Event & Kurser

Customer Experience Management och kundcentrering

Teori varvas med övningar
Att driva kundcentrerad förändring
Erfaren och pedagogisk kursledare

Formulera en riktning för vilken kundupplevelse ni vill leverera och en strategi för hur ni ska ta er dit

Vill ni öka lönsamheten och stärka kundlojaliteten genom att bli mer kundcentrerade? Den här kursen visar hur ni kan arbeta strukturerat för att förbättra kundupplevelser och anpassa organisationen till dagens komplexa och föränderliga omvärld. Vi utforskar hur kundcentrering hänger ihop med aktuella områden som digitalisering, AI och innovation.

Customer Experience Management är ett mindset, en strategi och en affärsdisciplin. Under den här dagen går vi igenom vilka förmågor man behöver arbeta med för att bli kundcentrerad och leverera kundupplevelser utifrån kundbehov – utan att tappa fokus på affären.

Kursen ger dig verktyg för att arbeta insiktsdrivet och tvärfunktionellt och hur det driver förändrade arbetssätt, processer, styrning och mätning. Att överbrygga silos och arbeta insiktsdrivet och tvärfunktionellt är viktigare än nånsin, och leder till både nöjdare kunder och medarbetare.

Kursen blandar teori med praktiska övningar.

Denna kurs kombineras med fördel med kursen Kundinsikt och Customer Journey Mapping för en fördjupning inom kundinsikter och kundresor.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar med CX och kundcentrering, oavsett bransch och storlek. Du kanske är CX-ansvarig, service designer, strateg, verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, produktägare, varumärkesansvarig, VD eller ledningsrepresentant.

Den här kursen är perfekt som arbetar med CX och kundcentrering, oavsett bransch och storlek. Du kanske är CX-ansvarig, service designer, strateg, verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, produktägare, varumärkesansvarig, VD eller ledningsrepresentant.

Aktuella kursdatum

Stockholm
5 februari
Pris: 8 950 kr
Två eller fler? Ange kod "Grupp" vid anmälan och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum hos Usine Conference – Västgötagatan 2-4 på Södermalm eller hos F7 Möten & Konferens – Fleminggatan 7 på Kungsholmen. Vid kurs på plats ingår frukost, lunch samt fika

Omfattning: Heldag, 09.00-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • En introduktion till Customer Experience Management och vilka förmågor som driver ökad kundcentrering.
  • En förståelse för hur kundupplevelser formas, designas och leds. Vi utgår från kundens helhetsupplevelse av ett företag och varumärke, utifrån kundens egna mål, och hur vi kan forma en riktning och strategi för kundupplevelsen som möter kundens behov.
  • Hur affärsdisciplinens olika förmågor kan tillämpas, En verktygslåda för att kunna ta nästa steg inom CX och kundcentrering, mix av traditionell management och designmetodik.
  • Hur CX relaterar till områden som service design, användarupplevelse (UX) och kundrelationshantering (CRM).
  • Olika sätt att driva CX-arbete utifrån organisationens och ledningens CX-mognad.
  • Reflektera över din organisations nuvarande situation och skapa en förändringsplan för att nå era mål.

Kursledare: Camilla Lif

Camilla är specialist inom kundcentrering och Customer Experience Management, där hon kombinerar traditionell management med designmetodik. Hon hjälper organisationer att utveckla och optimera kundupplevelser genom ett CX-ramverk, tvärfunktionellt samarbete och design thinking. Med lång erfarenhet inom kundinsikt, kundstrategi och Customer Experience Management har Camilla arbetat med en bredd av organisationer och branscher med uppdrag att kartlägga kundupplevelsen och driva CX-transformation för förbättrad medarbetar- och kundnöjdhet och ökad lönsamhet.

Sedan 2015 driver Camilla CX-byrån This is Betty, där hon erbjuder tjänster inom CX som konsult, mentor och coach. Hon är också en eftertraktad föreläsare och kursledare, och har delat med sig av sin kunskap via Resumé, Dagens Industri, Breakit och yrkeshögskola. Camilla driver också CX Circle, ett program för erfarenhetsutbyte inom CX.

Kursprogrammet

Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.

Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.

Introduktion till CX Management och kundcentrering

  • En övergripande introduktion till området, och hur det förhåller sig till andra arbetsområden (service design, UX, CRM) och hur olika kompetenser kan samarbeta.
  • Hur CX hänger ihop med andra nyckelfrågor som organisationer har idag, som innovation, digitalisering, AI, hållbarhet.
  • Förmågor som på allvar driver kundcentrering och kundupplevelse, som vi sen går igenom i olika avsnitt under dagen.

Kundinsikt och kundresor

  • Vilken typ av insikter du behöver, arbetet med en strategisk kundresa / Customer Journey Mapping och hur de används. Hur du arbetar med kvalitativa och kvantitativa källor.
  • Hur insikter är kärnan i kundcentrering och CX. Hur du kan arbeta med kundinsikter med såväl ledning som medarbetare.

Riktning, mål och uppföljning

  • Att sätta en gemensam riktning för vad ni vill att kunderna ska uppleva och att föra ut den i organisationen
  • Vad du vill att kunderna ska uppleva och hur du behöver fokusera ditt arbete för att nå dit
  • Prioritering och roadmap
  • Ledningens roll och hur riktning, mål och uppföljning driver kundcentrering

Styrning, organisation och kultur

  • Hur CX kan organiseras, om ledningens roll att driva och skapa förutsättningar
  • Strukturerat förändringsarbete
  • Att driva kundkultur

Design och arbetssätt

  • Designmetodik och att arbeta tvärfunktionellt och lärande
  • Designprocessen på strategisk, taktisk och operativ nivå

Vanliga frågor

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka