Event & Kurser

Vad varje marknadsförare bör veta om ryska trollfabriker

Den finska journalisten Jessikka Aro har vigt de senaste åren av sin karriär åt att undersöka ryska trollfabriker och hur desinformation i sociala medier används för att påverka världspolitiken. På Webbdagarna i Stockholm kommer hon att prata om hur rysk propaganda i sociala medier fungerar och varför det bör vara av intresse för alla marknadsförare.

– Digital media är supereffektivt för att nå ut och sprida budskap snabbt. Det är något som ryska trollfabriker i flera har kunnat dra nytta av för att sprida sin propaganda och påverka det politiska läget i så väl Ryssland som västvärlden, menar Jessikka Aro, journalist vid Yle, Finlands public service-mediebolag.

Jessikka Aro
Jessikka Aro.

Jessikka Aro började redan 2014 att undersöka hur Kremlin-positiva troll i sociala medier påverkar samhällsdebatten utanför Ryssland. Sedan dess har hon fått utstå flera internationella hatkampanjer och förföljelse online. Förra året släppte hon den bäst-säljande reportageboken ”Putins troll army” som sammanfattar hennes arbete.

– Min granskning har visat att propaganda i sociala medier i allra högsta grad kan påverka människor och därför utgör en säkerhetsrisk. Nu vill jag att fler ska bli medvetna om trollfabrikernas existens så att vi bättre ska kunna stå emot desinformation online, förklarar hon.

Jessikka Aro har bland annat undersökt hur trollfabrikerna varit med och påverkat presidentvalet i USA 2016 till Donald Trumps fördel. Även i andra delar av världen, som Finland och Sverige, menar hon att propaganda i sociala medier är något fler måste bli medvetna om. Hackningar, spionage och spridandet av fake news sker dagligen, menar hon.

TIPS: Välkommen till Webbdagarna Stockholm 17-18 mars 2020

Avancerade digitala strategier bakom trollfabrikerna

Som del av sin granskning har Jessikka Aro gått igenom jobbannonser som använts för att rekrytera digitala experter till trollfabrikerna. Det är inte ’troll’ som eftersökts utan snarare personer som varit duktiga på SEO, videoredigering, grafisk design och kommunikation på engelska.

– Redan 2014 eftersökte man digitala kompetenser som många traditionella marknadsavdelningar inte hade börjat tänka på än. Det förklarar hur trollfabrikerna på en avancerad nivå kunnat nå ut och påverka, berättar hon och fortsätter:

– Det är viktigt för alla som jobbar med kommunikation att förstå hur den ’mörka sidan’ använder samma medium och strategier för att effektivt nå ut med sina budskap. Vi bör studera hur de jobbar, och sen säkerställa att vi själva agerar på ett mer etiskt och öppet sätt när vi kommunicerar online.

Huruvida rysk propaganda påverkat presidentvalet i USA 2016 har varit omdiskuterat i världsmedia länge. Jessikka Aros granskning har visat hur trollfabriker systematiskt valt ut vågmästar-stater för att på mikronivå påverka osäkra väljare. Bland annat har troende kristna nåtts av direktmeddelanden om att Hillary Clinton haft samspel med djävulen för att få dem att rösta på Donald Trump.

– En stor del av propagandan har spridits via micro-targeting genom direktmeddelanden på Facebook, Twitter och andra sociala medier till enskilda personer inom utvalda grupper. Därför har det varit svårt för allmänheten att se och följa vad som pågått. Det är viktigt för alla som jobbar digitalt att förstå trollfabrikernas metoder och hur de lyckats nå ut i det dolda med sina budskap.

Så bör vi förhålla oss

Jessikka Aro uppmanar oss att på allvar börja förhålla oss till det faktum att trollfabriker existerar idag och att fake news sprids online snabbt och effektivt av olika organisationer. Först när vi accepterat att det sker kan vi göra något åt problemet.

– Vi ska aldrig acceptera att den här typen av desinformationskrig pågår online. Det är viktigt att vi visar stöd för de individer och organisationer som jobbar för att synliggöra propagandan och dess mekanismer online. I Sverige rekommenderar jag att följa Rysslandsforskaren Martin Kragh och journalisten Patrik Oksanen och att visa dem sitt stöd.

TIPS: Välkommen till Webbdagarna Stockholm 17-18 mars 2020

Hon råder alla som jobbar digitalt att ta del av den research och forskning som redan finns på området idag, för att bättre förstå hur desinformation förvirrar och påverkar olika delar av samhället. Därefter är det viktigt att lära sig att känna igen desinformation och troll, och även att agera för att sätta stopp för spridningen av propaganda.

– Vi kan lära oss av att studera hur trollfabrikerna jobbar strategiskt online. Sen måste vi komma ihåg vad som skiljer oss från dessa mörka, illegala operationer. Vi behöver omfamna vår egen etik så att vi kan säkerställa att vi som kommunikatörer, marknadsförare och journalister beter oss mer ansvarsfullt online.

Så upptäcker och hanterar du desinformation online – Jessikka Aro delar fem tips