Event & Kurser

UX – använd empati & öka din innovationsförmåga

Delta på distans eller i Stockholm
99,3% nöjda deltagare
Mycket erfaren kursledare

Få verktygen att bidra till den kreativa processen

För de flesta organisationer är digitala tjänster idag en central del av erbjudandet och det finns en rad olika specialistroller som samarbetar för att skapa produkterna och tjänsterna. För att kunna jobba riktigt nära dem som skapar den digitala kundupplevelsen, som till exempel UX-Designers, Service Designers eller Product Designers, behöver du förstå deras process och verktyg.

Välkommen till en intensiv dag där du får prova godbitar ur Human Centered Design och Design Thinking’s verktygslåda och får baskunskaperna som hjälper dig att bidra till produktutvecklingen med dina insikter, samt gör dig till en bättre beställare av design.

Human centered design är ett ramverk som innebär att du tar fram lösningar på problem eller utmaningar med fokus på mänskliga beteenden och känslor i hela process. Fokus är att ställa frågan: vem designar vi eller produktutvecklar vi för? Design thinking är en process där målet är att få alla olika roller i en organisation att samarbeta för att lösa komplexa problem. Centralt i båda modellerna är att du lär dig att använda din empati för att förstå dina kunder och användare.

Kursen är perfekt för dig som är företagsledare, affärsutvecklare, projektledare, marknadsförare eller verksamhetsutvecklare – och som vill förstå vad som händer i designprocessen. Kursen är på en övergripande och strategisk nivå och kräver inga speciella förkunskaper.

Aktuella kursdatum

Distans
9 maj
Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm).
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 16 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Vad Human Centered Design betyder samt hur en Design Thinking process ser ut och hur du bäst bidrar till den
  • Vilka roller som finns i ett digitalt design team och vad de faktiskt gör
  • Beteendevetenskapens roll i Human Centered Design
  • Praktiska övningar med Human Centered Design empati-verktyg – så ökar vi våra chanser att skapa lojala kunder
  • Du lär dig skriva en Human Centered brief som utgår från affären och dina insikter runt målgruppen

Kursledare: Vanja Lagercrantz Videau, Designledare & UX-expert

Vanja är idag Head of User Experience & Design på Coop Sverige och har en lång och bred erfarenhet av att leda kreativa designteam. Hon har arbetat med varumärkesutveckling, tjänste- & affärsutveckling , reklam och retail men framförallt digitalt.

Hon är en uppskattad föreläsare på skolor som Berghs och Hyper Island och brinner för att dela sin kunskap. Vanja guidar dig igenom den snåriga begreppsdjungeln i designsfären men även tror starkt på tesen ”learning by doing” och därför består kursen till stor del av praktiska övningar.

Kursprogrammet

09:00-10:30 – Vi reder ut begreppen

  • Design what? Vad betyder alla buzz-words?
  • Varför är Human Centered Design viktigt i produktutveckling?
  • Vad är beteendevetenskapens roll i designarbetet?
  • Hur ser Design Thinking Processen ut och hur kan du som beställare/stakeholder bidra i de olika faserna?

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

10:45-12:00 – Workshop: Intervjuteknik, gräv djupare

  • 5-Why’s är från början en känd analysmetod som används när du behöver ta reda på roten till ett problem, en så kallad rotfelsanalys men den används allt oftare av designers i intervjuer med kunden.  Du får testa metoden och utvärdera den.

12:00-13:00 – Lunchpaus

13:00-14:30 – Workshop: Empathy mapping

  • Empathy mapping är ett verktyg för designers att förstå vad kunderna tänker, känner och upplever i olika delar av kundresan. Vi försöker ta ett par steg i våra kunders skor och övar på vår empati.

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

14:45-16:00 – Workshop: Skriv en Human Centered Brief

  • Gör det lätt för designteamet, öva på att skriva en brief utifrån målgruppen/kunden. Vi sätter kunden i centrum från början och förstår vilka beteenden vi försöker ändra/påverka.

16:00 – Summering, frågor och avslut

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Fler vanliga frågor

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka