Event & Kurser

Datadriven marknadsföring och growth – Masterclass

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare
Modern kurslokal och liten grupp

För dig som vill arbeta mer datadrivet

Att arbeta med datadriven marknadsföring och growth är i dag det bästa sättet att skapa effektiv marknadsföring med hög ROI. Som deltagare på den här hyllade kursen får du en aktuell överblick av de senaste trenderna och verktygen inom området – och konkreta tips på hur ett datadrivet arbetssätt kan effektivisera även din marknadsföring och leda till dramatisk tillväxt för ditt varumärke.

Vid dagens slut har du fått ett nytt perspektiv på hur alla begrepp och delar inom datadriven marknadsföring hänger ihop – som förståelse för kundresan, webbanalys, e-postmarknadsföring, spårning av kunden och sociala medier-annonsering – och hur du kan använda dessa insikter till att forma en ny, datadriven marknadsstrategi.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digital affärsutveckling – och som vill skapa ökad tillväxt för ditt varumärke genom att använda analys och tydligare mätbarhet i din digitala marknadsföring.

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa en datadriven och growth-fokuserad marknadsstrategi
  • Vilken data, organisation och teknik du behöver ha på plats för att lyckas
  • Hur du maximerar din aktivitet kanal för kanal: Från Facebook och Google-data till e-post, affiliates och influencersamarbeten
  • Hur du sätter rätt mål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt
  • Att mäta, analysera och optimera dina marknadsaktiviteter

Kursprogrammet

08.30-09.00 – Registrering med frukost

 

09.00-10.45 – Kom igång med ett datadrivet mindset

  • Därför arbetar fler och fler datadrivet. Den tekniska utvecklingen och lyckosamma case
  • Förstå kundens köpresa och lär dig studera målgruppens beteenden
  • Behovet av data för att kunna arbeta med målgruppssegmentering
  • Vad kan vi spåra? Så kartlägger du hur kunden rör sig i både det digitala och i det fysiska

 

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

 

11.00-12.00 – Workshop: Sätt upp mål och delmål för att lyckas

  • Lär dig att sätta relevanta mål och delmål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt. Här får du jobba hands-on med de utmaningar du och din organisation har framför er.

 

12.00-13.00 – Lunch (en väldigt god lunch, på den prisade restaurangen Usine)

 

13.00-14.30 – Gör din organisation datadriven – och undvik misstagen

  • Fallgroparna – all digital marknadsföring är inte datadriven
  • Så kommer du igång med arbetet och så undviker du investeringar i system du inte använder
  • Lagar och regler kring insamling och användning av data
  • Checklista! Vad du behöver ha på plats beslutsmässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att kunna arbeta datadrivet

 

14.30-14.45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14.45-16.00 – Growth hacks – så använder du datan för att öka tillväxten

  • Growth hacksen som tillsammans gör din datadrivna marknadsföring framgångsrik
  • Så maximerar du din aktivitet kanal för kanal: Från Facebook och Google-data till e-post, affiliates och influencersamarbeten

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.

  • Mycket bra kurs om hur viktigt det är att arbeta datadrivet för att lyckas med marknadsföringen
    – Hanna Nordquist, Brand Manager, Husqvarna AB

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

 

Se alla våra kurser »

Se datum och boka