MENU
Våra event och kurser

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign
– fördjupning i hur du ökar retention och engagemang

Kostnaden för att konvertera en befintlig kund på nytt är enligt studier cirka fem gånger lägre än kostnaden att anskaffa en ny kund. Men till skillnad från arbetet med att skapa tillväxt genom nya kunder finns det inga enkla growth hacks och virala knep som driver upp er retention och kundlojalitet. Här handlar det istället om att förstå vilka behov ni uppfyller hos kunden, att förstå dennes drivkrafter och att vårda och engagera de som är mest dedikerade.

På den här hyllade kursen får du djupgående, forskningsbaserad kunskap om hur beteendedesign och webbpsykologi kan användas för att skapa just lojala och engagerade kunder – och därmed öka er retention rate.

 

För dig som vill öka retention och engagemang

Kursen vänder sig till dig inom kommunikation, marknadsföring, design och affärs/produktutveckling och som själv har möjlighet att påverka produkten eller tjänstens utformning – antingen strategiskt eller operativt.

Observera att kursen fokuserar uteslutande på att öka retention och engagemang, snarare än att få in nya kunder. Är du intresserad av en bredare vinkel av ämnet beteendedesign rekommenderar vi vår omåttligt populära Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign. Deltar du på båda kurserna har du möjlighet att bli Diplomerad beteendedesigner.

 

Kommande kurstillfällen:

3 mars

Stad: Stockholm

Boka nu

23 april

Stad: Stockholm

Boka nu

Som deltagare lär du dig

✅ Att skapa insatser som får kunden att värdera din tjänst eller produkt mer – och få svårare att lämna den

Kundpsykologiska verktyg för att identifiera, engagera och belöna dina mest lojala kunder

✅ Verktyg för att identifiera orsaker till churn och lågt engagemang

✅ En rad psykologiska designprinciper för att ta dig an olika typer av retentionutmaningar

✅ Inspirerande exempel om hur du bör organisera dig för att använda mer webbpsykologi i ert dagliga arbete

 

 

Kursledare: Arvid Janson & Niklas Laninge
– ledande auktoriteter inom beteendedesign

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.

Arvid är civilingenjör med inriktning teknisk fysik, med en andra examen i marknadsföring. Han har arbetat med design och produktstrategi på flera teknikbolag, varav några han grundat själv. I dag arbetar han som produktchef på KRY.

Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.

 

Kursprogram

 

08:00-08:30 – Registrering och frukost

 

08:30-09:00 – Introduktion till hur beteendedesign kan användas i retention

  • Genomgång av hur innovationer och tjänster sprids över tid
  • Affärsmässiga möjligheter med beteendedesign
  • Därför räcker inte fokus på kundanskaffning, klick och volym för att bygga framgångsrika tjänster och produkter

 

09:00-10:00 – Vad är meningsfullt för din kund?

  • En introduktion till människocentrerad design och varför kundens behov alltid ska vara din utgångspunkt
  • Du lär dig att liera era mål med individens önskningar – och får exempel på organisationer som lyckats med detta
  • Vi tar fram just dina lojalitetsutmaningar

 

10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-11:00 – Psykologisk definition av engagemang och retention

  • Definition av lojalitet utifrån ett psykologiskt perspektiv
  • Bra och dåliga sätt att mäta engagemang
  • Lojalitetsmönster – vanor, rutiner och sällanköp
  • Psykologiska kontraktet – grunden för långvariga kundrelationer

 

11:00-12:00 – Förstå retention-utmaningar med hjälp av psykologiska drivkrafter

  • Workshop där vi använder en uppsättning psykologiska drivkrafter för att förstå lågt engagemang och kunder som lämnar din tjänst eller produkt

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch, på den prisade restaurangen Usine)

 

13:00-13:30 – Rita ut din egen lojalitetsutmaning

  • Eftermiddagen har formen av en beteendedesign-insats i miniformat. Vi fördjupar oss i din utmaning, identifierar viktiga beteenden och genererar sedan insatser kopplade till tre viktiga arenor för retention: aktivering, återbesök av tjänst och avhopp

 

13:30-14:30 – Insatser för aktivering som triggar långsiktighet

  • Hur möter man en ny kund på ett sätt som ökar sannolikheten för att hen kommer tillbaka? Vi ser till en rad intressanta psykologiska studier och tillämpningar av dessa innan vi skapar egna idéer på retention-ökande strategier

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14:45-15:30 – Hantera återkommande kunder rätt

  • Många organisationer har fastnat i ett mönster där illojala kunder belönas genom diverse nykundsrabatter medan lojala kunder oftast behandlas styvmoderligt. I detta block ser vi över vad du kan göra för att belöna återkommande kunder på ett kostnadseffektivt sätt

 

15:30-16:15 – Räddningsaktiviteter och hur du hanterar avhopp

  • Vi går igenom aktuell forskning som du kan omsätta i praktiken för att behålla en kund som är på väg att lämna din tjänst eller produkt

 

16:15-16:30 – Summera dagen i din nya lojalitetsresa

  • Vi syr ihop alla lärdomar, modeller och psykologiska verktyg i ett första utkast av din nya kundresa – ett värdefullt sätt att paketera dagen i något som du lätt kan ta vidare när du kommer tillbaka till jobbet

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Praktisk information

Plats: Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 08.30-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Vad ingår: Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

Pris: 6 950:- ex. moms. Boka minst två platser och spara 10 procent i grupprabatt

 

Vanliga frågor

Vi rekommenderar att du börjar med att delta på vår första kurs i webbpsykologi och beteendedesign. Överväger du ändå att gå direkt på denna fördjupningskurs rekommenderar vi att du sedan tidigare har minst 90 högskolepoäng inom psykologi eller beteendevetenskap, har god erfarenhet av att arbeta med experiment och AB-testning samt att du har god erfarenhet av att arbeta med beteende- och kundanalys.

I denna fördjupningskurs hoppar vi över många av de introducerande elementen som ingår i den första kursen, så som akademisk bakgrund, projektdesign, processer och beteendeanalys. Istället fokuserar vi fullt ut på hur beteendedesign och webbpsykologi kan appliceras inom arbetet med att öka engagemang och lojalitet.

Ja! Du får dels kursledarnas hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Kommande kurstillfällen:

3 mars

Stad: Stockholm

Boka nu

23 april

Stad: Stockholm

Boka nu

 

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se alla våra kurser