom att titeln ofta syns på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren.

För det andra: den titel du ger varje enskild sida blir också texten på den klickbara länk som Google visar upp i sin träfflista.

Så skriver du en bra titel är du inte bara tydlig för Google och dina användare, du påverkar också hur du presenteras hos Google.

Men hur skriver du en riktigt bra titel? För att lyckas ska du ha en relevant och unik titel på varje sida. Titeln ska dessutom vara attraktiv och klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare till din sajt.

Vanliga misstag som sajtägare gör är att man använder sig av väldigt generella titlar av typen ”Hemsida – företaget namn” eller använder sig av samma titel på många sidor och har väldigt många ord i titeln, till exempel ”Vi säljer resor till Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Kroatien – res med oss till solen”.

Undvik denna typ av misstag och se till att alla titlar på din sajt är unika och att de inte konkurrerar med varann, det vill säga alla sidor ska handla om en specifik produkt eller ett specifikt ämne. Inte om ett antal produkter eller ämnen.

Förutom att titeln ska vara unik ska den vara klickvänlig, eftersom titeln också blir den klickbara länken hos Google. Målsättningen är ju som sagt inte bara att synas bra hos Google, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare så att du får mer trafik och mer försäljning (annars blir det ju bara en synlighet hos Google som eventuellt kan bygga ditt varumärke, men som inte ger några andra mätbara resultat).

Det man vill åt, det vill säga att besökarna klickar sig vidare, brukar kallas CTR eller click-through rate. Det vill säga hur många som klickar vidare delat med antalet visningar. Ju högre CTR, desto bättre.

Så, för att få fram en riktigt bra titel – följ de här tre korta råden:


1. Fokusera på ett sökord, men använd gärna två böjningar av det (eller ett ord och en synonym).

2. Skriv inte mer än 65 tecken totalt, annars kan länken brytas hos Google (och det blir ett antal punkter efter texten ”…” istället för att alla bokstäver kommer med).

3. Och till sist skriv klickvänligt. Tänk på användaren – varför ska hon eller han vilja klicka på just din länk?

SEO och skriv en bra metabeskrivning

Nu till ett annat text-element som är viktigt och det kallas metabeskrivning eller meta description och det är en längre beskrivning av din sida som ligger i sidans kod och som Google ofta placerar under länken i träfflistan – det vill säga under din klickbara länk. Texten har inte någon begränsning, men sikta på att använda 140–160 tecken för att undvika att texten bryts.

Tre saker att tänka på när du skriver metabeskrivningar för dina sidor:

1. Google fetmarkerar sökordet i träfflistan, så ha med minst två olika böjningar eller synonymer av sökordet i din metabeskrivning.

2. Ge även besökaren en anledning och lust att klicka sig vidare även här, till exempel genom en uppmaning och ett antal positiva värdeord.

3. Tänk på att även om Google oftast plockar upp din metabeskrivning så kan de ibland välja att visa en annan del av texten från din sida i sin träfflista, som de tycker bättre representerar sökträffen än den text du själv skrivit.

Så, ju bättre metabeskrivning, desto större chans att Google och andra sökmotorer plockar upp den!

Och skriver du både en riktigt bra och unik titel för varje sida på din webbplats och dessutom ger varje sida en specifik och säljande metabeskrivning, så har du gjort allt du kan för att påverka hur du kommer presenteras i Googles träfflistor.

Visst, det finns mycket annat du kan göra för att optimera din sida som att arbeta med länkar och teknisk SEO, men det är titeln och metabeskrivningen som påverkar hur du sedan ser ut i Googles träfflista.

Skribent: Christer Pettersson, E-commerce Manager på Hultafors Group. Christer är en ofta anlitad föreläsare och har skrivit nio böcker om bland annat digital marknadsföring. Denna artikel är en omarbetad version av Christers ljudbok SEO för alla som finns på ljudbokstjänster som Bokus Play, BookBeat, Nextory och Storytel.