Event & Kurser

NYHET! Customer Experience Management och kundcentrering

Upplevelsebaserat lärande
Skapa en kundcentrerad kultur
Erfaren och pedagogisk kursledare

Utforma en tydligare inriktning för din kundstrategi och får en djupare förståelse för dina kunder

Vill du öka lönsamheten och stärka kundlojaliteten genom att bli mer kundcentrerad? Den här kursen visar hur du kan förbättra kundupplevelser och anpassa din organisation till dagens komplexa och föränderliga omvärld. Vi utforskar hur kundcentrering hänger ihop med aktuella områden som digitalisering, AI och innovation.

Du lär dig hur du använder kundinsikter och arbetar med rätt förmågor för att skapa en kundcentrerad kultur i hela organisationen. Med en hög mognad inom Customer Experience (CX) får du en djupare förståelse för dina kunder och kan skapa en tydligare riktning för din kundstrategi. Kursen ger dig verktyg för att arbeta tvärfunktionellt och strukturerat med förändringsledning och andra kritiska områden, vilket leder till både nöjdare kunder och medarbetare. Kursen blandar teori med praktiska övningar.

Kombinera gärna kursen med Customer Journey Mapping för en fördjupning inom kundinsikter och kundresor.

Den här kursen är perfekt som arbetar med kundcentrering och CX, oavsett bransch. Du kanske är CX-ansvarig, service designer, strateg, verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, produktägare, varumärkesansvarig, coach, VD eller sitter i ledningen.

Aktuella kursdatum

Stockholm eller distans
19 november
Pris: 8 950 kr
Två eller fler? Ange kod "Grupp" vid anmälan och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum hos Usine Conference – Västgötagatan 2-4 på Södermalm eller hos F7 Möten & Konferens – Fleminggatan 7 på Kungsholmen

Omfattning: Heldag, 09.00-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Använd metoder, verktyg och färdigheter för att driva förändringar som gör företaget mer kundfokuserat
  • Få en bättre förståelse av Customer Experience (CX) Management och hur det relaterar till områden som service design, användarupplevelse (UX) och kundrelationshantering (CRM)
  • Ta nästa steg genom att använda ramverket för CX och kundfokusering, och identifiera vilka färdigheter din organisation behöver utveckla
  • Öka ledningens ansvar i förändringsarbetet genom att visa hur kundinsikter och kundresor är avgörande för kundfokusering och CX
  • Reflektera över din organisations nuvarande situation och skapa en förändringsplan för att nå era mål

Kursledare: Camilla Lif

Camilla är specialist inom kundcentrering och kundupplevelser. Hon hjälper organisationer att utveckla och optimera sina kundupplevelser genom ett omfattande ramverk som inkluderar tvärfunktionellt samarbete, förmågor och design thinking. Med lång erfarenhet inom kundinsikt, kundstrategi och Customer Experience Management (CX) har Camilla arbetat med några av de största organisationerna för att förbättra deras kundresor och kundstrategier.

Sedan 2015 driver Camilla CX-byrån This is Betty, där hon erbjuder expertis inom kundupplevelsehantering, kundcentrering och Customer Journey Mapping. Hon är också en eftertraktad föreläsare och kursledare, och har delat med sig av sin kunskap genom plattformar som Resumé, Dagens Industri, Breakit och flera yrkeshögskolor.

Kursprogrammet

Introduktion till CX Management och Design

  • En övergripande introduktion till området, och hur det förhåller sig till andra arbetsområden (service design, UX, CRM) och hur olika kompetenser kan samarbeta.
  • Hur CX hänger ihop med andra nyckelfrågor som organisationer har idag, som innovation, digitalisering, AI, hållbarhet.
  • Förmågor som på allvar driver kundcentrering och kundupplevelse, som vi sen går igenom i olika avsnitt under dagen.

Kundinsikt och kundresor

  • Vilken typ av insikter du behöver, arbetet med en strategisk kundresa / Customer Journey Mapping och hur de används. Hur du arbetar med kvalitativa och kvantitativa källor.
  • Hur insikter är kärnan i kundcentrering och CX. Hur du kan arbeta med kundinsikter med såväl ledning som medarbetare.

Riktning, mål och uppföljning

  • Vad du vill att kunderna ska uppleva och hur du behöver fokusera ditt arbete för att nå dit
  • Prioritering och roadmap
  • Ledningens roll och hur riktning, mål och uppföljning driver kundcentrering

Styrning, organisation och kultur

  • Hur CX kan organiseras, om ledningens roll att driva och skapa förutsättningar
  • Strukturerat förändringsarbete
  • Att driva kundkultur

Design och arbetssätt

  • Designmetodik och att arbeta tvärfunktionellt och lärande
  • Designprocessen på strategisk, taktisk och operativ nivå

Vanliga frågor

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka