MENU

Certifieringskurs i Google Analytics i Stockholm

Välkommen till vår otroligt uppskattade och lärorika fördjupningskurs i Google Analytics. Som deltagare får du avancerade kunskaper om Google Analytics viktigaste delar som hjälper dig att i detalj analysera varifrån dina besökare kommer och hur de beter sig på din sajt.

Kursen bygger på Googles egen inlärningsprocess och varvar expertföreläsningar med interaktiva gruppövningar som tillsammans gör dig redo för att ta Googles officiella certifiering – GAIQ – som ingår i kursavgiften. Vid dagens slut kommer din kunskap om webbanalys att ha nått en helt ny nivå.

 

För dig som vill fördjupa dina kunskaper i Google Analytics

Den här kursen vänder sig till dig som redan har erfarenhet av Google Analytics men vill fördjupa dina kunskaper och bli en mer avancerad användare. Den är även till för dig som vill ta Googles officiella certifiering i Analytics. Är du intresserad av en mer grundläggande nivå rekommenderar vi vår introduktionskurs i Google Analytics.

 

Kommande kurstillfällen:

21 november

FULLBOKAD!

12 februari

Se pris och boka

Det här får du som deltagare

✅ En heltäckande överblick av hur du får ut maximalt av ditt analytics-konto

✅ Kunskap om hur du spårar vilka trafikkällor som konverterar bäst på din sajt

✅ Detaljkunskaper om attribution models, goal flow, multichannel funnels, GTM, ecommerce, filter med mera

✅ Allt du behöver veta för att klara Googles officiella certifiering – GAIQ (som passar väldigt fint på CV:t)

 

  • Mycket professionellt genomförd kurs. Jag hade inte klarat certifieringen utan kursen. Supernöjd!
    – Helena Granath, webbredaktör på Innovatum

Kursledare: Emina Dervisevic – en av världens främsta Google Analytics-experter

Emina är en uppskattad Webbdagarna-talare och en av världens mest kompetenta personer på Google Analytics ur ett affärsperspektiv. Hon har tidigare arbetat på Google som produktspecialist på just Analytics och har dessutom precis släppt en bok om webbanalys. I korthet: en bättre kursledare inom Google Analytics finns nog inte.

 

Kursprogram

 

07:30-08:00 – Frukost & registrering

 

08:00-08:30 – Inledning

 

08:30-10:00 – Mätvärden & Dimensioner

  • Lär dig att definiera och förstå viktiga mätvärden och dimensioner
  • Förstå hur Google Analytics rapporter är uppbyggda och hur de kan hjälpa dig

 

10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-12:15 – Segmentering & spårbara länkar

  • När och hur använder man segment?
  • Avancerade segment
  • Lär dig att skapa spårbara url:er med URL builder
  • Så spårar du trafiken från e-postutskick, banners, Facebook med mera

 

12:15-13:15 – Lunch (på den prisade restaurangen Usine)

 

13:15-13:45 – Kontostruktur

  • Optimera din kontostruktur för att få ut korrekt data

 

13:45-14:45 – Filter & mål

  • Så fungerar filter och därför måste du använda dem
  • Lär dig att sätta upp mål i Google Analytics
  • Makrokonverteringar
  • Mikrokonverteringar
  • Målflöde

 

14:45-15:00 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:00-16.45 – Attribution models & ecommerce

  • Lär dig att attribuera rätt värde till rätt kanal
  • Multichannel funnel reports
  • Olika vägar till en konvertering
  • Förstå hur ecommerce fungerar
  • Så kan du koppla ihop dina transaktioner med Google Analytics

 

16:45-17:00 – Summering och slutsatser

  • Dagens slutsatser och summering kring Google Analytics

 

17:00-19:00 – Certifieringstest (frivilligt)

  • Tid för att genomföra GAIQ-testet för den som vill. Testet kan även göras vid ett senare tillfälle.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Praktisk information

Plats: Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 08.00-17.00. (17.00-19.00 – Certifieringstest frivilligt)

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Vad ingår: Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

 

Vanliga frågor

För att få maximal nytta av kursen behöver du ha tidigare erfarenhet av att arbeta i Google Analytics. Det är även en fördel, men inget krav, om du dessutom har gått vår introduktionskurs innan. Maila oss på webbdagarna@idg.se om du har fler frågor som berör förkunskaper.

Testet görs på engelska. Om du inte lyckas få 80 procent rätt på testet – vilket krävs för att bli godkänd – kan du ta testet igen efter sju dagar. Det kostar inte extra och ingen ser att du inte har klarat av testet första gången.

Du kan göra testet samma dag mellan 17.15-19.00, om du vill, men du kan också genomföra testet vid ett senare tillfälle när det passar dig.

Ja. Du får tillgång till kursledarens cirka 100 slides i PDF-format efter kurstillfället.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Kommande kurstillfällen:

21 november

FULLBOKAD!

12 februari

Se pris och boka

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se alla våra kurser