MENU

Lojalitetspsykologi – skapa långvariga kundrelationer med beteendevetenskapliga insikter

Kostnaden för att konvertera en befintlig kund på nytt är enligt studier cirka fem gånger lägre än kostnaden att anskaffa en ny kund. Men till skillnad från arbetet med att skapa tillväxt genom nya kunder finns det inga enkla growth hacks och virala knep som driver upp er kundlojalitet. Här handlar det istället om att förstå vilka behov ni uppfyller hos kunden, att förstå dennes drivkrafter och att vårda och engagera de mest dedikerade kunderna.

På den här kursen lär du dig att använda beteendevetenskapliga insikter för att skapa just lojala kunder och öka er retention rate. Vi kartlägger er kundresa från dess att någon precis har blivit kund. Du får metoder för att identifiera de mest dedikerade användarna och verktyg för att öka deras engagemang, så att de mest återkommande kunderna blir er tillväxtmotor.

Slutligen får du avgörande insikter som gör det lättare för dina kunder att skapa en djup, belönande och långvarig relation med din tjänst eller produkt – och därmed få ett högre customer lifetime value.

 

För dig som vill öka kundlojaliteten

Kursen vänder sig till dig inom kommunikation, marknadsföring, design och affärs/produktutveckling och som själv har möjlighet att påverka produkten eller tjänstens utformning – antingen strategiskt eller operativt.

Kursen är extra lämpad för dig som är:

  • Marknadschef
  • Produktägare
  • Affärsutvecklare
  • CCO
  • CXO

Observera att kursen fokuserar uteslutande på att öka kundlojalitet / retention och det långsiktiga värdet hos befintliga kunder, snarare än att få in nya kunder. Är du intresserad av en bredare vinkel av ämnet beteendedesign rekommenderar vi vår omåttligt populära Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign.

   Kommande kurstillfällen – säkra din plats i god tid:

20 november

Se pris och boka

 

Vill du inte vänta till i höst?
Maila oss på webbdagarna@idg.se så gör vi den här kursen skräddarsydd för just din organisation.

Som deltagare lär du dig bland annat

  • Att designa insatser som får kunden att värdera din tjänst eller produkt mer – och få svårare att lämna den
  • Kundpsykologiska verktyg för att identifiera, engagera och belöna dina mest lojala kunder
  • Att analysera din kundcykel utifrån beteenden – och att rita ut och optimera din interna kundresa utifrån detta
  • Metoder för att mäta kundlojalitet
  • Att göra det enklare och mer givande för kunden att bjuda in andra till din tjänst

 

Kursledare: Arvid Janson & Niklas Laninge

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas på kommunikationsbyrån Gullers Grupp där han hjälper samhällsaktörer att använda beteendevetenskapliga principer på stora samhällsproblem så som hälsa, privatekonomi och hållbarhet.

Arvid är civilingenjör med inriktning teknisk fysik, med en andra examen i marknadsföring. Han har arbetat med design och produktstrategi på flera teknikbolag, varav några han grundat själv. I dag arbetar han som produktchef på KRY. Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden (släpps i augusti 2019).

Dagens program

 

08:00-08:30 – Registreringen öppnar

 

08:30-09:15 – Introduktion: därför är lojalitet viktigare än anskaffning

  • Genomgång av hur innovationer och tjänster sprids över tid
  • Därför räcker inte de senaste årens fokus på kundanskaffning, snabba klick och volym för att bygga framgångsrika tjänster
  • Vi fokuserar på teorin Crossing the chasm och visar vad som kännetecknar de tjänster som gått från en liten lojal kundgrupp till att bli en tjänst för alla

 

09:15-10:00 – Vad är meningsfullt för din kund?

  • En introduktion till människocentrerad design och varför kundens behov alltid ska vara din utgångspunkt
  • Du lär dig att liera era mål med individens önskningar – och får exempel på organisationer som lyckats med detta
  • Vi tar fram just dina lojalitetsutmaningar

 

10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-11:00 – Lojalitet som en uppsättning beteenden

  • Lär dig att använda psykologi för att bryta ner dina lojalitetsutmaningar till en uppsättning beteenden
  • Metoder som fångar lojalitet på ett bättre och mer kostnadseffektivt sätt än exempelvis NPS-mätning och varumärkesundersökningar
  • Kort sagt får du svar på frågan: “Vi vill ha lojala kunder – men vad gör egentligen en lojal kund?”

 

11:15-12:00 – Lär känna era bästa kunder

  • Lojala kunder är organisationers viktigaste tillgång och datakälla – trots det har få systematiserat hur man tar hand om sin kund
  • Vi visar vad du och organisationen behöver etablera inför ert lojalitetsarbete
  • Du får metoder för att enkelt mäta lojalitet, att lyssna på era kunder och hur ni lär er av era bästa kunder

 

12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch, på den prisade restaurangen Usine)

 

13:00-13:30 – Vad är lojalitetsresan?

  • Med inspiration hämtad från fältet tjänstedesign placerar vi ut de mest centrala aktiviteterna som er kund utför kopplat till er tjänst
  • Du får en överblick över vilken resa er kund gör och kan identifiera situationer och tidpunkter då ni kan arbeta mer aktivt med lojalitet

 

13:30-14:15 – Locka med rätt budskap

  • Lojalitet börjar med ett kundlöfte vi kan uppfylla – här går vi igenom psykologisk forskning om att attrahera människor till ett budskap och en tjänst
  • Vi tittar på hur organisationer omsatt samma psykologi för att locka till sig kunder på trovärdiga men attraktiva premisser

 

14:15-15:00 – Belöna de som gör rätt

  • Du får ett inlärningspsykologiskt ramverk för att förstå beteenden, när de blir av och när de inte blir av – trots tjat
  • Hitta rätt matchning mellan kundlöftet och upplevelsen av din tjänst
  • Lär dig att belöna dina kunder på ett effektivt sätt

 

15:00-15:15 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:15-16:00 – Hur nöjda kunder blir dina ambassadörer

  • Vad beteendevetenskapen kan lära oss om engagemang – och hur vi kan få dina kunder att fördjupa sitt engagemang för din tjänst
  • Vi undersöker vad referral (att kunden tipsar andra om din tjänst) betyder i just din kontext och hur vi kan hjälpa de mest nöjda kunderna att sprida ordet om tjänsten

 

16:00-16:30 – Summera dagen i din nya lojalitetsresa

  • Vi syr ihop alla lärdomar, modeller och psykologiska verktyg i ett första utkast av din nya kundresa – ett lättsamt sätt att paketera dagen i något som du lätt kan ta vidare när du kommer tillbaka till jobbet.

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Kommande kurstillfällen – säkra din plats i god tid:

20 november

Se pris och boka

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.