Event & Kurser

NYHET! Customer Journey Mapping – kundinsikter som optimerar customer experience (CX)

Upplevelsebaserat lärande
Jobba mer kundcentrerat
Erfaren och pedagogisk kursledare

Sätt kunden i fokus och förbättra kundupplevelsen

Customer Journey Mapping hjälper dig att kartlägga och visualisera dina kunders upplevelse och behov oavsett kanal. Arbetet sker tvärfunktionellt och hjälper dig att prioritera och fatta beslut om hur kundupplevelsen kan förbättras genom förädringsarbete eller innovation. Syftet är att och leverera värde till kund, medarbetare samt öka affärsnyttan 

Organisationer som har en hög mognad inom kundcentrering och Customer Experience har en god förståelse för sina kunder, och låter den skapa ett tryck på förändring. De arbetar tvärfunktionellt och lärande samt bedriver ett strukturerat arbete kring kundinsikt, kundresor och Customer Journey Mapping. 

Kursen är fristående och fokuserar på förmågor som rör kundinsikter och kundresor, men kan med fördel kombineras med Customer Experience Management & Design.

Utbildningen varvar teori, diskussion och upplevelsebaserat lärande, där gruppen rör sig mellan korta övningar och reflektion. 

Kursen är perfekt för dig som vill sätta kunden i fokus och förbättra kundupplevelsen, oavsett vilken bransch du arbetar inom. Du får lära dig hur ni kan arbeta mer utifrån kundens behov, använda kundinsikter och kundresor i ert förändringsarbete samt förstå metodiken bakom Customer Journey Mapping.

Du kanske är CX-ansvarig, service designer, strateg, verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, produktägare, varumärkesansvarig, coach, VD eller ledningsrepresentant.

Aktuella kursdatum

Stockholm eller distans
20 november
Pris: 8 950 kr
Två eller fler deltagare? Ange koden "Grupp" vid anmälan och spara 10% på totalbeloppet.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Customer Journey Mapping. Genom ett praktiskt case introduceras du till metodiken och hur ni kan komma igång i din organisation
  • Grunderna kring ramverket för CX och kundcentrering
  • Att ta kundens perspektiv. Hur insikter och kundresor är centrala för kundcentrering och CX
  • Arbeta systematiskt och kontinuerligt med kundinsikt och hur det kan integreras i era processer
  • Narrativ analys och kundberättelser som ett komplement till kundresan
  • Grunderna i kvalitativa och kvantitativa källor och metodik, och hur dessa kan kombineras

Kursledare: Camilla Lif

Camilla är specialist inom kundcentrering och kundupplevelser. Hon hjälper organisationer att utveckla och optimera sina kundupplevelser genom ett omfattande ramverk som inkluderar tvärfunktionellt samarbete, förmågor och design thinking. Med lång erfarenhet inom kundinsikt, kundstrategi och Customer Experience Management (CX) har Camilla arbetat med några av de största organisationerna för att förbättra deras kundresor och kundstrategier.

Sedan 2015 driver Camilla CX-byrån This is Betty, där hon erbjuder expertis inom kundupplevelsehantering, kundcentrering och Customer Journey Mapping. Hon är också en eftertraktad föreläsare och kursledare, och har delat med sig av sin kunskap genom plattformar som Resumé, Dagens Industri, Breakit och flera yrkeshögskolor.

Kursprogrammet

Introduktion till CX Management 

  • En kort introduktion till CX, hur CX förhåller sig till andra arbetsområden (service design, UX, CRM) och hur olika kompetenser kan samarbeta
  • Genomgång av förmågor som på allvar driver kundcentrering och kundupplevelse 

Kundinsikt 

  • Hur insikter är kärnan i kundcentrering och CX. Hur kundinsikter kan användas vid arbete med såväl ledning som medarbetare
  • Om olika källor till kundinsikt och vilken typ av insikter du har användning av
  • Hur du arbetar med kvalitativa och kvantitativa källor. Kundtyper och segmentering, och deras roll
  • Kvalitativ metodik och djupintervjuer

Kundresor och Customer Journey Mapping 

  • Det tvärfunktionella arbetet som leder fram till en kundresekarta
  • Hur du gör en kundresekartläggning utifrån designmetodik
  • Vi använder oss av ett case, learning by doing 

Design och arbetssätt 

  • Designmetodik och att arbeta tvärfunktionellt och lärande
  • Designprocessen på strategisk, taktisk och operativ nivå 

Insikter i förändringsarbetet 

  • Hur insikter driver förändring och om att anpassa till mottagaren
  • Kundresekartan, narrativ och kraften i storytelling
  • Sätta upp och genomföra en avgränsad pilot för att visa på CX och effekter av ett kundcentrerat arbetssätt 

 

 

 

Vanliga frågor

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka