Event & Kurser

Kundinsikter och Customer Journey Mapping

Upplevelsebaserat lärande
Kundinsikter som gör skillnad
Erfaren och pedagogisk kursledare

Insiktsdriven metodik i arbetet med Customer Experience Management (CX)

Customer Experience Management är ett mindset, en strategi och en affärsdisciplin. Under den här dagen får du en kort introduktion till hela ramverket för att sedan fokusera på insikter och metodiken Customer Journey Mapping.

Vi går igenom olika typer av datakällor som är relevanta för ett insiktsdrivet arbetssätt, en mix av kvalitativ och kvantitativ metod och hur dessa kan kombineras.

Customer Journey Mapping är en tvärfunktionell metodik som hjälper er att kartlägga och visualisera era kunders övergripande upplevelse och behov genom hela kundresan. Narrativ analys och berättelser är kompletterande metodik för att skapa förståelse och förmedla insikter till organisationen.

Kundsinsikter och kundresan är ett underlag för riktning och strategi, ett stöd för att prioritera och fatta beslut om vad i kundupplevelsen som behöver förbättras eller innoveras. Syftet är att vara relevant och leverera värde till kund, medarbetare samt driva tillväxt.

Organisationer som har en hög mognad inom kundcentrering och Customer Experience har en god förståelse för sina kunder, och låter den skapa ett tryck på förändring. Man arbetar tvärfunktionellt och lärande samt bedriver ett strukturerat arbete kring kundinsikt, kundresor och Customer Journey Mapping.Kursen är fristående och fokuserar på kundinsikter och kundresor, och kan med fördel kombineras med kursen Customer Experience Management & kundcentrering.

Utbildningen varvar teori, diskussion och upplevelsebaserat lärande, där gruppen rör sig mellan övningar och reflektion. Genom ett praktiskt case introduceras du till metodiken och hur ni kan komma igång i din organisation.

Kursen är perfekt för dig som vill sätta kunden i fokus och förbättra kundupplevelsen, oavsett vilken bransch du arbetar inom. Du får lära dig hur ni konkret kan arbeta mer utifrån kundens behov, använda kundinsikter och kundresor i ert förändringsarbete samt förstå metodiken bakom Customer Journey Mapping.

Du kanske är CX-ansvarig, service designer, strateg, verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, produktägare, varumärkesansvarig, coach, VD eller ledningsrepresentant.

Aktuella kursdatum

Stockholm
6 februari
Pris: 8 950 kr
Två eller fler deltagare? Ange koden "Grupp" vid anmälan och spara 10% på totalbeloppet.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Grunderna kring ramverket för CX och kundcentrering
  • Introduktion till designmetodik
  • Att ta kundens perspektiv. Hur insikter och kundresor är centrala för kundcentrering och CX
  • Arbeta systematiskt och kontinuerligt med kundinsikt och hur det kan integreras i era processer
  • Narrativ analys och kundberättelser som ett komplement till kundresan
  • Grunderna i kvalitativa och kvantitativa källor och metodik, och hur dessa kan kombineras
  • Arbetssätt och verktyg för att skapa en holistisk och övergripande Customer Journey Map

Kursledare: Camilla Lif

Camilla är specialist inom kundcentrering och Customer Experience Management, där hon kombinerar traditionell management med designmetodik. Hon hjälper organisationer att utveckla och optimera kundupplevelser genom ett CX-ramverk, tvärfunktionellt samarbete och design thinking. Camilla har lång erfarenhet från kundsidan och har haft uppdrag hos en bredd av organisationer och branscher med uppdrag att kartlägga kundupplevelsen och driva CX-transformation för förbättrad medarbetar- och kundnöjdhet och ökad lönsamhet.

Sedan 2015 driver Camilla CX-byrån This is Betty, där hon erbjuder tjänster inom CX som konsult, mentor och coach. Hon är också en eftertraktad föreläsare och kursledare, och har delat med sig av sin kunskap via Resumé, Dagens Industri, Breakit och yrkeshögskola. Camilla driver också CX Circle, ett program för erfarenhetsutbyte inom CX.

Kursprogrammet

Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.

Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.

Introduktion till CX Management 

  • En kort introduktion till CX, hur CX förhåller sig till andra arbetsområden (service design, UX, CRM) och hur olika kompetenser kan samarbeta
  • Genomgång av förmågor som på allvar driver kundcentrering och kundupplevelse 

Kundinsikt 

  • Hur insikter är kärnan i kundcentrering och CX. Hur kundinsikter kan användas vid arbete med såväl ledning som medarbetare
  • Om olika källor till kundinsikt och vilken typ av insikter du har användning av
  • Hur du arbetar med kvalitativa och kvantitativa källor. Kundtyper och segmentering, och deras roll
  • Kvalitativ metodik och djupintervjuer

Kundresor och Customer Journey Mapping 

  • Det tvärfunktionella arbetet som leder fram till en kundresekarta
  • Hur du gör en kundresekartläggning utifrån designmetodik
  • Vi använder oss av ett case, learning by doing 

Design och arbetssätt 

  • Designmetodik och att arbeta tvärfunktionellt och lärande
  • Designprocessen på strategisk, taktisk och operativ nivå 

Insikter i förändringsarbetet 

  • Hur insikter driver förändring och om att anpassa till mottagaren
  • Kundresekartan, narrativ och kraften i storytelling
  • Sätta upp och genomföra en avgränsad pilot för att visa på CX och effekter av ett kundcentrerat arbetssätt 

 

 

 

Vanliga frågor

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka