Event & Kurser

Lyckas med datadriven influencer marketing – heldagskurs

För dig som vill skapa mätbara influencer-kampanjer

Influencer marketing är en av dagens snabbast växande och mest framgångsrika marknadsföringskanaler. För många konsumentföretag är det en av de absolut viktigaste kanalerna i mediemixen och med nya tekniker och verktyg finns nu dessutom allt större möjligheter att mäta vilken ROI kampanjerna verkligen ger.

På den här kursen får du en djupdykning i hur du lyckas med just datadriven influencer marketing – och hur du kan inspireras av de allra bästa för att nå fantastiska, mätbara resultat.

Kursen är perfekt för dig som vill ha uppdaterad och aktuell kunskap om hur du skapar lyckade influencer-kampanjer med hög ROI. Den är särskilt anpassad för dig som jobbar strategiskt eller operativt inom digital marknadsföring, digital kommunikation eller sociala medier.

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa datadrivna processer för influencer marketing
  • Hur du integrerar influencer marketing i din övriga digitala strategi
  • Hur de etablerade nätverken fungerar – och när det lönar sig att använda dem
  • Skillnaden mellan microinfluencers och stora influencers – och hur du hittar och väljer de som passar just ditt varumärke
  • Att skapa rätt prissättning, avtal och samarbetsformer med influencers
  • Hur du mäter effekten och optimerar kampanjerna över tid

Kursprogrammet

08:30-09:00 – Registrering med frukost

  • Registrering i receptionen på IDG:s kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.

 

09:00-10:30 – Så fungerar influencer marketing i dag

  • Olika typer av influencers – och influencersamarbeten
  • Etablerade nätverk, inhouse-bearbetning och managers – så hänger allt ihop
  • Datadrivna processer och verktyg för att hitta rätt influencers och för att optimera och följa upp kampanjerna

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-12:00 – Strategi – nyckeltal och mätning

  • Hur du sätter upp en modern strategi och vad den måste innehålla
  • Mätning och KPI:er

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch, på den prisade restaurangen Usine)

 

13:00-14:30 – Bygga varumärke och öka försäljningen

  • Förutsättningar för att få ut maximalt av ett influencersamarbete
  • Lyckade case – kreativitet, anpassning, integrering med digital strategi
  • Hur Facebook skapar möjligheter för effektivare annonsering – så nyttjar du det på bästa sätt

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14:45-15:30 – Checklista: Undvik fallgropar och skapa bästa möjliga förutsättningar för att lyckas

  • Förutsättningar för att få ut maximalt av ett influencersamarbete

 

15:30-16.00 – Trender och branschutveckling

  • Trender inom influencer marketing och vart utvecklingen är på väg
  • Influencer marketing i den större digitala kontexten
  • Virtual influencers, hur långt har vi kommit?

Se datum och boka