Kursinnehåll och upplägg
Kursen innehåller fem undervisningstillfällen som sker varannan vecka via Zoom. Varje tillfälle varvar kunskapsmoment med verkliga case och avslutas med att du får en hemuppgift och en metod eller en checklista att utgå ifrån i arbetet med ditt egna beteendeprojekt.
Alla undervisningstillfällen pågår mellan 09:00-12.00 på datumen nedan. Vid varje tillfälle finns möjlighet för diskussioner och grupparbeten på eftermiddagen samma dag 13:00-16:00.
Undervisningstillfällen:
- 12 september: Introduktion och att hitta målbeteenden för insatser
– Hur du zoomar in och hittar det beteende som kommer få störst effekt på din utmaning
- 26 september: Nudging och last mile-lösningar
– Lär dig hur tillämpad beteendevetenskap kan användas för att optimera gränssnitt genom att appliceras inom konverteringsoptimering, copy- och UX-writing
- 10 oktober: Beteendeinformerade lösningar
– Lär dig gå till botten med en beteendeutmaning för att sedan använda beteendeförändringstekniker som grund för helt nya lösningar och affärsmodeller
- 24 oktober: Prissättning, etik och biverkningar av beteendeinsikter
– Se hur psykologiska drivkrafter används för att påverka uppfattningen om priser och hur du bör se till psykologin när du prissätter en tjänst eller produkt. Du får också ett ramverk för att säkerställa att du använder din beteendekunskap på ett etiskt korrekt sätt
- 7 november: Experiment och utvärdering
– Lär dig designa experiment och piloter på ett sätt som gör att du kan säga om din insats verkligen hade önskad effekt på målbeteendet
Show and tell
Efter respektive undervisningstillfälle finns utrymme för dig som deltagare att lyfta upp egna projekt, dela lärdomar eller be om feedback från övriga deltagare. En av dina lärare kommer att finnas med under samtliga fem show and tell-pass men notera att innehållet i dessa skapas av deltagarna själva.
Personlig handledning
I deltagaravgiften ingår även tre personliga handledningstimmar via Zoom i anslutning till kursperioden.
Certifiering
Efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter blir du Certifierad inom beteendedesign och webbpsykologi från Webbdagarna Academy.
Vilket affärsvärde har ökad kompetens inom beteendeinsikter?
- Utmaningar handlar ofta om beteenden. Oavsett om det är retention, engagemang, aktivering eller något annat er organisation står inför så går det garanterat att bryta ner till en rad specifika aktiviteter som kunden, användaren eller invånaren ska göra.
- Att skapa lösningar utan att förstå problemet du vill lösa eller de barriärer som orsakar problemet är ineffektivt, dyrt eller både och. I utbildningen lär vi ut metoder som systematiserar de barriärer som användare och kunder upplever.
- Framtiden är beteendebaserad, organisationer som Google, FN och brittiska regeringen har alla skapat en eller flera beteendeenheter då denna kompetens visat sig vara ett perfekt komplement till produktutvecklare, designers, kommunikatörer, marknadsförare och ledare
Vill du veta mer? Här kan du läsa om hur beteendesign fick fler barnfamiljer att köpa nyttigare bröd!