MENU
Våra event och kurser

Introduktionskurs i konverteringsoptimering

För att lyckas på webben måste man vara bra på konvertering – men frågan är hur man gör det på rätt sätt. Som deltagare på vår konverteringskurs får du praktisk kunskap och en inblick i hur webbpsykologi, användarbeteenden, optimeringsverktyg och A/B-testning dramatiskt kan öka din försäljning online. Vi lär dig dessutom hur du skapar relevanta testhypoteser som skapar verkligt resultat över tid. Kursen är ditt startskott för att börja jobba datadrivet på riktigt.

 

För dig som vill komma igång med konvertering

Kursen vänder sig till dig som har ambitionen att komma igång med konverteringsoptimering på allvar – men som först vill vara säker på att du förstår hur alla beståndsdelar hänger ihop och i vilken ände du ska börja.

 

Nytt kursdatum presenteras inom kort!

Föranmäl dig på webbdagarna@idg.se.

Det här lär du dig som deltagare

  • Vad konverteringsoptimering är och vilka resultat du kan uppnå
  • Hur webbpsykologi och användarbeteenden påverkar din konvertering
  • Vilka verktyg som är viktigast och hur du använder dem
  • Att komma igång och lyckas med A/B-testning
  • Hur du jobbar datadrivet med testresultaten som grund

Kursledare: Marianne Stjernvall

Marianne är en av Sveriges ledande specialister inom konvertering och A/B-testning. Hon är även en uppskattad Webbdagarna-talare och webinarledare för Optimizely – som lyckas förklara konverteringens komplexa värld på ett både pedagogiskt och inspirerande sätt. Med Marianne som kursledare är du garanterad att få precis den kunskap du behöver om konvertering. Och lite till.

Här är dagens program

 

08:30-09:00 – Registrering med frukost

  • Registrering i receptionen på IDG´s nya kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.

 

09:00-10:30 – Introduktion till konverteringsoptimering

  • Konverteringsoptimering – Hur allt startade
  • Därför ska du optimera hela kundresan
  • Förväntningar av att börja arbeta med CRO
  • Framgångsmetoder för att lyckas

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-12:00 – Webbpsykologi: Beteendevetenskap mellan människa och digitala artefakter

  • Online Vs. Offline – Så fungerar vårt fysiska beteende i en digital värld
  • Innehåll och flöden – Beteendevetenskapliga teorier i praktiken
  • Användarcentrerade designteorier

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-14:00 – Verktygen: från kvantitativa till kvalitativa

  • Google Analytics
  • Heatmaps / polls
  • Inspelningar
  • Mätning av formulär

 

14:00-15:00 – Allt du behöver veta för att börja A/B-testa

  • Testplanen – från idé till implementation
  • Vad du behöver för att uppnå din testplan
  • Testa på data / agera på data?
  • Vanligaste fallgroparna du ska undvika

 

15:00-15:15 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:15-16:00 – Inspiration från olika branscher

  • Inspirerande case
  • Interaktiv session där vi bygger ett A/B-test

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad du behöver för en fungerande CRO-process i din organisation
  • Vad ska du göra när du är tillbaka på arbetsplatsen och vart hittar du inspiration?

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills under 2017 har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Nytt kursdatum presenteras inom kort!

Föranmäl dig på webbdagarna@idg.se.