Event & Kurser

Content marketing – lyft fram din varumärkesidentitet

Delta på distans eller i Stockholm
99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare

För dig som vill bli riktigt vass på innehållsmarknadsföring

På dagens marknad blir det allt viktigare med en tydlig varumärkesidentitet och att lyfta fram varumärkets värderingar. Ett effektfullt verktyg för detta är innehållsmarknadsföring. Fördelarna med content marketing är många: du kan bygga varumärke i kanaler du äger, du får ofta fler och mer relevanta besök på hemsidan, du kan öka lojaliteten bland befintliga kunder och du kan förbättra din konvertering. Dessutom är det ofta ett kostnadseffektivt verktyg.

Innehållsarbetet idag kräver koll på såväl varumärke som processer och nya verktyg. Den här lärorika heldagskursen ger dig bättre kunskaper och metoder för att jobba med ditt innehåll kopplat till ditt varumärke. Fokuset under dagen ligger på att lyfta fram viktiga delar av arbetet och skapa processer som bidrar till kvalitet och effektivitet. Du lär dig att jobba med innehåll ur både ett helikopterperspektiv och i detaljerna.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar med att producera eller beställa innehåll – oavsett om du jobbar inom B2C, B2B eller offentlig sektor. Här får du idéer, nya insikter och en bättre verktygslåda för att kunna utveckla och ta fram bättre innehåll.

Aktuella kursdatum

Distans
22 maj
Stockholm
Pris: 8 950 kr
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i videoplattformen Zoom. 

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor.

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Som deltagare lär du dig att

  • Tänka både varumärke och konvertering i innehållsplanering
  • Hitta rätt innehåll både internt och externt genom redaktionsråd, experter och användare
  • Få ihop behovet av innehåll i olika typer av kanaler
  • Integrera verktyg i arbetet, som CRM/marketing automation, AI (text, bild)
  • Planera utifrån insikter och data
  • Mäta, utvärdera och förbättra innehållsmarknadsföring

Kursledare: Pontus Staunstrup – ledande profil inom content marketing

Pontus är en av Sveriges ledande experter på Content/Inbound marketing, Account Based Marketing och Sociala medier. Han har över 30 års erfarenhet av marknadsföring på både byrå- och kundsidan, för både små och stora företag och organisationer. Han är en mycket uppskattad lärare och har även gett ut böckerna Content marketing för alla (2016) och Contenthandboken (2020).

Kursprogrammet

09.00-09.45 – Introduktion: Varumärket gör comeback i innehållsarbetet

  • Vi måste ha en särskiljande position när vi gör innehåll
  • Hur långsiktigt innehållsarbete driver konkreta resultat
  • Faran med generiskt innehåll

 

09.45-10.15 – Varumärke och konvertering

  • Vad är en konvertering för just ditt företag
  • Arbeta med tydliga Call to Actions, kopplade till varumärket

 

10.15-10.30 – Förmiddagspaus

 

10.30-11.15 – Övergripande planering av innehåll

  • Tänk årshjul
  • Samla alla delar av verksamhetet – undvik silos
  • Briefen – Hur du beställer rätt innehåll


11.15-12.00 – Övning kring att identifiera och beställa innehåll

 

12.00-13.00 – Lunchpaus

 

13.00-14.00 – Säg hej till din nya robotkollega

  • Utvecklingen av AI-verktyg för text och bild
  • Vi testar att göra innehåll

 

14.00-14.30 – Bättre distribution med marketing automation

  • Segmentering och personalisering
  • Tydligare bild av vad som händer i olika kanaler


14.30-14.45 – Eftermiddagspaus

 

14.45-15.30 – Planera och mät innehållsarbetet utifrån data och insikter

  • Sätta tydliga och konkreta mål för vårt innehåll
  • Utveckla och förbättra utifrån data
  • Mäta både effekt och effektivitet

 

15.30-16.00 Sammanfattning och ditt nästa steg

Vanliga frågor

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Lämna din mailadress så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka