Event & Kurser

Boom för TikTok – här hänger din unga målgrupp

Om du har en ung målgrupp bör du definitivt ta en titt på appen TikTok. Här kan du förstås följa med för att helt enkelt se vad målgruppen visar intresse för och vad som gäller just nu, men du kan också utnyttja appen för en mer aktiv kommunikation med målgruppen.

TikTok, appen som tidigare hette Musical.ly och slogs ihop med det kinesiska TikTok, växer explosionsartat och har idag runt 600 miljoner användare globalt. TikTok beskriver sig själva som den ultimata plattformen för korta videoklipp, där du som användare laddar upp videos på max 15 sekunder. Tik Tok är en plattform att sätta sig in i inför 2020, speciellt för bolag med en yngre målgrupp.

TIPS: Bli certifierad social media manager hos Webbdagarna Academy »

TikTok har ett par annonseringsmöjligheter idag. Bland annat kan du skapa en egen kanal för ditt varumärke, ha målgruppsanpassade annonser i form av sponsrade videoklipp och jobba med influencers.

– Det finns två ganska enkla sätt att ta reda på användarbeteendet på plattformen, säger Sebastian Gustafsson, head of content & creative på Warner Music Sweden.

Warner Music Sweden var tidiga med att anamma TikTok som en plattform att marknadsföra sina tjänster på, redan på den tiden då det hette Musical.ly.

– Det mest självklara är att använda appen aktivt, skrolla igenom utforskaren och hemskärmen och besök stora som små konton för att förstå vilken typ av innehåll och trender som är populärt. Det andra är att prata med användare i olika åldrar för att få deras tankar kring TikTok och vad de själva gillar med den, förstå vilka det är som hänger där och varför. Vad gillar de?

På Warner testar de sig fram hela tiden, berättar Sebastian Gustafsson.

– Vi har har gjort kampanjer med internationella artister så som Dua Lipa, upptäckt och signat nya artister som Theoz och nu senast lanserat en ny artists, Klickens, debutsingel på plattformen. Vi har fått över 2 miljoner impressions för deras låt ”Hippie” och över 3500 videos har skapat med låten sedan release 4:e oktober.

För att nå ut på TikTok gäller det att förstå sin målgrupp och skapa innehåll som är anpassat för just den, där de befinner sig.

– TikTok har sitt eget sätt att skapa content på, men även vilken typ av content som konsumeras på plattformen. Ska man vara aktiv på plattformen måste man även förstå dess unika egenskaper och vad som funkar just där. Att köra copy paste på dina kampanjer och lägga upp exakt samma content, copy och innehåll på alla olika plattformar fungerar inte här. Att skapa originellt content för varje plattform borde alltid vara din strategi, framför allt för TikTok som skiljer sig mest från övriga.

De kpi:er Warner framför allt använder sig av på TikTok är reach/impressions och engagemang. Sebastian Gustafsson menar också på att det alltid en bonus om det konverterar till streams på till exempel Spotify för deras del.

Tre viktigaste sakerna för att lyckas som varumärke på TikTok

1. Skapa unikt innehåll anpassat för plattformen.

2. Var kreativ.

3. Använd appen aktivt för att hålla dig uppdaterad på de senaste trenderna och beteendena.

 

På Webbdagarna Stockholm 17–18 mars 2020 hör du mer om marknadsföring i sociala medier. Dessutom blir det föreläsningar om allt från AI till ROI, voice och rörligt. Inspiration, andras erfarenheter, nätverkande och mingel blir det också. Vi ses på Webbdagarna Stockholm 2020, boka din plats här!

Skribent: Emma Ghebaru, client manager på Storykit.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.