Sara Clifton har analyserat digital webbtrafik sedan 2000 och är en flitigt anlitad talare för såväl Webbdagarna och Next Data som Analyticsdagarna, men även internationella konferenser som IQPC och International Search Summit Barcelona. Hon är även medlem i SMX Advanced Advisory Board.
De senaste åren har hon spenderat mycket tid och resurser på att automatisera datakvalitetsprocessen kring webbanalys. Hon har sammanställt data från mer än 100 större företags och organisationers hantering av analytics och sett tydliga brister i implementeringsprocessen som resulterar i dåliga data som grund för beslut. Även olaglig insamling av personlig information, trots att webbanalys ska vara anonym mätning av besökare till webbsidor och appar, har dessvärre visat sig vara mycket vanligt förekommande. Att etiskt och rätt hantera data är en viktig del av ett varumärkes trovärdighet och kommer att vara avgörande för framtida bolag.
Sara är lösningsorienterad och engagerad i webbplatsbesökare och medborgares rättigheter att mätas anonymt och verkar för att företag, organisationer och myndigheter ska använda sina data på rätt sätt, få kontroll över processen och ta ansvar.