MENU

5 känslor du kan använda i din marknadsföring

Vi vet att känslor säljer. Ändå använder vi dem sällan i vår marknadsföring och kommunikation. Här är fem känslor du kan pröva att börja med och fem exempel att inspireras av.

En genomsnittlig person exponeras för upp till 10 000 olika annonser varje dag (Forbes). Varför ska den personen bry sig om just din och ditt företags reklam?

Fundera en stund över dina egna erfarenheter. Vad är det som gör att du lägger märke till och kommer ihåg något? Senaste gången du delade något i sociala medier, varför delade du just det? Var det något roligt? Något överraskande? Kanske till och med något fruktansvärt?

Känslor säljer. Varför använder vi då inte olika typer av känslor i större utsträckning när vi skapar olika typer av innehåll? De flesta möten som handlar om att skapa innehåll inleds och avslutas med ”vad vill vi som företag ha ut av det här?”, då och då även med tillägget ”vad vill våra kunder faktiskt ha?”. Men det vi borde fråga oss är ”hur vill vi att den som tar del av innehållet ska känna?”.

Att hitta vilken känsla som ditt innehåll ska förmedla kräver mycket jobb och eftertanke. Här är fem exempel att hämta inspiration från och som hjälper dig att komma igång:

Humor

Den här annonsen från Channel 4 i Storbritannien har du kanske inte lagt märke till, men trots att den publicerades så sent som i början av september har den redan efter två veckor fått en halv miljon visningar. Som en del av Channel 4:s mångfaldsarbete omvandlar den på ett modigt sätt inte så politiskt korrekta klagomål från kunder till komedi. Resultatet är inte bara övertygande, det är också väldigt uppfriskande.

Rädsla (fear)

När vi blir rädda agerar vi, oavsett om det är bra eller dåligt, och därför överanvänds ofta rädsla och skrämsel. Vi får så många varningar om bränder, översvämning, hackerattacker och sjukdomar på sociala medier att vi blir nervösa vrak.

Det är dock effektivt att använda känslan i vår kommunikation, det ska vi inte bortse från, även om det inte alltid behöver vara undergång och helt dystert.

Listerines klassiska kampanj mot dålig andedräkt från 1920 hamnar precis rätt och visar hur styrda vi kan vara av små saker vi fruktar.

Nostalgi

Vänder du dig med din marknadsföring till en specifik målgrupp? Då kan ett framgångsrecept vara att försöka hitta vad som skulle kunna väcka nostalgiska känslor inom den gruppen, relaterat till ålder, geografiskt läge eller intressen.

Den här Internet Explorer-videon är inte ny, men dess 50 miljoner visningar gör att den är värd att uppmärksamma. Den tar sina åskådare tillbaka till en tid då allt var lättare och dess budskap är helt enkelt ”You grew up. So did we. Reconnect with the new Internet Explorer”.

Bekräftelse/uppmuntran (reassurance)

När vi ska göra ett större inköp vill vi gärna få bekräftelse på att vi gör rätt val innan. Till exempel, ”Kan jag lägga 5 000 kronor på en förstklassig dammsugare eller ska jag prioritera något annat?

Titta på vårt behov av bli bekräftade och uppmuntrade i våra val, ta det gånger tio och du kanske börjar närma dig att förstå hur sårbar man kan känna sig när man ska skriva på ett kontrakt i en mångmiljondollar-affär. Det här är anledningen till varför exempel från andra kunder (case studies) fungerar så bra i B2B-sammanhang.

Det har Hewlett Packard Enterprise koll på. Om NASA kan lita på dem, då kan du också göra det.

Sadness

Till sist, men inte minst, även om de flesta företag inte vill få oss att gråta kan det ändå finnas fördelar med just det. Ta en titt på den här känslomässiga berg och dal-banan från den tyska matvarukedjan Edeka, från julen 2017, och fundera på vad du tycker. Men en liten varning, det finns risk för tårar.


På Webbdagarna Göteborg 25–26 september är känslor i fokus på flera sätt. Hör till exempel Anders Hallberg, sociala media storyteller, prata om storybaserad sociala medier-strategi och hur du kan bygga relationer med kunderna genom att väcka känslor.

Eller lyssna till Anders Svensson, digital kommunikatör, som berättar om värdeskapande kommunikation och varför du måste vara social i sociala medier.

Missa inte heller Per Axbom, designer och coach, som pratar om hur vi ser till att vi våra digitala verktyg inte skapar sämre välmående hos människor eller marknadsföringsproffset Tammy Duggan-Herd, som visar hur det vi kallar webbpsykologi helt kan slå tillbaka om vi använder det i fel kontext.

Vi ses på Webbdagarna Göteborg 25–26 september!

Avdelare

Skribent: Rachael Ljungqvist, native content-expert på IDG Sveriges marketing services-avdelning. Rachael är dessutom IDG:s allra främsta Harry Potter-expert.
Favorit-trollformel: Piertotum Locomotor.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.