Event & Kurser
First Digital Aid, Digital Safari, och en ny moderator. Vi träffade två av kvinnorna bakom årets Webbdagarna Stockholm

First Digital Aid, Digital Safari, och en ny moderator. Vi träffade två av kvinnorna bakom årets Webbdagarna Stockholm

Nedräkningen har börjat! Vi har träffat Fi Lindfors, Webbdagarnas nya moderator, och Alexandra Appelqvist, eventchef, IDG, för att höra mer om vad besökarna kommer att få uppleva under två fullspäckade dagar.

Hej Alexandra! Vad händer på Webbdagarna 2020?

I år presenterar vi utöver ett otroligt starkt program (med närmre 70 talare!) även ett helt nytt koncept; nätverksytan Webbdagarna First Digital Aid. Dit har vi bjudit in experter inom olika områden för att på plats erbjuda våra besökare proffshjälp och smarta experttips över en kaffe. Vår systerverksamhet Webbdagarna Academy har växlat upp kursutbudet till att utöver Stockholm även finnas i Göteborg, Umeå och Åre, och flera kursledare kommer också att finnas på plats vid First Digital Aid. I den stora utställningsytan hittar du spännande samarbetspartners, och Digital Safari-stationer där du kan klämma och känna på den nya tekniken. Varför inte provsmaka mat i Virtual Reality? Förstås så blir det lite extra festligt också, vi fyller ju faktiskt 15 år.

En nyhet för i år är samarbetet med Fi Lindfors, som kommer att moderera eventet från stora scen. Berätta, vem är Fi?

Webbdagarna startade 2005 då vi såg den nya tekniken genom lite mer rosa glasögon. Även det då relativt nya begreppet sociala medier där Facebook året innan hade grundats. Nu har vi upplevt hur oerhört kraftfull styrkan att kunna skapa engagemang med sina följare kan bli, både på gott och ont. Vår stora värld har krympt avsevärt och den lilla människans möjligheter har växt.

Ett positivt exempel på detta är Instagram-fenomenet Fi, @Heltenkeltfi, med sitt budskap female empowering. Hon är föreläsaren som snabbt svidar om till Digital Coach, och har ett cv som innehåller allt mellan CMO, Content Queen, Storyteller, SEO-nörd och Creative Director. När Webbdagarna gör avstamp från de första femton åren bildar vi tillsammans en perfekt match för att skapa vår fortsätta story framåt.

Fi, vad kommer du att bidra med som ytterligare ökar värdet och känslan på plats för Webbdagarnas besökarna?

Jag har suttit i publiken många år på Webbdagarna och ser nu min chans att få gräva ut en massa matnyttigt ur våra fantastiska talare. Jag kommer att bidra med fart och fläkt och förmodligen lite knasigheter. Någon har dessutom släppt mig lös i Webbdagarnas sociala medier så det kommer att bli riktigt kul hela vägen in på stora scen!

Vilka viktiga frågor anser du att marknadsförare och kommunikatörer absolut bör ha koll på just nu?

Vikten av transparens och ärlighet mot konsument och att de inte underskatta betydelsen av att som företag ta ställning och vara tydlig i sina värderingar. Jag anser vidare att den som på riktigt kan engagera människor vinner. Det är också på tiden att de har koll på att mångfald i reklam faktiskt gör konsument mer positivt inställd till varumärket och att vi alla bär ett ansvar i hur väl reklamen speglar vårt samhälle.

Fi, berätta vilka talare och delar av programmet jag bara inte får missa under Webbdagarna 2020?

Jag ser så mycket fram emot att höra vår öppningstalare Märtha Rehnberg prata om varför distruption och teknik är avgörande framåt – mycket intressant. Dr Hannah Fry får du inte heller missa. Hon är professor och BBC-profil, och kommer att prata om hur mönster och matematik bildar en grund i precis allt, och hur vi kan använda oss av detta. Karin Winter och hennes snack om virtuella influencers känns spännande, och jag känner mig full av vördnad och förväntan inför att Jessikka Aro ska inta Webbdagarnas scen och prata om sin obevekliga granskning av ryska trollfabriker. Det kommer att bli en riktig rysare. Erik Modig pratar hjärnan och kundpsykologi, och Filippa Bätjer kommer att ge oss insikt i den kinesiska marknaden. Sedan får du inte missa att kolla in alla spännande workshops. Det finns så mycket bra som kommer att hända under dagarna. Sen tycker jag att den som vågar ska passa på att bli chippad också. Det funderar jag nämligen starkt på själv!

Läs mer om programmet och boka din plats till Webbdagarna Stockholm 17–18 mars.

Sist men inte minst frågar jag dig Alexandra – hur har Webbdagarna sedan starten lyckats behålla sin aktualitet, och fortsatt stå ut som Sveriges starkaste event för alla som jobbar med digitala affärer ?

Webbdagarnas nisch nu som då är vår starka redaktionella kärna som ger oss tyngd som utbildare och katalysator av alla nya digitala möjligheter. Vi är arenan där besökarna garanteras att komma hem till sina kollegor med ett innehållsrik bank av ny kunskap, inspiration och konkreta take-aways att kunna implementera i egen verksamhet – redan samma dag.

Vill du ha extra koll på vad som händer veckorna innan Webbdagarna slår upp dörrarna den 17 mars?

Följ oss på Instagram: @webbdagarna_idg

Skribent: Angelica Eldebrink, programansvarig för Webbdagarna, som genom att arbeta med prediktiv analys skapar agendan med den perfekta dynamiken.