Under de senaste månaderna, och speciellt sedan Meta (Facebook) lät meddela att man tänker satsa tid och pengar på byggandet av metaversum, har intresset både bland företag och i media exploderat. På Warpin får vi allt oftare förfrågningar från organisationer och individer som har hört att de måste etablera sig där så fort som möjligt, men inte vet hur de ska gå till väga, eller ens var de ska börja.
Visst kan det finnas fördelar med att bli involverad i ett tidigt skede, om inte annat för att man på så sätt även får chansen att påverka och influera hur det kommer att se ut och fungera. Men innan vi kommer så långt finns det ett par saker att reda ut.
Först och främst finns det faktiskt inget fungerande metaversum ännu, bara byggstenarna till vad det en dag kommer att bli. När det pratas om metaversum i media föreställer man sig också ofta ett existerande virtuellt ekosystem, en digital värld, där man enkelt kan umgås, betala för tjänster och produkter, eller röra sig fritt. Där är vi inte ännu.
Bara för att som privatperson ta sig in i och börja navigera Decentraland, det allra senaste inom VR världar som slog upp portarna i februari, krävs både en viss kryptovana och ordentligt med tålamod.
Om man inte är Nike, Balenciaga eller Adidas så kan man därför ta ett litet steg tillbaka och ta det lugnt.
Jag är helt övertygad om att det metaversum som beskrivs av folk i branschen kommer att bli verklighet – en digital sfär där vi kan samarbeta professionellt på lika villkor,, och där vi kan umgås, konsumera och röra oss på helt nya sätt – men innan vi landar där är det många bitar som behöver falla på plats, saker som måste göras.
För att få en fingervisning om hur utvecklingen kommer se ut inom den närmsta framtiden, kan det vara värt att hålla koll på vad som händer i gamingvärlden. Siffror från speljättar som Fortnite och Roblox demonstrerar hur mycket tid och pengar användare faktiskt är beredda att lägga ner på sin digitala identitet. Samtidigt vet vi också att stämningen ofta är allt annat än trevlig för tjejer i de här sammanhangen och personligen tror jag inte att det räcker att sätta bubblor kring människor, diktera förbud, eller mäta ut straff för dåligt uppförande. Istället måste vi tänka om och lära folk att bli bättre på att kommunicera, vi måste komma överens om, och upprätthålla, ett allmänt accepterat förhållningssätt till varandra i den digitala världen.
Vilket leder till frågan om vem som kommer att bygga metaversum, och därmed bestämma hur det kommer att se ut, och vilka regler som kommer att gälla. Skrapar man lite på ytan på gaming-världen idag ser man snart att det sitter män på 84% av toppositionerna. Det är svårt att inte se ett samband mellan detta och det faktum att kvinnliga gamers fortfarande regelbundet möter trakasserier online, trots att 45% av alla gamers globalt är kvinnor. Om vi tillåter en liknande representation när det gäller byggandet av metaversum är risken stor att det kan bli en obekväm plats för kvinnor och tjejer. Men det måste inte bli så.
För att inte upprepa gamla misstag måste kvinnor uppmuntras att ta plats vid bordet, vara delaktiga i byggandet av vårt virtuella samhälle, och vi måste en gång för alla komma överens om att mångfald bara kan förbättra skapandeprocessen. Då kan vi skapa ett metaversum som passar oss alla.
Så var skall man börja som företag om man är redo att doppa tårna i metaversum-teknologi?
Till en början är det viktigt att få med sig sin personal, att lära sig hur tekniken fungerar inifrån och ut. Många tror fortfarande att VR bara handlar om gaming, sociala interaktioner och konsumtion, men jag är övertygad om att de största vinningarna för mänskligheten ligger i sambandet mellan upplevelse och utbildning. Om du som chef börjar med att utbilda din personal genom VR, sparar du inte bara pengar och höjer kunskapsnivån, du ”avmystifierar” samtidigt VR.
Ingen vill se en värld som i filmen “Ready Player One”, där en avtrubbad och desillusionerad mänsklighet använder sig av en virtuell värld för att undkomma vardagsproblem. Istället kommer metaversum underlätta arbete, effektivisera service, och demokratisera upplevelser genom att låta oss alla bli delaktiga oavsett fysiska och geografiska förutsättningar.
Hur ett gemensamt metaversum faktiskt kommer te sig ut blir vi nog inte varse förrän om några år, men det är ingen tvekan om att VR och AR är vår tekniska framtid. Och det är nu vi bestämmer hur metaversum kommer att fungera, vilken hård-och-mjukvara vi behöver, och hur förberedda vi kommer vara när det står klart. Att idag så smått börja använda den teknologi som inom några år kommer vara lika vanlig i arbetslivet som internet är ett bra sätt att förbereda sig för den förändring som kommer.
Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!
Skribent: Emma Ridderstad är grundare och vd på Warpin Media, ledande i Norden när det gäller utveckling av XR-mjukvara och specialiserat på virtual och augmented reality. Fokus ligger på den helt egenutvecklade SaaS-produkten Xelevate, som låter företag och organisationer skapa, distribuera och genomföra VR-utbildningsprogram i stor skala. Warpin Media har kunder inom både privat och offentlig sektor, som H&M, Disney och PostNord. Emma var tidigare vd på Modern Women Media, som driver några av Sveriges mest framstående digitala plattformar med fokus på kvinnor. Hon hjälper gärna andra att lyckas, och är mentor för en rad kvinnliga entreprenörer. Den 3 maj 2022 talar Emma på Webbdagarnas scen i föreläsningen Det här är metaverse och så påverkar det dig.