Tommy Gottberg har jobbat som VD/projektledare och strateg i reklambranschen i 20 år, 16 år i egen regi och sålde sin byrå till Belgiska Emakina 2016.
Byrån har prisats i olika sammanhang för sina reklamkampanjer, där de senast tog hem en prestigefull 100 wattare 2018 för SBAB.
Medie- och reklamkonsumtion har varit under förändring länge där det är svårare och svårare att få budskap att fästa hos konsumenterna. Antalet ytor för räckvidd är oändligt, men hur får man budskapen att fästa? Annonsörer måste vara oerhört modiga och kreativa för att nå ut, och nå fram? Tommy och hans kollega Fredrik Blomberg drömde länge om ett media som inte bara var en distributionskanal för kommunikation i konkurrens med annat innehåll, utan ett media där konsumenten VILL ta del av reklam, och där annonsören betalar först när budskapet har landat hos konsumenten. Svaret blev Swadd som såg dagens ljus i maj 2018.
Swadd är ett nytt AdTech-bolag som levererar en plattform där människor aktivt själva väljer när, var och om de vill konsumera reklam. När de ser, interagerar och kvitterar att de förstått annonsörens reklam får de en symbolisk ersättning. Allt paketerat i underhållande gamification-miljö.