Event & Kurser

Google Analytics – certifieringskurs

Delta på distans eller i Stockholm
Hundratals nöjda deltagare hittills
Hyllad och erfaren kursledare

För dig som vill fördjupa dina kunskaper om Google Analytics

Välkommen till vår otroligt uppskattade och lärorika fördjupningskurs i Google Analytics. Som deltagare får du avancerade kunskaper om Google Analytics viktigaste delar som hjälper dig att i detalj analysera varifrån dina besökare kommer och hur de beter sig på din sajt. Kursen bygger på Googles egen inlärningsprocess och varvar teori med interaktiva gruppövningar. 

Kursen är perfekt för dig som redan har erfarenhet av Google Analytics men vill få fördjupad spetskunskap om Google Analytics alla delar. Den är även anpassad för dig som vill bli helt förberedd för att klara Googles egen certifiering i Analytics.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Är du intresserad av en mer grundläggande nivå rekommenderar vi istället vår introduktionskurs.

Det här får du som deltagare

  • En heltäckande överblick av hur du får ut maximalt av ditt analytics-konto
  • Kunskap om hur du spårar vilka trafikkällor som konverterar bäst på din sajt
  • Detaljkunskaper om attribution models, goal flow, multichannel funnels, GTM, ecommerce, filter med mera
  • Allt du behöver veta för att klara Googles officiella certifiering – GAIQ

Kursprogrammet

08:00-10:00 – Introduktion, Mätvärden & Dimensioner

  • Lär dig att definiera och förstå viktiga mätvärden och dimensioner
  • Förstå hur Google Analytics rapporter är uppbyggda och hur de kan hjälpa dig

 

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

 

10:15-12:15 – Segmentering & spårbara länkar

  • När och hur använder man segment?
  • Avancerade segment
  • Lär dig att skapa spårbara url:er med URL builder
  • Så spårar du trafiken från e-postutskick, banners, Facebook med mera

 

12:15-13:15 – Lunchpaus

 

13:15-13:45 – Kontostruktur

  • Optimera din kontostruktur för att få ut korrekt data

 

13:45-14:45 – Filter & mål

  • Så fungerar filter och därför måste du använda dem
  • Lär dig att sätta upp mål i Google Analytics
  • Makrokonverteringar
  • Mikrokonverteringar
  • Målflöde

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:00-16.45 – Attribution models & ecommerce

  • Lär dig att attribuera rätt värde till rätt kanal
  • Multichannel funnel reports
  • Olika vägar till en konvertering
  • Förstå hur ecommerce fungerar
  • Så kan du koppla ihop dina transaktioner med Google Analytics

 

16:45-17:00 – Summering och slutsatser

  • Dagens slutsatser och summering kring Google Analytics

 

17:00-19:00 – Certifieringstest (frivilligt)

  • Tid för att genomföra GAIQ-testet för den som vill. Testet kan även göras vid ett senare tillfälle

Kursledare: Emina Dervisevic – en av världens främsta Google Analytics-experter

Emina är en uppskattad Webbdagarna-talare och en av världens mest kompetenta personer på Google Analytics ur ett affärsperspektiv. Hon har tidigare arbetat på Google som produktspecialist på just Analytics och har dessutom skrivit en bok om webbanalys. I korthet: en bättre kursledare inom Google Analytics finns nog inte.

  • Mycket professionellt genomförd kurs. Jag hade inte klarat certifieringen utan kursen. Supernöjd!
    – Helena Granath, webbredaktör på Innovatum

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Kurstillfället kan komma att omvandlas till en distanskurs, om omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kommer då att bli informerad i god tid om förändringen. Vill du av någon anledning inte delta på distans, kan du utan kostnad välja att omboka eller avboka din plats.

För att få maximal nytta av kursen behöver du ha tidigare erfarenhet av att arbeta i Google Analytics. Det är även en fördel, men inget krav, om du dessutom har gått vår introduktionskurs innan. Maila oss på webbdagarna@idg.se om du har fler frågor som berör förkunskaper.

Testet görs på engelska. Om du inte lyckas få 80 procent rätt på testet – vilket krävs för att bli godkänd – kan du ta testet igen efter sju dagar. Det kostar inte extra och ingen ser att du inte har klarat av testet första gången.

Du kan göra testet samma dag mellan 17.15-19.00, om du vill, men du kan också genomföra testet vid ett senare tillfälle när det passar dig.

Ja. Du får tillgång till kursledarens cirka 100 slides i PDF-format efter kurstillfället.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka