MENU

Kundresan: Customer Experience och Customer Journey Mapping – 7 mars i Stockholm

Att skapa en bra kundupplevelse är inte raketforskning. Det är resultatet av att arbeta kundcentrerat med metoder och verktyg som ger insikter om kundens behov, beteenden och förväntningar – tillsammans med kunskap om mänsklig kognition, datavetenskap och design. Med hjälp av dessa insikter kan du skapa produkter och tjänster som ger verksamhetsnytta och gör vardagen lite enklare för människor. Eftersom produkten skapats med kunden i fokus.

På den här kursen lär du dig grunderna i Customer Experience (CX) och att skapa och planera den optimala kundresan – så kallad customer journey mapping – så att dina kunder och användare blir nöjda i varje kontakt med din verksamhet och vill ha en fortsatt relation framöver. Vid kursens slut har du lärt dig hur ett kundcentrerat arbetssätt fungerar, hur du själv kan delta i processen och hur du får dina kollegor att jobba på samma sätt.

För dig som vill öka kundförståelsen i din verksamhet

Den här kursen vänder sig till dig som jobbar, vill jobba eller bara är nyfiken på att jobba med CX och med kunden i fokus. Du kan vara produktägare, affärsutvecklare, marknadsförare, projektledare, webb/digitalansvarig eller bara väldigt nyfiken på hur ett kundcentrerat arbetssätt ser ut och fungerar. Kursen är också för dig som arbetar i ett team där kundinsikter saknas och där någon insikt är bättre än inga alls.

Anmäl dig innan det blir fullt

Se pris och boka

Det här får du som deltagare

  • En övergripande förståelse för CX och värdet i att arbeta kundcentrerat
  • Lära dig att optimera kundresan med hjälp av personas och customer journey mapping
  • Prova utvalda verktyg för att arbeta med kundinsikter
  • Lära dig att analysera dina kunders och användares behov
  • Ett kit med olika verktyg/tekniker/mallar som du kan använda i ditt dagliga arbete med kundinsikter efter avslutad kurs

 

Kursledare: Annika Mossberg och Josefin Schönebeck – UX-experter på Claremont Xperience Design

Annika är en UX design lead som vet hur man förstår kunderna på djupet för att skapa den bästa kundupplevelsen. Hon är dessutom en erfaren facilitator och väldigt van att lära andra att arbeta kundcentrerat. Annika arbetar aktivt på uppdrag i både näringslivet och offentlig sektor – och sitter därför på den allra senaste kunskapen inom området.

Josefine är en passionerad UX designer som ser UX och CX som ett sätt att förbättra människors vardag och samtidigt lösa problem. Hon har en utbildning i interaktionsdesign från Stockholm Universitet och älskar att dela med sig av sin kunskap.

Här är dagens program

 

8:30–9:15 – User experience/Customer experience

  • Inledning – Vilka är vi? Förväntningar, Husregler
  • Vi sätter en gemensam kunskapsbas i rummet
  • Vad är user experience och vad är skillnaden mellan user experience och customer experience?
  • Roller & avgränsning – user experience designer, interaktionsdesigner eller användbarhetsspecialist?

 

9:15–10:00 – Design thinking och ett tvärfunktionellt arbetssätt

  • Vad det är och varför det är viktigt
  • Arbetsprocessen
  • Avgränsning – vad vi kommer att fokusera på i dag
  • Praktisk övning

 

10:00–10:15 – Förmiddagspaus

 

10:15–11:30 – Förstå dina kunder/användare – Samla information

  • Vad är kundinsikter – och vem är din kund?
  • Att samla in kundinsikter – olika verktyg/tekniker
  • Praktisk uppgift: Användningstest och djupintervju

 

11:30–12:00 – Förstå dina kunder/användare: Analysera och beskriva insikterna (Personas)

  • Vad gör vi med informationen vi samlat in?
  • Analys – informationen blir insikter
  • Vad är en persona och hur tar du fram en?
  • Olika typer av personas för olika situationer/behov

 

12:00–13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00–14:30 – Förstå dina kunder/användare – Fortsättning

  • Praktisk uppgift: Skapa en Persona

 

14:30–14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14:45–15:30 – Förstå dina kunder – Analysera och beskriv insikterna (Kundresa/användarresa)

  • Vad är en kundresa och hur tar du fram en?
  • Olika typer – kundresa/användarresa (grundstenar och varianter)
  • Praktisk uppgift: Skapa/optimera en kundresa

 

15:30–15:45 – Fördjupande tips och trix om CX/UX

  • Vi bjuder på en verktygslåda med mallar, tips, länkar, litteraturtips med mera

 

15:45–16:00 – Avslutning

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Under 2017 gav 100 procent av våra deltagare toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

Anmäl dig innan det blir fullt

Se pris och boka