Event & Kurser
Frida Fors Wallsbeck: “Flexibilitet är ett nyckelord 2023.”

Frida Fors Wallsbeck: “Flexibilitet är ett nyckelord 2023.”

Frida Fors Wallsbeck har en lång bakgrund inom market research och varumärkesstrategi – både B2C och B2B. Hon brinner för varumärkes- & relationsbyggande marknadsföring och sätter stort värde på att alltid arbeta datadrivet. Idag är hon nordisk marknadschef på det globala SaaS-bolaget Meltwater.

Vad är det viktigaste för företag som vill lyckas 2023? 

Att ha en tydlig förståelse för sin målgrupp och marknaden. Det är inte läge att gå för brett i sin strategi eller kommunikation, utan under 2023 kommer det vara ännu viktigare att skräddarsy utifrån sin målgrupps behov och marknadens utveckling. Ett starkt varumärke kommer vara extra viktigt i år, och företag som lägger krut på effektiv mätning kommer ha ett stort försprång. 

Nyckelord för Webbdagarna 2023 är: tillit – transparens – flexibilitet – trovärdighet. Hur definierar du begreppen?

Jag kopplar tillit till vikten av en röd tråd i varumärkesidentitet och kommunikation. Kunder ska känna att de vet vad vi står för, säljer och lovar. Vidare byggs tillit över tid, vilket medför att företag ständigt behöver arbeta med området för att kunna upprätthålla det. Av Meltwaters senaste undersökning framgick exempelvis att knappt var fjärde organisation använde varumärkesrykte som nyckelmått — det betyder att det finns en hel del att jobba på när det kommer till mätning. 

Transparens: Idag är våra kunder mer pålästa än någonsin. Därför är det av otroligt stor vikt att vi står för det vi kommunicerar som företag. Ett bra exempel är Hållbarhetskommunikation, som när det går fel (trots en bra strategi) kan upplevas som Greenwashing. Transparens och tillit går hand i hand enligt mig.

För mig är flexibilitet ett nyckelord för 2023. Företag måste kunna vara agila och följa marknader, nya verktyg, plattformar och givetvis sina kunders behov för att kunna fatta rätt beslut i en värld där miljarder samtal sker i sociala medier varje dag.

Trovärdighet: Likt transparens så har dagens konsumenter otroligt stor kunskap och insikt kring marknad, konsumtion etc. För att ett varumärke ska anses trovärdigt är det därför av största vikt att det finns en genomgående strategi som syns i hela företaget, inte bara i marknadsföringen. Låt oss ta hållbarhet som exempel igen; för att kommunicera hållbarhet (som ett kommunikativt nyckelord) på ett trovärdigt sätt behöver hela företagets strategi bygga på nyckelordet, allt från produktion till HR.

Vad har lärt dig mest (i din karriär eller livet i stort)? 

Vikten av perspektiv. Det är lätt att hamna i sin egna bubbla både när det går bra och dåligt. Perspektiv är, skulle jag säga, livsnödvändigt både i arbetslivet och privat för utvecklas och nå tillväxt. (Privat = må bra!)

Vilken är den värsta fällan att kliva i gällande sitt yrkesliv? 

Att inte våga ifrågasätta, utan göra som “vi alltid har gjort”. Öppenhet och viljan att lyfta olika synvinklar bör vara en prioritet inom alla företagskulturer.

Vilken första mening kommer att inleda din föreläsning?

Jag är så glad att vara här! 

“Läs mer om Webbdagarna 18-19 april, 2023  »

 

Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.