Event & Kurser

Diplomerad B2B-marknadsförare – onlinekurs

Delta tryggt och enkelt på distans
Erfaren och omtyckt kursledare
Personlig feedback på ditt case ingår

För dig som vill utvecklas inom B2B-marknadsföring

Välkommen till en aktuell onlinekurs som ger dig moderna och eftertraktade kunskaper inom B2B-marknadsföring. Som deltagare får du en strategisk överblick av de nya metoder, verktyg och arbetssätt som vuxit fram inom B2B de senaste åren – och dessutom konkreta tips på hur du kan applicera dessa i just din yrkesroll. Kursen består av fyra kurstillfällen, som är tre timmar långa vardera, och ett case (valfritt) i vilket du har möjlighet att applicera dina nya kunskaper på din egen verksamhets B2B-marknadsföring.

Den här onlinekursen är perfekt för dig som har tidigare erfarenhet av B2B-marknadsföring, och nu vill uppgradera dina kunskaper och ta in nya metoder och arbetssätt.

Det här lär du dig som deltagare

  • Strategierna bakom framgångsrik B2B-marknadsföring i dag
  • Hur account based marketing ger dig bättre och mer effektiva resultat
  • Hur du lyckas med influencer marketing och hittar nyckelpersonerna i din bransch
  • Vilka arbetssätt och metoder som lägger grunden för framgångsrik social selling
  • Hur du når fler leads genom content marketing, inbound marketing och sociala medier

Kursprogrammet

27 januari 09:00-12:00

Del 1: Social selling och sociala medier

Hur ska B2B-företag arbeta med sociala medier för att lyckas? Vad har förändrats i sociala medier på senare år som påverkar vår möjlighet att nå fram, och vilka aktiviteter kan bli framgångsrika?

Vi tittar närmare på de olika nätverkens algoritmer, vilka format du kan använda samt den ökande betydelsen av att arbeta genom och med medarbetarna.

3 februari 09:00-12:00

Del 2: Content/Inbound marketing för 2020

Det räcker inte längre med att producera innehåll och driva trafik till din sajt. B2B content/inbound marketing av i dag innebär ett mycket större fokus på rätt innehåll, bättre spridning med hjälp av marketing automation och kunskaper om vad som gäller inom SEO och sociala medier.

10 februari 09:00-12:00

Del 3: B2B Influencer marketing – hitta nyckelpersonerna i din bransch

Lär dig att använda nyckelpersoner i ditt företag och bransch för att nå fram till din målgrupp. Genom att samarbeta med dem kan du skapa bättre innehåll och sprida det i nya sammanhang. Vi går igenom hur du identifierar dina influencers, får till stånd ett samarbete samt effektivt sprider innehållet.

17 februari 09:00-12:00

Del 4: Så fungerar Account Based Marketing

Account Based Marketing är den metod många B2B-företag vill börja använda, därför att den både ger bättre resultat och tar bort en hel del av ineffektiviteten med traditionell leads-baserad marknadsföring. Du får en genomgång av de viktigaste delarna av ABM, från att välja ut rätt företag till att bearbeta dem effektivt via både sälj och marknadsföring.

Kursledare: Pontus Staunstrup – ledande profil inom B2B-marknadsföring

Pontus har 30 års erfarenhet av digital marknadsföring på både byrå- och kundsidan – framförallt på B2B-företag. I dag arbetar han som fristående konsult inom B2B-marknadsföring. Han är en efterfrågad och uppskattad utbildare inom både B2B, ABM och Content marketing, samt författare till boken Content marketing för alla.

Så här fungerar kursen

Allt sker online

Denna kurs genomförs via vår digitala kursplattform och du kan därmed delta varifrån du vill.

Delta live eller när det passar dig

Kursen består av fyra föreläsningar som är tre timmar långa vardera, fördelat på totalt fyra veckors tid. Föreläsningarna sker enligt programmet ovan. Alla föreläsningar spelas in och kan ses i efterhand ifall du inte har möjlighet att vara med live.

Självstudier och arbetsuppgifter

Under kursperioden är det bra ifall du kan avsätta cirka två timmar i veckan för eget studiearbete med ett case. I caset jobbar du med att utveckla och optimera din B2B-verksamhets marknadsföring – ett perfekt sätt att applicera dina nya kunskaper i praktiken. Är du mellan jobb just nu får du istället jobba med ett fiktivt case.

Diplomering

Efter avslutad kurs och godkänt case erhåller du titeln Diplomerad B2B-marknadsförare från Webbdagarna Academy.

 

Vanliga frågor

Ja – efter avslutad kurs får du ett diplom med titeln Diplomerad B2B-marknadsförare.

Ja! Kursens flexibla upplägg är anpassat just för att du ska kunna delta vid sidan om ditt jobb. Eftersom du under kursens gång jobbar med – och får expertfeedback på – din nuvarande organisations marknadsföringsarbete är studietiden du lägger ner mycket värdefull även för din arbetsgivare.

Ja! Den här kursen ger dig djupgående, eftertraktade kunskaper i B2B-marknadsföring – som är värdefulla i samband med att du söker nytt jobb framöver.

Alla föreläsningar spelas in så du kan enkelt ta del av dem i efterhand ifall du inte kan delta live.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där liveföreläsningarna äger rum – samt till vår kursplattform i anslutning till kursstart.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka