MENU

Introduktionskurs i Google Analytics
 6 februari 2018 i Stockholm

Välkommen till en lärorik och uppskattad heldag där vi går igenom Google Analytics från grunden. Som deltagare får du en helt ny syn på möjligheterna med webbanalys och på hur de rapporter och funktioner som finns i Google Analytics kan hjälpa dig i din yrkesroll. Kursen bygger på Googles egen inlärningsprocess och vi använder skräddarsydda övningar som är integrerade i tjänsten.

 

För dig som är ny inom Google Analytics

Kursen vänder sig till dig som är relativt ny inom Google Analytics och vill lära dig att navigera genom produkten och dess möjligheter. Är du intresserad av en mer avancerad nivå rekommenderar vi varmt vår certifieringskurs i Google Analytics (GAIQ).

Säkra din plats innan det blir fullt

Se pris och boka

Det här lär du dig som deltagare

  • Vilka rapporter du kan få ut genom Google Analytics och vad de innebär
  • Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra
  • Hur du kan generera värdefulla insikter om din marknadsföring på nätet
  • Vad dina besökare gör på din sajt och vilka de är
  • Hur du sätter upp mål och analyserar vad varje besökare är värd

Kursledare: Emina Dervisevic – en av världens främsta Google Analytics-experter

Emina är en uppskattad Webbdagarna-talare och en av världens mest kompetenta personer på Google Analytics ur ett affärsperspektiv. Hon har tidigare arbetat på Google som produktspecialist på just Analytics och har dessutom precis släppt en bok om webbanalys. I korthet: en bättre kursledare inom Google Analytics finns nog inte.

Här är dagens program

 

08:30-09:00 – Registrering och frukost

Registrering i IDG:s lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65.

 

09:00-09:15 – Inledning

 

09:15-10:30 – Kom igång med Google Analytics

  • Navigering i verktyget
  • Lär dig hitta de viktigaste rapporterna och kontrollerna

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-12:15 – Innehållsrapporter och beteende på sajten

  • Så skapar du egna översikter/instrumentpaneler
  • Lär dig de viktiga mätetalen – som hjälper dig att:
    – Förstå vad besökarna gör på din sajt
    – Segmentera besökarna efter ålder, kön och intressekategorier
    – Förstå din sajts effektivitet

 

12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:15-14:15 – Mål och konverteringar

  • Så skapar du mål i Google Analytics
  • Hur använder du rapporter kopplade till målen?
  • Vilka mål är viktiga och hur ska du tänka kring mål på sajten?

 

14:15-14:45 – Eftermiddagsfika

 

14:45-15:45 – Trafikkällor och KPI:er

  • Så följer du trafiken i olika kanaler
  • Hur kommer besökarna till din sajt?
  • Vilka KPI:er är viktigast för att utvärdera trafiken på sajten
  • Så mycket är besökaren värd
  • Vi sätter mål och visar hur du tolkar några av de mest använda rapporterna

 

15:45-16:00 – Summering och slutsatser

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills under 2017 har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Säkra din plats innan det blir fullt

Se pris och boka