Agenda
Definition av design
Hur vi alla jobbar på ett eller annat sätt indirekt med design och användarcentrerade tjänster, även om vi inte alla är designers.
Effektmål
Metoder för att säkra att vi har en gemensam bild över organisationens effektmål, hur dessa kan kopplas till våra användares och kunders behov, och hur en visualisering av detta utgör ett starkt prioriteringsunderlag. Exempel på metod är effektkartläggning.
Kundresekartor
Hur man kan tänka kring en kunds alla interaktioner med ett varumärke, både via fysiska kontakter, digitala tjänster, tryckt material, kommunikationer mm. Hur kundernas behov och resonemang ser ut både före, under och efter interaktionen med ett varumärke. Precis som med effektkartan, hur en visualisering av en kundresa kan användas som prioriteringsunderlag.
Effektdrivna roadmaps
Att kommunicera vilket värde vi levererar till kunder isf för att bara beskriva tjänster, funktioner eller produkter.
Empati
Olika metoder för att verkligen förstå kundernas/medborgarnas/resenärens perspektiv.
– våga visa upp arbete i ett tidigt skede, innan man gjort fint och klart, för att få återkoppling och förslag på förbättring.
Prototyping mindset
Våga visa upp arbete i ett tidigt skede, innan man gjort fint och klart, för att få återkoppling och förslag på förbättring.
Double diamond
En enkel och kraftfull modell för att dela upp våra utmaningar i behov och lösning, så att vi skapar en balanserad fokus. Detta för att t.ex. undvika hoppa direkt på en lösning utan att förstå behoven som ska lösas.
Verktyg
Vilka sorts verktyg och hur ska vi tänka när vi skapar prototyper, effektkartor mm.