Event & Kurser

Beteendeinsikter fördjupning

Delta tryggt och enkelt på distans
99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren kursledare

Hur du använder beteendedesign i kommunikation och produktutveckling

Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi och neurovetenskap, vars syfte är att skapa budskap, produkter och design som får människor att agera på precis det sätt du vill.

Som deltagare på den här kursen får du kunskap från beteendevetenskapen och forskningsbaserade modeller och verktyg som hjälper dig att implementera beteendedesign i din kommunikation – och som hjälper dig att utveckla produkter och tjänster med fokus på beteenden.

Kursen vänder sig till dig som jobbar inom kommunikation eller marknadsföring och som vill skapa mer effektiva kampanjer med hjälp av beteendedesign och webbpsykologi, och genom att öka kunskapen om din målgrupps beteenden. Kursen vänder sig även till dig som jobbar med digital produktutveckling, tjänsteutveckling och affärsutveckling och som vill fördjupa din förståelse för användarbeteenden och hur du kan påverka dessa.

Kursen kan läsas fristående men ingår även i kursprogrammet Diplomerad beteendedesigner.

Aktuella kursdatum

Distans
15 november
Stockholm
29 november
Pris: 6 950 kr (Distans) | 7 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Södermalmsallén 36-38 i Stockholm, våning 2.

Omfattning: Heldag, 08.30-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här får du som deltagare

  • Fördjupad kunskap och förståelse för fältet beteendedesign
  • Hur du kan arbeta beteendecentrerat med kommunikation, marknadsföring & tjänst- och produktutveckling
  • Kunskap kring psykologiska faktorer som hjälper dig att förstå din målgrupps beteenden
  • Verktyg för att utföra beteendediagnos
  • Exempel på beteendeförändringstekniker och hur du använder dem

Kursledare: Gabriella Stuart, PBM

Gabriella Stuart har mångårig akademisk utbildning inom beteendevetenskap och beteendeförändring från Sverige och internationellt. Hon är en erfaren utbildare, som har utbildat i och arbetat med beteendeförändringsinsatser för många organisationer, både inom privat och offentlig sektor.

Kursledare: Erik Bohjort, PBM

Erik Bohjort arbetar som utbildare och konsult på PBM:s avdelning för Behavioural Insights. I sitt arbete hjälper han alltifrån små startups till stora internationella organisationer att förstå hur man skapar produkter och tjänster utifrån ett evidensbaserat beteendeperspektiv.

Kursprogrammet

09:00-10:00 – Modell för beteendeinsikter samt repetition (från utmaning till beteendeinformerad lösning)

Denna del handlar om att ge kursdeltagaren en introduktion till fältet beteendeinsikter/beteendevetenskap, dess syfte, användning samt konkreta exempel på hur beteendeinsikter använts inom marknadsföring, kommunikation och produktutveckling.

  • Vad är beteendeinsikter?
  • Varför jobbar man med beteendeinsikter?
  • När jobbar man med beteendeinsikter?
  • Exempel på beteendeinsikter som verktyg inom kommunikation och produktutveckling

 

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

 

10:00-11:00 – Identifiera beteendeutmaning och välj målbeteende

I denna del går vi igenom steg 1-2 i femstegsmodellen. I stora drag omfattas dessa två steg av att identifiera en lämplig beteendeutmaning för kommunikation/marknadsföringsintervention och produktutveckling, potentiella målbeteenden att adressera med hjälp av interventionen, utvärdering och val av målbeteende samt konkretisering av det valda målbeteendet för interventionen.

 

11:10-12:00 – Beteendediagnos: Förstå varför målbeteendet uteblir

Här går vi igenom femstegsmodellens tredje del – beteendediagnosen. Här kommer vi att presentera syftet med beteendediagnos, varför det är viktigt att göra, lämpliga datainsamlingsmetoder och en beteendevetenskaplig analysmodell (COM-B).

 

12:15-13:15 – Lunchpaus

 

13:15-16:00 – Workshop: beteendeförändring för att utforma beteendebaserade interventioner med exempel från kommunikation och produktutveckling

I denna del får kursdeltagaren kunskap kring hur beteendediagnosen avgör beteendeförändringsteknikers varierande relevans på beteendeutmaningen. Vi går igenom lämpliga tekniker utifrån beteendediagnosen, det vill säga:

  • Insatser när utmaningen främst beror på brist på förmåga
  • Insatser för att skapa fysiska och sociala triggers
  • Insatser när utmaningen främst beror på brist på motivation

Vi går även igenom olika kriterier att ta hänsyn till inför valet av beteendeförändringstekniker samt vikten av att utvärdera beteendeinsatser och att planera detta i ett tidigt skede av interventionsutvecklingen.

Workshopen innehåller även en eftermiddagspaus mellan 14.45-15.00.

 

16:00-16:30 – Redovisningar, frågestund och summering av dagen

  • Hur integrerar vi beteendeinsikter i ert dagliga arbete?
  • Q&A

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Vi rekommenderar att du börjar med att delta på vår första kurs i webbpsykologi och beteendedesign. Överväger du ändå att gå direkt på denna fördjupningskurs rekommenderar vi att du sedan tidigare har högskolepoäng inom psykologi eller beteendevetenskap eller god erfarenhet av att arbeta med beteende- och kundanalys.

Ja, det gör den! Kursen kommer visserligen främst att handla om extern kommunikation, men de verktyg och exempel du lär dig går även att applicera inom internkommunikation.

I denna fördjupningskurs hoppar vi över många av de introducerande elementen som ingår i den första kursen, så som akademisk bakgrund, projektdesign, processer och beteendeanalys. Istället fokuserar vi fullt ut på hur beteendedesign och webbpsykologi kan appliceras specifikt inom arbetet med kommunikation.

Ja! Du får dels kursledarens hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka