Event & Kurser

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign: Fördjupning

Delta tryggt och enkelt på distans
100% nöjda deltagare hittills
Aktuell och omtalad kursledare

För dig som vill öka retention och engagemang

Kostnaden för att konvertera en befintlig kund på nytt är enligt studier cirka fem gånger lägre än kostnaden att anskaffa en ny kund. Men till skillnad från arbetet med att skapa tillväxt genom nya kunder finns det inga enkla growth hacks och virala knep som driver upp er retention och kundlojalitet. Här handlar det istället om att förstå vilka behov ni uppfyller hos kunden, att förstå dennes drivkrafter och att vårda och engagera de som är mest dedikerade.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring, design och affärs/produktutveckling – och som vill ha forskningsbaserad kunskap om hur beteendedesign och webbpsykologi kan användas för att skapa just lojala och engagerade kunder. Och därmed öka er retention rate.

Observera att kursen fokuserar uteslutande på att öka retention och engagemang, snarare än att få in nya kunder. Är du intresserad av en bredare vinkel av ämnet beteendedesign rekommenderar vi vår omåttligt populära Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign. Deltar du på båda kurserna har du möjlighet att nå den eftertraktade titeln Diplomerad beteendedesigner.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa insatser som får kunden att värdera din tjänst eller produkt mer – och få svårare att lämna den
  • Kundpsykologiska verktyg för att identifiera, engagera och belöna dina mest lojala kunder
  • Verktyg för att identifiera orsaker till churn och lågt engagemang
  • En rad psykologiska designprinciper för att ta dig an olika typer av retentionutmaningar
  • Hur ni bör organisera er för att använda mer webbpsykologi i ert dagliga arbete

Kursprogrammet

 

08:30-09:00 – Introduktion till hur beteendedesign kan användas i retention

  • Genomgång av hur innovationer och tjänster sprids över tid
  • Affärsmässiga möjligheter med beteendedesign
  • Därför räcker inte fokus på kundanskaffning, klick och volym för att bygga framgångsrika tjänster och produkter

 

09:00-10:00 – Vad är meningsfullt för din kund?

  • En introduktion till människocentrerad design och varför kundens behov alltid ska vara din utgångspunkt
  • Du lär dig att liera era mål med individens önskningar – och får exempel på organisationer som lyckats med detta
  • Vi tar fram just dina lojalitetsutmaningar

 

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

 

10:15-11:00 – Psykologisk definition av engagemang och retention

  • Definition av lojalitet utifrån ett psykologiskt perspektiv
  • Bra och dåliga sätt att mäta engagemang
  • Lojalitetsmönster – vanor, rutiner och sällanköp
  • Psykologiska kontraktet – grunden för långvariga kundrelationer

 

11:00-12:00 – Förstå retention-utmaningar med hjälp av psykologiska drivkrafter

  • Workshop där vi använder en uppsättning psykologiska drivkrafter för att förstå lågt engagemang och kunder som lämnar din tjänst eller produkt

 

12:00-13:00 – Lunch 

 

13:00-13:30 – Rita ut din egen lojalitetsutmaning

  • Eftermiddagen har formen av en beteendedesign-insats i miniformat. Vi fördjupar oss i din utmaning, identifierar viktiga beteenden och genererar sedan insatser kopplade till tre viktiga arenor för retention: aktivering, återbesök av tjänst och avhopp

 

13:30-14:30 – Insatser för aktivering som triggar långsiktighet

  • Hur möter man en ny kund på ett sätt som ökar sannolikheten för att hen kommer tillbaka? Vi ser till en rad intressanta psykologiska studier och tillämpningar av dessa innan vi skapar egna idéer på retention-ökande strategier

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-15:30 – Hantera återkommande kunder rätt

  • Många organisationer har fastnat i ett mönster där illojala kunder belönas genom diverse nykundsrabatter medan lojala kunder oftast behandlas styvmoderligt. I detta block ser vi över vad du kan göra för att belöna återkommande kunder på ett kostnadseffektivt sätt

 

15:30-16:15 – Räddningsaktiviteter och hur du hanterar avhopp

  • Vi går igenom aktuell forskning som du kan omsätta i praktiken för att behålla en kund som är på väg att lämna din tjänst eller produkt

 

16:15-16:30 – Summera dagen i din nya lojalitetsresa

  • Vi syr ihop alla lärdomar, modeller och psykologiska verktyg i ett första utkast av din nya kundresa – ett värdefullt sätt att paketera dagen i något som du lätt kan ta vidare när du kommer tillbaka till jobbet

 

Kursledare: Niklas Laninge – ledande auktoritet inom beteendedesign

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.

Niklas har tillsammans med Arvid Jansson författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Kurstillfället kan komma att omvandlas till en distanskurs, om omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kommer då att bli informerad i god tid om förändringen. Vill du av någon anledning inte delta på distans, kan du utan kostnad välja att omboka eller avboka din plats.

Vi rekommenderar att du börjar med att delta på vår första kurs i webbpsykologi och beteendedesign. Överväger du ändå att gå direkt på denna fördjupningskurs rekommenderar vi att du sedan tidigare har minst 90 högskolepoäng inom psykologi eller beteendevetenskap, har god erfarenhet av att arbeta med experiment och AB-testning samt att du har god erfarenhet av att arbeta med beteende- och kundanalys.

I denna fördjupningskurs hoppar vi över många av de introducerande elementen som ingår i den första kursen, så som akademisk bakgrund, projektdesign, processer och beteendeanalys. Istället fokuserar vi fullt ut på hur beteendedesign och webbpsykologi kan appliceras inom arbetet med att öka engagemang och lojalitet.

Ja! Du får dels kursledarens hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka