Event & Kurser

Inspirationsföreläsning för din organisation: Användarcentrerade arbetssätt

Hyllade kurser inom digitala affärer
Tusentals nöjda deltagare hittills
Erfarna och omtyckta kursledare

Inspirera hela teamet eller avdelning, och få med en praktisk verktygslåda

En inspirationsföreläsning som riktar sig mot en bredd blandning av olika roller. Den handlar om användarcentrerade tekniker och tankesätt för tjänster som uppfyller både användernas behov och din organistions effektmål. Din organisation får en bekräftelse på användarcentredae satsningar samt konkreta förslag och inspiration för att ta ett nästa steg. Du får med dig praktiska tips som du kan tillämpa i din vardag, oavsett vad du har för roll.

På ett lättsamt och engagerande sätt riktar sig föreläsningen till en bredd blandning av olika roller  Du får med dig inspiration och praktiska tips hämtad från design thinking, effektkartläggning, UX-design och tjänstedesign. Några exempel är effektdrivna roadmaps, effektmål och effektkartor, kundresekartan (customer journey map), double diamond, “First shitty draft”, stödmaterial till samtal med intressenter, och verktyg för prototyping

Kursen är perfekt för dig som jobbar direkt eller indirekt framtagning, marknadsföring och digital kommunikation kring din organisations tjänster. Du behöver inte ha några förkunskaper men det är bra om du tidigare kommit i kontakt med begrepp som kundcentrerad, användarcentrerad, kundresan eller effektmål.

Att investera i dina medarbetares kompetens inom användarcentrerade arbetssätt är ett av de smartaste besluten du kan göra som chef, team-ledare eller initiativtagande kollega. Särskilt effektivt blir det om du inspirera hela teamet eller avdelningen på samma gång. Då sprider du kunskapen brett inom organisationen och ni får en gemensam grund för att bygga vidare på – som underlättar samarbete och framtida kunskapsutbyte.

Lämna intresseanmälan

Pris: Pris enligt överenskommelse efter kontakt
Standardpriset är 15 000 kr för obegränsat antal deltagare. Du kan även kontakta vår affärsområdeschef Chris Hofstetter direkt på chris.hofstetter@foundryco.com eller 076-548 78 82.

Fördelar med våra inspirationsföreläsningar

  • Ni får gemensam inspiration och insikter kring användarcentrerade- och designdrivna arbetssätt
  • Föreläsningen kan genomföras på digitalt eller fysiskt
  • Ni väljer själva datum som passar er
  • Obegränsat antal deltagare - ni väljer vilka och hur många ni vill bjuda in

Kontakt: Chris Hofstetter

Chris är affärsområdeschef för Webbdagarna Academy och IDG Academy. Han håller även inspirationsföreläsningar om trender inom kund- och avändarcentrerade arbetssätt samt kravhantering.

Maila honom direkt på chris.hofstetter@foundryco.com eller
ring 0765-48 78 82 om du har frågor om föreläsningen eller någon av våra utbildningar.

Kursprogrammet

Agenda

Definition av design

Hur vi alla jobbar på ett eller annat sätt indirekt med design och användarcentrerade tjänster, även om vi inte alla är designers.

 

Effektmål

Metoder för att säkra att vi har en gemensam bild över organisationens effektmål, hur dessa kan kopplas till våra användares och kunders behov, och hur en visualisering av detta utgör ett starkt prioriteringsunderlag. Exempel på metod är effektkartläggning.

 

Kundresekartor

Hur man kan tänka kring en kunds alla interaktioner med ett varumärke, både via fysiska kontakter, digitala tjänster, tryckt material, kommunikationer mm. Hur kundernas behov och resonemang ser ut både före, under och efter interaktionen med ett varumärke. Precis som med effektkartan, hur en visualisering av en kundresa kan användas som prioriteringsunderlag.

 

Effektdrivna roadmaps

Att kommunicera vilket värde vi levererar till kunder isf för att bara beskriva tjänster, funktioner eller produkter.

 

Empati

Olika metoder för att verkligen förstå kundernas/medborgarnas/resenärens perspektiv.
– våga visa upp arbete i ett tidigt skede, innan man gjort fint och klart, för att få återkoppling och förslag på förbättring.

 

Prototyping mindset

Våga visa upp arbete i ett tidigt skede, innan man gjort fint och klart, för att få återkoppling och förslag på förbättring.

 

Double diamond

En enkel och kraftfull modell för att dela upp våra utmaningar i behov och lösning, så att vi skapar en balanserad fokus. Detta för att t.ex. undvika hoppa direkt på en lösning utan att förstå behoven som ska lösas.

 

Verktyg

Vilka sorts verktyg och hur ska vi tänka när vi skapar prototyper, effektkartor mm.

  • Det blev mycket lyckat! Många kollegor med olika roller var med inklusive vår generaldirektör.
    – Lars, verksamhetsutvecklare på myndighet

Några av de företag vi utbildat tidigare

Lämna intresseanmälan