Event & Kurser

Content marketing – så skapar du mer innehåll på kortare tid

Delta tryggt och enkelt på distans
99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare

För dig som vill maximera din innehållsproduktion

Vill du skapa mer och bättre innehåll på ett smartare sätt? Då är du välkommen till denna inspirerande och lärorika heldagskurs. Fokuset under dagen ligger på att ta fram engagerande innehåll i olika format för olika kanaler. Du lär dig att jobba med många vinklar för att kunna öka både kvalitet och mängd, utan att behöva lägga ner mer tid.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar med att producera eller beställa innehåll – oavsett om du jobbar inom B2C, B2B eller offentlig sektor. Här får du både verktygen och idéerna som hjälper dig att maximera innehållsproduktionen utan att öka resurserna.

Aktuella kursdatum

Distans
18 november
Stockholm
11 november
Pris: 5 950 kr (Distans) | 6 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i videoplattformen Zoom.

Kursen i Stockholm äger rum på Magnus Ladulåsgatan 65. Observera att detta kurstillfälle kan komma att bli av på distans, ifall omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Som deltagare blir du informerad i god tid om en sådan förändring – och kan då vid behov välja att omboka eller avboka din plats utan kostnad.

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se eller ring 070-7257188

Priserna är exklusive moms.

Som deltagare lär du dig att

  • Planera och producera innehåll effektivt – genom en strukturerad process som hjälper dig att få ihop kanaler, produkter och årshändelser
  • Hitta rätt innehåll både internt och externt genom redaktionsråd, experter och användare
  • Få ihop olika innehållsbehov för exempelvis webbplatsen, marketing automation och sociala medier
  • Ta fram och återanvända innehåll i olika format
  • Anpassa innehållet till olika personas, mottagare och steg i köpresan

Kursprogrammet

09.00-09.45 – Att jobba tematiskt

  • Hur du kan ta fram olika sorters innehåll och format vid samma tillfälle genom att utgå från ett tydligt tema


09.45-10.15 – Briefen – Hur du beställer rätt innehåll

  • Ditt viktigaste verktyg för att verkligen få det innehåll du vill, oavsett om du beställer från en byrå eller en kollega


10.15-10.30 – Förmiddagspaus


10.30-11.15 – Format

  • Hur du arbetar med olika format på ett effektivt sätt, utifrån målgrupp, syfte, kanaler, resurser och budget

  • Vi går igenom text, bild, video, ljud och grafik i olika varianter


11.15-12.00 – Testa själv!

  • Gemensam övning kring olika format och hur du kan använda och göra om samma innehåll flera gånger


12.00-13.00 – Lunchpaus


13.00-13.45 –
Hitta ditt innehåll

  • Var i företaget du ska leta efter content och vem du ska prata med
  • Få med experterna och skapa kanaler för att få fram nya idéer


13.45-14.30 – Rätt innehåll för olika kanaler och medier

  • Få med ägda, köpta och förtjänade medier redan från början – och skapa rätt innehåll för olika kanaler


14.30-14.45 – Eftermiddagspaus


14.45-15.30 – Hitta flera vinklar på ditt innehåll – 25 konkreta tips 

  • Det finns alltid mer än ett sätt att se på en story, och olika nivåer av kunskap. Här får du 25 konkreta exempel från olika företag och branscher


15.30-16.00 – Testa själv!

  • Gemensam övning kring vinklar, innehåll och olika sätt att berätta samma historia

Kursledare: Pontus Staunstrup – ledande profil inom content marketing

Pontus har 30 års erfarenhet av marknadsföring (mest digital) på både byrå- och kundsidan, för både små och stora företag och organisationer. I dag arbetar han som konsult, främst inom content marketing, inbound marketing och sociala medier. Han är en uppskattad lärare och har även gett ut böckerna Content marketing för alla (2016) och Contenthandboken (2020).

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt ABM-arbete. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka