För dig som vill utvecklas och bli certifierad i sociala medier
Välkommen till en djupgående, lärarledd onlinekurs som ger dig en heltäckande genomgång av hur du lyckas med sociala medier – både strategiskt och i det dagliga arbetet. Genom digitala föreläsningar, kreativa arbetsuppgifter, personlig coaching och genomtänkt pedagogik får du med dig modern kunskap om alltifrån sociala medier-strategi, kanalval och engagemang till annonsering, målgruppskartläggning och mätning.
Kursen är perfekt för dig som arbetar – eller vill börja arbeta – med ett varumärke i sociala medier. Innehållet och nivån anpassas utifrån dina förutsättningar och tidigare erfarenhet och är därför relevant oavsett om du är nybörjare eller erfaren inom sociala medier.
Efter avslutad kurs blir du Certifierad social media manager från Webbdagarna Academy.
Som deltagare lär du dig att
- Skapa en modern strategi, aktivitetsplan och innehållsplan för sociala medier
- Kartlägga och segmentera målgrupper baserat på data
- Sätta rätt mål och mäta effekten av ditt arbete
- Skapa kreativt innehåll som engagerar
- Nå maximal ROI på din annonsering i sociala medier
- Förstå användare, algoritmer och funktioner på Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube
Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik.
Hon är dessutom en mycket uppskattad utbildare och talare och har utbildat hundratals nöjda deltagare hos Webbdagarna Academy inom just sociala medier. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.
Kursprogrammet
Kursvecka 1: Principer för sociala medier
Uppstart och liveföreläsning kl. 16-18 under onsdagen då vi går igenom:
- Historiken kring sociala mediers framväxt och spaning kring framtiden
- Beteenden i sociala medier vi måste ta hänsyn till
- Principer och tumregler för att anpassa sig efter när du arbetar med sociala medier
- Trendspaning och research
Vänligen notera att denna och alla efterföljande liveföreläsningar även kan ses i efterhand ifall du inte kan delta live.
Kursvecka 2: Strategi, syfte och mål
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Strategiska beslut kring sociala medier – vägledning för dig och din verksamhet/organisation
- Syfte och mål – hitta rätt ambition
- Diagnostisera sociala medier – mäta och analysera nyckeltal/KPI:er som hjälper dig att hålla koll på läget
Kursvecka 3: Kartlägga målgrupp
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Målgrupp, nätverk och communities – så definierar du vem du ska rikta dig mot i sociala medier
- Segmentering: Identifiera sub-målgrupper och ta fram personas baserat på data
- Researcha din målgrupp – verktyg för att ta reda på vad din målgrupp egentligen vill ha i sociala medier
Kursvecka 4: Innehåll
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Kreativa koncept – hitta receptet på din röda tråd i sociala medier
- Innehållstyper – så tar du fram innehåll som engagerar
- Anpassning – budskap efter målgrupp
Kursvecka 5: Kanaler
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Användare, algoritmer, funktioner och innehåll på Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube
Kursvecka 6: Organisera
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Ansvarsområden i sociala medier – vad du behöver ha på plats för fungerande arbete med sociala medier
- Kompetensutveckling för sociala medier – tips på hur du håller dig uppdaterad och vägledning till vidareutveckling
- Rutiner och arbetsprocesser – så får du till arbetet med sociala medier
- Verktyg som hjälper dig på vägen
Kursvecka 7: Annonsering
Liveföreläsning kl. 17-18 under onsdagen då vi går igenom bland annat:
- Business Manager – en grundlig genomgång
- Målgrupper – tips för hur du sätter upp målgrupper
- Annonsera – att tänka på vid sponsrade inlägg, “vanlig” annonsering och dynamisk annonsering
- Följa upp – mäta och analysera annonser, benchmarks som hjälper dig att enkelt hålla koll på vad som är “bra”
Kursvecka 8: Slutuppgift
Kursavslut mellan kl. 17-18 under onsdagen då vi bland annat tar fram och ger varandra feedback på:
- Strategi för sociala medier
- Policy och guide för sociala medier
- Aktivitetsplan och innehållsplan
Så här fungerar kursen
Allt sker online
Denna kurs genomförs via vår digitala kursplattform och du kan därmed delta varifrån du vill.
Flexibelt åtta veckors program – delta live eller när det passar dig
Kursen löper över totalt åtta veckor och varje vecka innehåller nya utbildningsmoduler. Varje onsdag sker en liveföreläsning som introducerar veckans utbildningsmodul. Alla föreläsningar spelas in och kan även ses i efterhand när det passar dig ifall du inte kan delta live.
Självstudier och arbetsuppgifter
Under kursperioden behöver du kunna avsätta cirka 10 timmar per vecka för eget studiearbete. Du får nya arbetsuppgifter varje vecka, som anpassas utifrån din tidigare erfarenhet och kunskapsnivå. Du kan med fördel använda din nuvarande organisations närvaro i sociala medier som case i studiearbetet – och därmed integrera kursarbetet i din vanliga arbetstid.
Har du inget eget case att arbeta med hjälper kursledaren dig att ta fram ett.
Personlig feedback
Under kursens gång har du direktkontakt med din lärare varje vecka som då ger dig personlig feedback på dina arbetsuppgifter.
Certifiering
Efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter blir du Certifierad social media manager från Webbdagarna Academy (läs mer i vår FAQ).

-
– Anna Makul, Marketing Specialist
Vanliga frågor
Nej, men för att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen är det centralt att du har – eller vill ha – en yrkesroll inom sociala medier. Eftersom stora delar av kursinnehållet individanpassas passar den lika bra oavsett om du är nybörjare eller redan erfaren inom sociala medier.
Ja! Kursens flexibla upplägg är anpassat just för att du ska kunna delta vid sidan om ditt jobb. Eftersom du under kursens gång jobbar med – och får löpande expertfeedback på – din nuvarande organisations sociala medier-närvaro är studietiden du lägger ner varje vecka mycket värdefull även för din arbetsgivare.
Ja! Den här kursen ger dig djupgående, eftertraktade kunskaper i sociala medier – som är synnerligen värdefulla i samband med att du söker nytt jobb framöver. Du tilldelas fiktiva case i arbetsuppgifterna.
Alla seminarier spelas in så du kan enkelt ta del av dem i efterhand ifall du inte kan delta live.
Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där liveföreläsningarna äger rum – samt till vår kursplattform i anslutning till kursstart.
Ja, efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter blir du Certifierad social media manager från Webbdagarna Academy.
Certifieringen är ett kvitto på att du har gått en av Sveriges mest aktuella distanskurser inom sociala medier – samt att du har visat att du kan omsätta kunskaperna i praktiken. Du kan använda det som en del i din karriärutveckling samtidigt som det skapar mycket stort värde för din arbetsgivare, dels genom att ha investerat i din kompetensutveckling och dels då du i kursens övningar arbetar hands-on med din organisations utmaningar och möjligheter inom sociala medier.
Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kursstarter. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.
Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.