Event & Kurser

Tjänstedesign och systems thinking

Praktiska verktyg
Förstå systemtänkande i komplexa verksamheter
Erfaren och uppskattad kursledare

Arbetssätt för tjänstedesign i komplexa sammanhang

Förmågan att designa produkter och tjänster mot ett specifikt mål är ovärderlig. Men i osäkra miljöer krävs andra verktyg för att skapa djupare förståelse. Det handlar om att använda verktyg som respekterar både kundernas och organisationens komplexitet.

I dessa osäkra sammanhang fokuserar tjänstedesign, eller service design, på att bygga en tillräcklig förståelse av systemet. Målet är att identifiera vilka faktorer i systemet som kan designas för att möjliggöra positiva förändringar. Detta ställer höga krav på både processen för att skapa förståelse och på hur denna insikt kan omsättas i handling för team och organisationer. Detta är kärnan i vår utbildning.

Kursen är perfekt för dig inom offentlig eller privat sektor som vill nyttja verktyg från tjänstedesign för att ta sig an de lite svårare problemen. Du kanske är service designer, strateg, innovationsledare, affärsutvecklare, hållbarhetsansvarig, CX-ansvarig, produktägare, agil coach, chef eller något annat.

Lämna intresseanmälan

Pris: 9 000 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Förstå systemtänkande och komplexitet
  • Använd Cynefin-ramverket för att skapa förståelse och mappa ut organisationens kontext
  • Fyll på verktygslådan med arbetssätt för tjänstedesign
  • Tillämpa olika kartläggningsverktyg utifrån gruppens utmaningar

Kursledare: Johan Sjöström

Johan har över 20 års erfarenhet av digital utveckling och design av digitala kundmöten. De senaste fem åren har Johan utbildat företag i kundresekartläggning, kundupplevelse och Customer Experience Management via, Dagens Industri, Resumé och Handelshögskolans företagsutbildningar.

Kursledare: Johan Axelsson

Johan är kommunikationsvetare i grunden och har arbetat med kundupplevelse och tjänste- och produktdesign i över 10 års tid. I dag utbildar han, och arbetar tillsammans med team och organisationer, för att utforska hur vi kan få saker gjorda i en oförutsägbar och komplex verklighet.

Kursprogrammet

Introduktion till systemtänkande och komplexitet – Utifrån perspektivet tjänstedesign.

  • Vad skiljer tjänstedesign i komplexitet från mer ordande sammanhang – Och hur kan vi veta i vilken typ av sammanhang ett team eller en organisation befinner sig.
  • Kvick övergripande introduktion till eftermiddagens verktyg.

Teoretiskt perspektiv på arbetssätt för tjänstedesign i komplexitet.

  • En förutsättning för att verka i komplexa kontexter är att förstå nuläget. Med det som utgångspunkt kan vi hitta in i vilka förändringar som är möjliga för att forma bättre produkter och tjänster.
  • Här kommer vi arbeta med Cynefin-ramverket för att skapa förståelse och mappa ut organisationens kontext .

Praktiskt arbeta med 2-3 olika kartläggningsverktyg, beroende på gruppens utmaningar.

  • Att skapa kartor över det som är svårt är avgörande i komplexitet, förutsatt att kartorna leder till handlande. Konsten att skapa förståelse som går att designa utifrån övar vi på här.
  • Öva på kartläggning. Utifrån gruppens nyfikenhet och sammanhang så fokuserar i på verktyg som känns mest relevanta. Två vanliga exempel som vi jobbar med här är Estuarine-kartor och narrativ-kartor.

Sammanfattning och nästa steg

  • Vad var klurigast i dag? Vad borde vi förtydliga eller fördjupa? Vad är vi mest nyfikna på?

Vanliga frågor

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka