Event & Kurser

Prissättning i en digital värld – så optimerar du priserna

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren kursledare
Delta tryggt och enkelt på distans

För dig som vill öka lönsamheten genom optimerade priser

Det digitala landskapet har förändrat förutsättningarna radikalt kring hur kunder tar del av och värderar priset på produkter och tjänster. Att sätta rätt pris, som driver optimerad digital och fysisk försäljning, är mer komplext än någonsin. Samtidigt är det många företag som underskattar kraften i att arbeta aktivt och metodiskt med sin prissättning. Det innebär ofta att prissättningsbeslut inte är en tillräckligt prioriterad fråga i organisationen, att de bästa metoderna inte används och att besluten sammantaget leder till lägre försäljning och marginal än vad man annars hade kunnat nå.

På den här kursen lär du dig hur ditt bolag kan ta nästa steg mot aktiv prissättning och hur rätt prissättning av dina produkter och tjänster kan öka både vinst och försäljning. Vi går igenom prissättningsstrategi, prissättningstrender i den digitala världen, prissättningsmetoder och beteendeekonomiska aspekter av prissättning. Genomgående med fallstudier från verkligheten och med övningar då du får applicera teorier och tekniker på ditt företag och din affärsmodell.

Kursen är perfekt för dig som är exempelvis marknadschef, försäljningschef, affärsområdeschef, produktchef eller VD – och som vill få nya kunskaper och insikter om hur ditt bolag kan arbeta med prissättning på ett sätt som skapar ökad lönsamhet och drar nytta av digitaliseringens möjligheter. Efter kursen är du och ditt team redo att på ett strukturerat sätt ta stegen mot lönsam tillväxt genom aktiv prissättning.

Aktuella kursdatum

Distans
1 september
Pris: 6 950 kr ex. moms
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Plats: På distans via Zoom

Omfattning: Heldag, 09.00-17.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se eller ring 070-7257188

Det här lär du dig som deltagare

  • Prissättningstrender i digitaliseringens spår
  • Grunderna i prissättningsstrategi och relationen mellan pris och resultat
  • Den senaste forskningen inom beteendeekonomi – som ger nya möjligheter att öka både betal- och köpviljan
  • Hur andra företag har använt prissättning både strategiskt och taktiskt för att öka sin konkurrenskraft och värdering
  • Tips och råd på hur just ditt företag kan ta nästa steg mot ett aktivt prissättningsarbete
  • De vanligaste misstagen som företag gör när de prissätter – och hur du kan undvika dem

Kursprogrammet

09.00-10.30 –  Grunderna i prissättningsstrategi och relationen mellan pris och lönsamhet

  • Introduktion till prissättning och trender inom området
  • Varför det är så viktigt att arbeta aktivt med sin prissättning
  • Vad det innebär att arbeta aktivt med sin prissättning – hur man går tillväga för att inkludera prissättning i sin strategi (och kanske rent av låta priset få leda sin strategi)

 

10.30-10.45 – Förmiddagspaus

 

10.45-12.00 –  Aktiv prissättning från två olika perspektiv

  • Operativt – hur optimerar vi det vi gör idag
  • Strategiskt – hur kan vi utveckla oss själva genom att förstå kundens betalningsvilja och värdedrivare
  • Hur människor agerar kring pris, vanliga misstag i prissättningsarbetet, samt tips och råd för strategisk och taktisk prissättning

 

12.00-13.00 – Lunchpaus

 

13.00-14.30 – Olika prissättningsmetoder och vad man bör tänka på

  • Genomgång av vanliga prissättningsmetoder – fördelar och nackdelar
  • Djupdykning i två prissättningsmetoder – dynamisk prissättning och abonnemangsprissättning

 

14.30-14.50 – Prissättningstrender i digitaliseringens spår, introduktion

  • Vad händer inom prissättningsområdet i takt med digitaliseringen – vad öppnas för möjligheter

 

14.5015.10 – Eftermiddagspaus

 

15.10-15.45 – Prissättningstrender i digitaliseringens spår, fortsättning

  • Vad händer inom prissättningsområdet i takt med digitaliseringen – vad öppnas för möjligheter, forts

 

15.45-16.30 – Workshop: var befinner ni er och hur kan ni ta nästa steg

  • Applicera lärdomarna från dagens utbildning på era egna företag – var står ni och hur tar ni arbetet vidare på hemmaplan

 

16.30-17.00 – Recap, reflektioner och avslutning

Kursledare: John Byrge

John Byrge är en erfaren managementkonsult som brinner för prissättning och hur detta kan hjälpa alla typer av företag att skapa snabbare tillväxt och bättre lönsamhet. Han har i sin karriär hjälpt företag med prissättningsfrågor, strategiformulering och förändringsledning inom allt från bank & försäkring och betalningslösningar, till Smarta Hem och FMCG. Han är i dag aktiv som External Senior Advisor hos Atenga Insights Group, ledande aktör inom identifiering av betalningsviljan hos olika kundsegment.

John är en mycket uppskattad utbildare och föredragshållare och har tidigare även arbetat som Pricing Manager på Scania, där han ansvarade för globala prissättningen av lastbilar. Han har en examen från Handelshögskolan i Stockholm.

Vanliga frågor

Ja, den riktar sig både till B2B och B2C.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de företag vi redan utbildat

Se pris och boka »