Event & Kurser

Google Analytics 4 – certifieringskurs

Få ut maximalt av verktyget
Hundratals nöjda deltagare hittills
Erfarna och kunniga kursledare

Fördjupa dina kunskaper i Google Analytics 4

Välkommen till en omfattande och mycket lärorik fördjupningskurs i Google Analytics 4. Du får avancerade kunskaper om de viktigaste delarna i Google Analytics 4 som hjälper dig att maximera användandet av verktyget. Kursen bygger på innehållet i certifieringen i Google Analytics 4 och varvar teori med interaktiva övningar. 

Google analytics 4 är mer omfattande och kraftfullt än den tidigare versionen. Med förbättrad händelsespårning, maskininlärning och ökad flexibilitet kring vad man kan spåra, får du bättre koll på dina användares köpresa.

Kursen är perfekt för dig som redan har erfarenhet av Google Analytics men vill få fördjupad spetskunskap om Google Analytics alla delar. Den är även anpassad för dig som vill bli helt förberedd för att klara Googles egen certifiering i Analytics.

Med anledning av sommarens besked från IMY finns här en intervju med vår kursledare Ted Solomon om läget kring Google Analytics 4 och GDPR.

Aktuella kursdatum

Distans
2 maj
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Södermalmsallén 36-38 i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se eller ring 08-453 60 00

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här får du som deltagare

  • En heltäckande överblick av hur du får ut maximalt av ditt Analytics-konto
  • Kunskap om hur du spårar vilka trafikkällor som konverterar bäst på din sajt
  • Detaljkunskaper om attribution models, goal flow, multichannel funnels, GTM, ecommerce, filter med mera
  • Allt du behöver veta för att klara Googles officiella certifiering

Kursledare: Ted Solomon

Ted Solomon är grundare och vd för den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital som på bara några år har blivit pionjärer inom ”cloud for marketing”, ett samlingsbegrepp för att aktivera företagens insamlade data via molnteknik för att accelerera digital tillväxt. Ctrl Digital har många av Sveriges större företag som sina kunder.

Ted är en av landets främsta experter på digital analys och teknisk marknadsföring.

Kursledare: Elin Svensson

Elin Svensson är en av Ctrl Digitals specialister inom analys och teknisk marknadsföring. Hon har bland annat bred kunskap inom tracking och implementation av Google Analytics 4 och en gedigen erfarenhet av att utbilda kunder i verktyget.

Elin har även hög kompetens inom skapande av mätplaner, uppföljning av affärsmål och användarintegritet.

Kursprogrammet

09:00-09:30 – Välkomna och uppstart

  • Introduktion
  • Teknisk setup

 

09:30-10:15 – Attribution

  • Attributionsmodeller – optimera din konvertering
  • Jämförelser av modeller – att koppla värden till interaktioner

 

10:15-10:30 – Förmiddagspaus

 

10:30-11:45 – Explorations – skapa skräddarsydda rapporter

  • Tekniker & mallar
  • Custom funnels och User lifetime
  • Övningar

 

11:45-12:45 – Lunchpaus

 

12:45-14:30 – Konfiguration av egendom 

  • Rapportidentitet
  • Datalagring
  • Intern IP filtrering
  • Measurement protocol
  • Dataimport

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-15:15 – Integrationer – från första interaktion till slutfört mål

  • Integration till Googles Ads
  • Integration till BigQuery

 

15:15-16:00 – Förberedelse inför certifiering, quiz och summering

 

 

  • Mycket professionellt genomförd kurs. Jag hade inte klarat certifieringen utan kursen. Supernöjd!
    – Helena Granath, webbredaktör på Innovatum

Vanliga frågor

För att få maximal nytta av kursen behöver du ha tidigare erfarenhet av att arbeta i Google Analytics. Det är även en fördel, men inget krav, att du har gått vår introduktionskurs innan. Maila oss på webbdagarna@idg.se om du har fler frågor som berör förkunskaper.

Testet gör du vid ett valfritt tillfälle som passar dig efter avslutad kurs.

Testet görs på engelska. Om du inte lyckas få 80 procent rätt på testet – vilket krävs för att bli godkänd – kan du ta testet igen efter sju dagar. Det kostar inte extra och ingen ser att du inte har klarat av testet första gången.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Du får tillgång till kursledarnas presentation i PDF-format efter kurstillfället.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka