Event & Kurser

Skapa & leda workshops – workshopdesign & facilitering

Teori, praktik och reflektion
100% nöjda deltagare hittills
Mycket omtyckt kursledare

För dig som vill facilitera effektiva workshops

Den här omtyckta kursen tar avstamp i forskning och studier inom effektiva och högpresterande team, facilitering, processdesign, workshopdesign, pedagogik, beteendevetenskap, gruppdynamik och den sociala hjärnan (SCARF). För högsta möjliga lärande blandas teori, praktik och reflektion under dagen. Du som deltagare får dessutom, genom hur kursledaren faciliterar kursen, flera konkreta exempel på professionell facilitering och upplevelsebaserat lärande.

Kursen är perfekt för dig som är exempelvis team-ledare, workshopledare, projektledare, produktionsledare eller chef – och som med högt självförtroende vill kunna skapa och leda workshops som har olika syften och mål.

Lämna intresseanmälan

Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 16 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar processdesign för workshops, med olika delmoment och övningar
  • Hur du framgångsrikt öppnar, genomför och avslutar en workshop – både fysisk och digital
  • Exempel på olika workshop-metoder och modeller för strategiskt och kreativt arbete, prioritering och beslutsfattande
  • Grunderna i facilitering / faciliterande förhållningssätt
  • Facilitatorns verktygslåda – exempelvis öppna frågor, neutralt språk och energizers
  • Utmaningarna och möjligheterna med facilitering i det digitala rummet till skillnad från det fysiska

Kursledare i Stockholm: Nina Sandström

Nina jobbar som facilitator och processledare och är medgrundare av The Hows. The Hows inriktar sig på ledarskap, grupputveckling och organisationsutveckling och består av ett team Learning Designers och facilitatorer med lång erfarenhet.

Nina har designat läro- och förändringsprocesser för företag och skolor i mer än 15 år. Hon är utbildad Kaospilot med erfarenhet av att leda och arbeta med både organisationer, team och individer samt med stora och små grupper. Nina är även certifierad i konflikthantering, CTI – Immunity to change, Fearless practitioner scan och Modigt ledarskap.

Kursledare på distans: Johanna Olsson

Johanna är en av grundarna till The Hows och författare till boken Närhet trots avstånd – att leda och samarbeta på distans. Hon har arbetat globalt med facilitering, lärandedesign, ledarskap, teamutveckling och kreativa processer i över 15 år.

Johanna är utbildad Kaospilot, certifierad i Distributed management och har djup erfarenhet av att utforma och leverera meningsfulla läroupplevelser online för hybrida och digitala team. Johanna brukar beskrivas som engagerad, tydlig, mänsklig och med en förmåga att skapa trygghet och mod för deltagarna till att utmana sig och testa nytt.

Kursprogrammet

Facilitering & workshopdesign: Varför behövs det, vad är det för något och hur gör man?

  • Så skapar du motivation, engagemang och högpresterande team i det fysiska rummet såväl som i det digitala
  • Definitioner, ramverk och förhållningssätt

 

Förmiddagspaus

 

Workshop: Så skapar du psykologisk trygghet i en grupp

  • Hjärnans behov i sociala sammanhang
  • Beteenden och kommunikation som belönar istället för att hota
  • Skapa närhet trots avstånd i distansgrupper

 

Lunchpaus

 

Facilitatorns verktygslåda

  • Mind-set
  • Språk / facilitera diskussion
  • Öppna frågor / skapa kraftfulla frågeställningar
  • Hantering av triggers och utmanande beteenden
  • Övergripande ramverk och modeller

 

Eftermiddagspaus

 

Planera & skapa en workshop

  • Lär dig planera och konstruera övningar med olika syfte och mål
  • Framgångsrik introduktion och avslut
  • Exempel på övningar för strategi, kreativitet, prioritering och beslutsfattande
  • Praktisk planering
  • Skapa högt lärande

 

Personlig action plan

  • Inspirerande och otroligt lärorikt där jag fick massor av verktyg jag kommer ha stor nytta av. För att vara en endagskurs så var den verkligen maxad
    – Stina Sunesson, Business Area Marketing Manager på Roxtec International

Boken “Närhet trots avstånd” finns att köpa efter kursen

När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Oavsett om man är verksam på ett annat kontor, arbetar hemifrån eller frilansar, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen.

Närhet trots avstånd är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fastanställda, frilansare, projektanställda och studenter.

Johanna Olsson leder oss genom möten, rutiner, strategier och team-formationer. I verktygslådan finns teorier, reflektioner, modeller, övningar, tips, intervjuer, egen erfarenhet och kunskap från organisationer världen över.

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Kursen passar både dig som precis börjat hålla workshops och dig som har gjort det i flera år. Anledningen till detta är att den teori och de förhållningssätt som behandlas är relevanta oavsett erfarenhet samt att kursmetodiken anpassar sig efter deltagarnas nivå och behov.

Nej! Kursen passar alla som i sin roll ibland behöver förbereda och leda workshops och möten. Metoderna och modellerna är relevanta för olika typer av workshops och möten, som exempelvis utvärderingar, strategi-möten, kreativa sessioner eller grupputveckling.

Ja! Du får pdf med alla teorier och modeller samt längre text-dokumentation kopplat till varje del som behandlas på kursen. Du får också foton på alla blädderblock som produceras och gås igenom under kursdagen.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka