Event & Kurser

Prissättning i en digital värld – så optimerar du priserna

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren kursledare
Delta tryggt och enkelt på distans

För dig som vill öka lönsamheten genom optimerade priser

Det digitala landskapet har förändrat förutsättningarna radikalt kring hur kunder tar del av och värderar priset på produkter och tjänster. Att sätta rätt pris, som driver optimerad digital och fysisk försäljning, är mer komplext än någonsin. Samtidigt är det många företag som underskattar kraften i att arbeta aktivt och metodiskt med sin prissättning. Det innebär ofta att prissättningsbeslut inte är en tillräckligt prioriterad fråga i organisationen, att de bästa metoderna inte används och att besluten sammantaget leder till lägre försäljning och marginal än vad man annars hade kunnat nå.

På den här kursen lär du dig hur ditt bolag kan ta nästa steg mot aktiv prissättning och hur rätt prissättning av dina produkter och tjänster kan öka både vinst och försäljning. Vi går igenom prissättningsstrategi, prissättningstrender i den digitala världen, prissättningsmetoder och beteendeekonomiska aspekter av prissättning. Genomgående med fallstudier från verkligheten och med övningar då du får applicera teorier och tekniker på ditt företag och din affärsmodell.

Kursen är perfekt för dig som är exempelvis marknadschef, försäljningschef, affärsområdeschef, produktchef eller VD – och som vill få nya kunskaper och insikter om hur ditt bolag kan arbeta med prissättning på ett sätt som skapar ökad lönsamhet och drar nytta av digitaliseringens möjligheter. Efter kursen är du och ditt team redo att på ett strukturerat sätt ta stegen mot lönsam tillväxt genom aktiv prissättning.

Det här lär du dig som deltagare

  • Prissättningstrender i digitaliseringens spår
  • Grunderna i prissättningsstrategi och relationen mellan pris och resultat
  • Den senaste forskningen inom beteendeekonomi – som ger nya möjligheter att öka både betal- och köpviljan
  • Hur andra företag har använt prissättning både strategiskt och taktiskt för att öka sin konkurrenskraft och värdering
  • Tips och råd på hur just ditt företag kan ta nästa steg mot ett aktivt prissättningsarbete
  • De vanligaste misstagen som företag gör när de prissätter – och hur du kan undvika dem

Kursprogrammet

  • Grunderna i prissättningsstrategi och relationen mellan pris och resultat
  • Prissättning i den digitala världen – trender och exempel på dynamisk prissättning samt XaaS-prissättning
  • Genomgång av olika prissättningsmetoder samt vanliga misstag som företag gör när de prissätter
  • Beteendeekonomiska aspekter på prissättning; hur vi människor tar köpbeslut, och olika taktiska metoder för att öka kunders betalningsvilja
  • Aktiv prissättning från två perspektiv
    • Analysera historisk försäljningsdata och optimera det du redan gör
    • Förstå betalningsviljan och hur den kan utveckla din potential
  • Hur man kan mäta det kundvärde en produkt eller tjänst ger och hur man kan översätta det till rätt pris
  • En mängd fallstudier av företag som infört värdebaserad prissättning baserad på mätning av kundernas värdeuppfattning
  • Övningar då du får applicera teorier och tekniker på ditt företag och din affärsmodell

Kursledare: John Byrge

John Byrge är en erfaren managementkonsult som brinner för prissättning och hur detta kan hjälpa alla typer av företag att skapa snabbare tillväxt och bättre lönsamhet. Han har i sin karriär hjälpt företag med prissättningsfrågor, strategiformulering och förändringsledning inom allt från bank & försäkring och betalningslösningar, till Smarta Hem och FMCG. Han är i dag aktiv som External Senior Advisor hos Atenga Insights Group, ledande aktör inom identifiering av betalningsviljan hos olika kundsegment.

John är en mycket uppskattad utbildare och föredragshållare och har tidigare även arbetat som Pricing Manager på Scania, där han ansvarade för globala prissättningen av lastbilar. Han har en examen från Handelshögskolan i Stockholm.

Några av de företag vi redan utbildat

Se pris och boka »