MENU

Tack för allt Malmö!

Nu pausar vi Webbdagarna i Malmö

Närmare 2 000 personer har deltagit på Webbdagarna Malmö sedan starten 2007. Stort tack till er alla för att ni var med och gjorde detta tillsammans med oss!

Från 2018 och framåt tar Webbdagarna en paus i Malmö på obestämd tid. Istället kommer teamet bakom Webbdagarna att fokusera ännu mer på att skapa oslagbara eventupplevelser i Göteborg och Stockholm och att vidareutveckla vår mycket uppskattade kursverksamhet Webbdagarna Academy. Hör gärna av dig på webbdagarna@idg.se om du undrar över något.

 

Missa inte våra kommande event och kurser:

Webbdagarna Göteborg

Läs mer här

Webbdagarna Stockholm

Läs mer här

Webbdagarna Academy

Läs mer här

Här är några av de mest hyllade talarna och programpunkterna på Webbdagarna Malmö:

 

  • Nathalie Nahai – Web Psychologist, International Speaker and Author: The Psychology Of Online Persuasion
    Nathalie will talk about The Psychology Of Online Persuasion, the psychological principles at play behind successful online businesses, and learn how to use these scientific insights to create more persuasive marketing campaigns, websites and content.
  • Tobias Degsell, curator på Nobelmuseet och kreativitetsexpert: “Spark of Creativity”
    År 2010 började Tobias Degsell utveckla konceptet ”Spark of Creativity”. Utan kreativitet finns det ingen innovation. Hittills har företag och organisationer från New Delhi till St. Petersburg, Peking till Silicon Valley fått ta del av kreativitetens gnista. Nu har turen äntligen kommit till Malmö! Många företag och organisationer funderar på hur de kan bli mer kreativa och innovativa. Vad krävs för att kreativiteten ska flöda? Vad säger Nobelpristagarna? Är vision viktigare än noggrannhet? Kan ”respektlöshet” vara något positivt? Sist men inte minst, vilken betydelse har miljön för kreativiteten? Tobias Degsell ger oss en djupare förståelse i detta genom att dra lärdom av historiens Nobelpristagare samt beskriver den gemensamma faktorn som dem delar.
  • Jeff Petriello, Director of Creative Development, Mashable; Discovering the key to your team’s creative potential
    Marketers, journalists, communications professionals, and business leaders are increasingly finding the need to collaborate with young artists. With a seemingly ever-expanding set of social platform-specific skills to incorporate – from animation to design, to videography and more – the difficulties of managing a young, creative team also grow. This discussion will provide insight into core values that will help your team stay efficient, productive, and innovative.
  • Kristin Heinonen, digital strateg och trendanalytiker; Titta, den pratar! Nya smarta sätt att kommunicera med teknik (och företag)
    Chatbottar och conversational UI är heta trender inom kommunikation just nu som spås omforma hur vi pratar med teknik, företag och varandra. Ett par år fram på horisonten finns teknik som är så smart att den pratar med oss. Kristin Heinonen tar oss med på en guidad tur bland smarta kundservice-bottar, virtuella assistenter och artificell intelligens som kan boka dina jobbmöten, eller föreslå en lämplig present till det kommande 40-års kalaset. Hur kommer det påverka vår vardag och hur vi driver företag?
  • Matt Hackett, Co-founder and CTO, Beme, former VP Engineering at Tumblr: (Mis)adventures in Scaling Empathy
    Le Corbusier said architecture is “creating emotional relationships by means of raw materials.” Technologists have the same project: making empathy with software, the greatest material for scale imaginable. I’ll talk about what going very right and very wrong trying to scale empathy: the fraught world of esoteric text games in the 90s, what Tumblr’s heart button had to with the Arab Spring, and some of the trials and errors of trying to build a platform for instantly-shared, unedited video.
  • Lexi Mills, Managing Director of ManyMinds North America; Advanced internal and external communications
    Lexi Mills will be sharing actionable advice, insights, tactics and inspirational examples. Demonstrating how to advanced communication strategies can transform the way you communicate with both internal and external target audiences irrespective of your role, organisations size, budgets or industry.
  • Jenny Engström och Johanna Murray – The Swedish Number: Kommunicera med hjärtat – om att vara äkta och relevant för att skapa engagemang
    Onsdagen den 6 april lanserade Svenska Turistföreningen initiativet The Swedish Number och därmed fick Sverige som första land ett eget telefonnummer. Numret har tagit världen med storm och över 110 000 samtal, till en samtalstid på över 230 dagar från totalt 177 länder har redan gjorts. Medier världen över har rapporterat om numret och många av de stora tv-programmen och radioshowerna har ringt upp numret i direktsändning och fått prata med någon av de 25 000 svenskar som har laddat ner appen och svarat för Sverige. Jenny och Johanna berättar om den nu världsberömda kampanjen The Swedish Number och det fantastiska engagemang initiativet har fått. De kommer att dela med sig av sina tankar inför kampanjen och hur dem nu kommer att ta succén vidare i sin kommunikation.
  • Malou och Måns Adler, Ustwo: Digitalt har egentligen ingenting med digitalt att göra
    Digitalt har egentligen ingenting med digitalt att göra. I en tid av ständig förändring kan det vara inspirerande att höra hur två Kaospiloter navigerar i en tid av kaos. Syskonen Adler kommer prata om att det är dags att sluta klaga på organisatoriska konstanter, den hårda kärleken på arbetsplatsen samt hur kollo kanske är världens bästa ledarskapsutbildning. Måns och Malou jobbar på den digitala produktstudion Ustwo i Malmö som bygger produkter och tjänster för Google, Sony, Barclays och Amex, men även egna initiativ som Monument Valley som vann apple design award detta året.
  • Marwin Brandt, Art Director på Valtech: Design i nuet – tillsammans blir det så mycket bättre!
    Det går inte längre att kreera i ensamhet, design är lättrörligt och skapas i nuet. Marwin berättar om sina erfarenheter, arbetssätt och metoder och vad det leder till när man släpper sargen. Häng med så river vi myten om att leverera färdig design till utveckling och inse att det är dags att designa tillsammans och lösa problemen ihop!
  • Hampus Jakobsson, serieentreprenör: Så bygger du relationer med dina kunder i nya data-drivna tider
    Att säljprocessen som vi känner den håller på att förändras från grunden råder det ingen tvekan om. Smart mjukvara och data göra att många delar av säljarbetet automatiseras och optimeras utan direkt mänsklig handpåläggning. Men vad innebär detta egentligen i praktiken? Hör serieentreprenören Hampus Jakobsson, grundare av bland annat bolagen TAT och Brisk (“Salesforce on speed”), berätta om hur han ser på framtiden för data-drivet sälj, tjänster som effektiviserar säljprocessen och hur man kan hjälpa kunderna att hjälpa sig själva i större utsträckning.
  • Mike Kruzeniski, Design Lead at Twitter: Macrointeractions – addressing the big problems in product development
    Mike Kruzeniski, design lead på Twitter, är designern som inte räds de stora designfrågorna. Hur kan man jobba mer metodiskt med att lösa små och stora utmaningar som uppstår i arbetet med att ta fram en digital produkt? Och hur gör man design till en integrerad del i processen och i företaget i stort? Dagens föreläsning fokuserar på tre vanliga problem som lätt uppstår i produktutvecklingsprojekt samt metoder för att lösa dessa problem. Allt för att skapa bättre produkter.
  • Magnus Zaar, grundare för Think Agency; Hjälp! Vi måste bli video! Men hur ska vi satsa på rörlig bild i det nya medielandskapet?
    Inom tre år kommer 90% av trafiken på internet att vara rörlig bild. Att göra en förflyttning mot att “bli video” är ett måste för såväl företag som organisationer – oavsett storlek, oavsett mål, oavsett behov. Magnus Zaar ger en omvärldsrapport kring rörlig bild där han även ger en utblick som sätter den snabba utvecklingen av video i relation till övrig mediautveckling. Och så får vi svar på frågan: “Vilken är den enskilt viktigaste insatsen – om du vill vara säker på att få snabb och tydlig effekt på din satsning på online video?”.
  • Emily Condon – Production manager at Serial and This American Life: “Så engagerar du din publik med bra storytelling”
    – I rollen som producent för omåttligt populära This American Life och Serial vet Emily Condon allt om hur man skapar och sprider innehåll och berättelser som berör och engagerar stora lyssnarskaror; i princip i realtid. Vad går folk igång på? Vilket typ av innehåll får dem att återvända, gång på gång, för att höra mer? Och finns det bra knep för hur man gör en podcast interaktiv genom att låta publiken påverka berättandet på olika sätt för att göra det ännu starkare och bättre?
  • Nils von Heijne, Creative Director på Pronto: Så mäter du digital ROI – fem enkla steg
    Vad är dina insatser på Facebook, Twitter, Youtube och LinkedIn egentligen värda? I en värld som blir alltmer digital och där allt större marknadsföringsbudgetar spenderas i digitala kanaler blir det också allt viktigare att mäta värdet av sina digitala kommunikationsinsatser. Nils von Heijne sammanfattar hur du kan mäta ROI för din digitala kommunikation i fem enkla steg.

Frågor? Hör av dig på webbdagarna@idg.se