MENU

Introduktionskurs i Marketing Automation i Stockholm

Välkommen till en lärorik heldagskurs som ger dig en heltäckande överblick av Marketing Automation och hur det används i dag i olika branscher. Som deltagare får du lära dig att sätta upp en framgångsrik MA-strategi från grunden – från skapandet av leads till ökad försäljning och högre kundnöjdhet. Du får dessutom koll på alla viktiga begrepp, vilken juridik du behöver ta hänsyn till och resultatformeln för att öka ROI:n. Plus mycket, mycket mer.

Vid dagens slut kommer din kunskap om Marketing Automation att ha lyfts till en helt ny nivå.

 

För dig som vill automatisera marknadsprocessen

Kursen vänder sig till dig som jobbar med att attrahera och konvertera nya kunder, eller att stärka relationen till befintliga kunder – och som vill veta hur man bäst automatiserar marknadsprocessen för att nå ökad försäljning och effektivitet. Kanske jobbar du som marknadsförare, kundtjänstchef eller säljchef med behov av att ge säljarna fler och mer kvalificerade leads.

Nytt kursdatum presenteras inom kort!

Lämna din mailadress så kontaktar vi dig när vi har spikat nästa kursdatum.

Det här får du som deltagare

  • En heltäckande överblick av vad Marketing Automation är och hur det används i dag
  • Stenkoll på alla viktiga begrepp: opt in, drip marketing, lead scoring, lead nurturing, cart abandonment program med mera
  • Insikt i hur hela processen hänger ihop – content marketing, seo, konvertering, e-post och sociala medier
  • Resultatformeln för att generera ökad ROI över tid
  • Oberoende tips på leverantörer inom MA
  • En checklista på 5 saker ni behöver ha på plats för att lyckas

Kursledare: Peter Svenonius

Peter är en mycket uppskattat Webbdagarna-talare och kursledare som i dag arbetar på Humagic Group. Han är en riktig eldsjäl och expert inom Marketing Automation och just den person som har svar på alla dina frågor.

Här är dagens program

 

08:00-08:30 – Frukost & registrering

 

08:30-09:00 – Introduktion Marketing Automation

  • Nuläge och förväntningar
  • Riv era silos! Kundens köpresa vs vår organisation
  • Därför Marketing Automation: bakgrund, överblick, användning, statistik

 

09.00-10:15 – Resultatformel för ROI

  • Alla resultat räknas, så får du ROI över tid
  • Exempel på mål och mått
  • Praktisk övning – vilket är ditt första resultat för ROI?

 

10:15-10:30 – Förmiddagsfika

 

10.30-12:00 – Exempel på hur MA kan användas

  • I olika branscher
  • I olika delar av köpresan
  • Praktisk övning – rita upp ditt första automatiserade flöde

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-14:00 – Praktiskt och juridiskt

  • Termer och begrepp – optin, dripprogram, lead scoring, lead nurturing, cart abandonment program
  • Olika leverantörer av MA-verktyg: För- och nackdelar, skillnader, vilken är rätt för er?
  • Digitala fotspår – var går gränsen? Användning av cookies etc? Optout

 

14.00-15:00 – MA i ett större sammanhang

  • Social selling, Content Marketing, SEO, konvertering, A/B-tester, e-postmarknadsföring, sociala medier – hur hänger allt ihop?
  • Personliga kontakter (t.ex. säljare och kundtjänst) vs. automatiserade kontakter
  • Vi har köpt systemet, vad gör vi nu? Organisation, resurser och aktiviteter

 

15:00-15:15 – Eftermiddagsfika

 

15:15-16.45 – Quick Wins: Så kommer du igång!

  • Så sätter du upp en MA-strategi och får med dig övriga organisationen
  • Börja litet, visa resultat – skala, process för process
  • Checklista: 5 saker ni behöver ha på plats för att lyckas
  • Praktisk övning – rita upp ditt MA-business case

 

16:45-17:00 – Summering och avslutning

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills under 2017 har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.