Event & Kurser

Beteendedesign för digital produktutveckling

Delta tryggt och enkelt på distans
99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren kursledare

För dig som vill använda beteendedesign i din produktutveckling

Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi och neurovetenskap, vars syfte är att skapa budskap, produkter och design som får människor att agera på precis det sätt du vill.

Som deltagare på den här kursen får du kunskap från beteendevetenskapen samt forskningsbaserade praktiska modeller som hjälper dig att utveckla produkter och tjänster med fokus på beteenden. Kursen handlar främst om digitala produkter men kunskapen och verktygen kan appliceras även i andra typer av produkt- och tjänsteutveckling.

Kursen är perfekt för dig som arbetar med digital produktutveckling, tjänsteutveckling och affärsutveckling och som vill fördjupa din förståelse för användarbeteenden och hur du kan påverka dessa. Kursen kan läsas fristående men ingår även i vårt mycket populära kursprogram Diplomerad beteendedesigner.

Aktuella kursdatum

Distans
14 september
Stockholm
8 september
Pris: 5 950 kr (Distans) | 6 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Magnus Ladulåsgatan 65. Observera att detta tillfälle kan komma att bli av på distans, ifall omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kan då avboka eller omboka din plats utan kostnad.

Omfattning: Heldag, 08.30-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se eller ring 070-7257188

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här får du som deltagare

  • Fördjupad kunskap och förståelse för fältet beteendedesign
  • Inblick kring hur man kan arbeta beteendecentrerat med digital tjänste- och produktutveckling
  • Kunskap om de psykologiska faktorer som driver dina målgruppers beteenden
  • Verktyg för att diagnosticera och förstå vilka barriärer som hindrar målbeteenden för dina målgrupper
  • Exempel på konkreta beteendeförändringstekniker och hur du omsätter dem i tjänste- och produktutveckling

Kursprogrammet

08:30-09:00 – Introduktion till beteendeinsikter

Denna del handlar om att ge kursdeltagaren en introduktion till fältet beteendeinsikter/beteendevetenskap, dess syfte, användning samt konkreta exempel på hur beteendeinsikter använts inom tjänste- och produktutveckling.

  • Vad är beteendeinsikter?
  • När jobbar man med beteendeinsikter?
  • Varför jobbar man med beteendeinsikter?
  • Exempel på beteendeinsikter som verktyg inom digital tjänste- och produktutveckling

 

09:00-10:00 – Modell för beteendeinsikter

Här presenterar vi hur företag och produkter av olika nivåer av etablering har skilda behov av och möjlighet att implementera beteendeinsikter. Vi presenterar även hur man arbetar med beteendeinsikter på bästa sätt oavsett nivå.

Vi presenterar även den femstegsmodell och arbetsprocessen som vi använder för att designa digitala beteendeinsatser.

  • Att arbeta beteendefokuserat: Case-studie utifrån låg etableringsnivå
  • Att analysera och optimera: Case-studie i hög etableringsnivå

 

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

 

10:15-12:00 – Att identifiera beteendeutmaningar och att välja beteenden att driva

I denna del går vi igenom steg 1–2 i femstegsmodellen. Vi identifierar lämpliga beteendeutmaningar för en bredd av digitala tjänster och produkter. Vi genererar en mängd potentiella målbeteenden utifrån utmaningarna och väljer därefter ut vilka av målbeteendena som vi vill driva.

 

12:00-13:00 – Lunchpaus

 

13:00-13:45 – Beteendediagnos: Förstå varför målbeteendet uteblir

Här går vi igenom femstegsmodellens tredje del – beteendediagnosen. Här kommer vi presentera syftet med beteendediagnosen, varför den är viktig att göra, lämpliga datainsamlingsmetoder och vår beteendevetenskapliga analysmodell (COM-B).

 

13:45-16:00 – Workshop: Utforma en beteendebaserad intervention

I denna del får kursdeltagaren kunskap kring hur beteendediagnosen avgör beteendeförändringsteknikers varierande relevans på beteendeutmaningen. Vi går igenom lämpliga tekniker utifrån beteendediagnosen, det vill säga:

  • Insatser när utmaningen främst beror på brist på förmåga
  • Insatser för att skapa triggers och prompts
  • Insatser när utmaningen främst beror på brist på motivation

I denna del går vi även igenom olika kriterier att ta hänsyn till inför valet av beteendeförändringstekniker samt vikten av att utvärdera beteendeinsatser och att planera detta i ett tidigt skede av tjänste- och produktutvecklingen.

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Hur integrerar vi beteendeinsikter i ert dagliga arbete med digitala tjänster och produkter?
  • Q&A

Kursledare: Erik Bohjort

Erik Bohjort arbetar som utbildare och konsult på PBM:s avdelning för Behavioural Insights. Tidigare har han arbetat med att implementera psykologi inom digitala tjänster, bland annat som Head of Research på Gimi AB.

I sitt arbete hjälper han alltifrån små startups till stora internationella organisationer att förstå hur man skapar produkter och tjänster utifrån ett evidensbaserat beteendeperspektiv.

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Vi rekommenderar att du börjar med att delta på vår första kurs i webbpsykologi och beteendedesign. Överväger du ändå att gå direkt på denna fördjupningskurs rekommenderar vi att du sedan tidigare har högskolepoäng inom psykologi eller beteendevetenskap eller god erfarenhet av att arbeta med beteende- och kundanalys.

I denna fördjupningskurs hoppar vi över många av de introducerande elementen som ingår i den första kursen, så som akademisk bakgrund, projektdesign, processer och beteendeanalys. Istället fokuserar vi fullt ut på hur beteendedesign och webbpsykologi kan appliceras specifikt inom arbetet med produktutveckling.

Ja, det gör den! Kursen handlar visserligen främst om digitala produkter och tjänster men kunskapen och verktygen kan appliceras även i andra typer av produkt- och tjänsteutveckling.

Ja! Du får dels kursledarens hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka